محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

راه های تقویت حافظه با تغذیه

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 556

فراموشی خفیف با افزایش سن امری شایع است و فراموش کردن یک نام یا گم کردن برخی وسائل نسبتا خوش خیم است، اما کاهش عمیق حافظه نشانه عمومی دمانس یا بیماری آلزایمر می باشد.
کاهش خفیف وابسته به سن حافظه می تواند در نتیجه تحلیل سلول های عصبی مغزی، کاهش تولید مواد شیمیایی مغز یا محدودیت جریان خون به بافت مغز ایجاد شود. عوامل ژنتیک، صدمه به ناحیه سر، ویروس ها و بیماری قلبی – عروقی می تواند موجب بیماری آلزایمر شود.
انجام فعالیت ورزشی و رژیم غذایی سالم می تواند به حفظ عمر طولانی مغز و نگهداری حافظه کمک کند.
مواد مغذی محافظت کننده مغز عبارتند از کربوهیدرات های پیچیده و ویتامین های گروه B که به انتقال سالم پیام های عصبی و میزان کافی ناقلین عصبی کمک می کند.
برای تقویت حافظه خود میتوانید توصیه های تغذیه ای زیر را در رژیم غذایی و برنامه غذایی خود بگنجانید تا از فراموشی در سنین بالا تر در امان باشید.

توضیحات برای عکس ثبت نشده

برای تقویت حافظه صبحانه را همیشه مصرف کنید

براساس مطالعات انجام شده، خوردن صبحانه می تواند برای حافظه معجزه آسا باشد. دریافت کالری مناسب در وعده صبحانه از طریق پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها عملکرد آنها را در رابطه آزمون های حافظه افزایش می دهد. کربوهیدرات ها قادر به بهبود عملکرد حافظه هستند که احتمالا به علت نقش کربوهیدرات ها در افزایش قند خون هستند، افزایش قند خون، جریان گلوکز خون به مغز را افزایش می دهد و در نتیجه عملکرد مغز را بهبود می بخشد. بنابر این سعی کنید برای تقویت حافظه خود صبحانه را به طور کامل مصرف کنید.

یکی دیگر از راه های تقویت حافظه مصرف زیاد ویتامین C و بتاکاروتن است

برخی شواهد نشان می دهند که میزان بالای بتاکاروتن و ویتامین C با عملکرد بالای حافظه در افراد با سن ۶۵ سالگی یا بیشتر همراه است. محققین بر این باورند که این آنتی اکسیدان ها، سالمند شدن مغز را به تاخیر می اندازند و حافظه را با جنگ بر علیه رادیکال های آزاد در مغز بهبود می بخشند. استفاده زیاد از منابع ویتامین C و بتاکاروتن در رژیم غذایی میتواند نیاز های بدن برای این مواد را تامین کند. از جمله منابع غنی از ویتامین C میتوان به مرکبات، توتفرنگی، فلفل، کیوی و سبزیجات اشاره کرد، هویج، زردالو و به طور کلی میوه و سبزی های زرد و نارنجی رنگ هم از منابع خوب بتاکاروتن هستند که میتوانید در رژیم غذایی خود از آنها استفاده کنید.

به مقدار زیاد ویتامین E مصرف شود

در مطالعات نشان داده شد که مصرف ویتامین E باعث آهسته شدن پیشرفت آلزایمر می شود. ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که سبب اثر محافظتی برای بدن در مقابل اکسیدان های مختلف است، ویتامین E در پیشگیری از بروز آلزایمر، تومور های سرطانی و … نقش بسیار موثری دارد. جوانه گندم، بادام، فندق، بادام زمینی و گوشت غاز از جمله منابع سرشار از ویتامین E هستند که میتوانید به مقدار متعادل در رژیم غذایی خود برای تقویت حافظه استفاده کنید.

آهن نیز برای تقویت حافظه مناسب است

مقدار پایین آهن باعث نقص عملکرد حافظه می شود. طبق مطالعات، در صورتی که کودکان دچار کمبود آهن باشند نمرات مربوط به آزمون حافظه در آنها با بهبود این کمبود افزایش می یابد. افرادی که دچار کمبود آهن هستند باید بر اساس تجویز متخصص تغذیه و یا پزشک از مکمل های آهن و رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا این کمبود جبران شود.
به این نکته توجه داشته باشید که مصرف مکمل های غذایی بخصوص آهن باید زیر نظر متخصصین مربوطه انجام شود زیرا دریافت اضافی آهن میتواند خطر سکته های قلبی را در افراد افزایش دهد و منجر به مرگ فرد شود.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری