محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

آشنایی با فرآورده های سویا

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
بازدید: 254

امروزه استفاده از فراورده های سویا به دلیل اهمیت آنها در حفظ سلامت در دنیا رایج است.بر این مبنا در این مقاله به شرح محصولات مختلفی می پردازیم که با استفاده از دانه های سویا تهیه و مصرف می شوند.

Whole soybeanدانه کامل سویا: دانه های سویا خشک، و دانه های سویای سبز. تفاوت آنها در روش درو کردن آنهاست . دانه های سویای خشک وقتی کاملأ رسیده باشند جمع آوری می گردند و به رنگ قهوه ای هستند. دانه های سویای سبز قبل از اینکه کاملا رسیده باسند جمع آوری می شوند و از لحاظ رنگ و اندازه شبیه به نخود فرنگی هستند. هر دوی آنها با روشهای مختلفی طبخ و تهیه می گردند مثل سوپ یا خورش . همه دانه های سویا سرشار از پروتئین و فیبر هستند در حالیکه دارای چربی کم و بدون کلسترول هستند.

توفو Tofu: بوسیله دلمه شده شیره داغ سویا تهیه می گردد. Tofu که میزان چربی اشباع کمی دارد بدون کلسترل است چون ماده ای گیاهی است. چندین شکل از Tofuوجود دارد که درمیزان پروتئین وچربی متفاوت هستند. این دانه سویا عالی است چون طعم چاشنی ها و مواد دیگر را در خودش یا غذای سرخ کرده جذب می کند.

Soy proteinپروتئین سویا: دانه بازیافت شده سویا است و به میزان زیادی در صنایع غذایی بکار گرفته می شود و به راحتی در دسترس مصرف کننده قرارمیگیرد. این محصول منبع مغذی پروتئین است ، مقدار چربی آن کم است و کلسترول ندارد . پودر پروتئین می تواند در نوشیدنیها مثل نوشیدنیهای ملایم و در پخت غذا و سرخ کردن استفاده شود. آنها همچنین محتوای ایزو فلاون است که برای کاهش بیماریها مفید است.

Soymilk شیر سویا: می تواند به افزودن میزان زیادی سویا به رژیم غذایی شما کمک کند. این نوشیدنی فرح بخش منبع مواد غذایی است ، چون به میزان کمی چربی اشباع دارد ،بدون کلسترل است ،محتوی پروتئین و مقداری مواد معدنی مثل آهن و منیزیم می باشد. برای کسانی که می خواهند میزان وابستگی خود را به فرآورده های دامی کاهش دهند توصیه می شود.

استفاده از شیر سویا:

شیر سویا می تواند مثل شیر معمولی استفاده شود. می توانید از یک لیوان شیر سویا با چاشنی یا بدون چاشنی لذت ببرید یا بر روی حبوبات سرد شده صبحانه بریزید . ونیز می توانید برای تهیه سس ها و سوپهای خامه بدون کلسترل از آن استفاده کرد. پخت به همراه شیر سویا نیز روش دیگری است . در تهیه کیک ها نان و کلوچه ها یتان از شیر سویا بجای شیر معمولی استفاده کنید.

شیر سویا را بجای شیر بخار شده در کاستاردها ، دسر پودینگ و کیم بکار برید. نیز برای تهیه کافه گلاسه های خوشمزه از شیره سویا استفاده کنید.

 

Texturized soy protein سویا ی بافت دار شده: طوری طراحی شده است که شکل و جنس گوشت قلیه شده را ایجاد می کند.تمامی فواید دانه های سویایی را دارد و دارای چربی کمی است.این محصول بصورت خشک فروخته می شود و قبل از مصرف دوباره هیدروژنه شده است. درهر فنجان این محصول 20گرم پروتئین وجود دارد منبع خوبی از فیبر گیاهی است.

Soybean oil روغن سویا: این روغن در آمریکا بسیار رایج است بدون اینکه فواید آن بخوبی شناخته شده باشد. چون این روغن طعم خوبی ندارد در انواع مارگارین ها ، کره های گیاهی ،مایونز، سس های سالاد، غذاهای فریز شده،موادپخته شده و مشتقات فرآورده های گوشتی اشتفاده می شودبا داشتن چربی اشباع کم و ویتامین E فراوان،این روغن زمانیکه به اندازه کافی (متوسط) استفاده شود منبع طلائی مواد معدنی خواهد بود .

Tempeh تمپه: کیک سویایی است که با دانه های سویایی مخصوصی تهیه می شود و اغلب بعنوان جایگزین گوشت استفاده می شود. منبع سرشار پروتئین است و چربی اشباع کمی دارد دیگر فایده این ماده اینست که منبع فیبر رژیمی است.

Say Flour آرد سویا: در انواع کم چربی و پر چربی تهیه می شود و می تواند جایگزینی برای آرد گندم در تهیه نان باشدمثل اغلب فرآورده های سویا منبع غنی از پروتئین و آهن می باشد.

Miso میسو: خمیر سویا است و بعنوان چاشنی در سوپ وخورش بکار گرفته می شود.

دانه های سویایی و فرآورده های آن ارزش غذایی فراوانی دارند. با وجود انواع متفاوت فرآورده های آن ،شما می توانید براحتی آنچه را دوست دارید در یک نوع یا بیشتر انتخاب کنید. بدن شما به خاطر آن از شما سپاسگذار خواهد بود.

 

Soymilk چیست

شیر چرب غنی دانه های سویا می باشد. با طعم شیرین یکنواخت ، چاشنی دانه های روغنی و ارزش غذائی بالا ، شیره سویا می تواند به روش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. شیره سویا می تواند بصورت نوشیدنی بدون چاشنی و یا با چاشنی های متفاونی مثل شکلات و وانیل استفاده شود. با افزایش تمایل به تولیدات کم چربی، شیره های سویا تصورت کم چربی با کاهش محتوای چربی آن در دسترس می باشد.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری