محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

آقایان مکمل بخورند یا نه؟

تاریخ: ۹ بهمن ۱۳۹۹
بازدید: 261

در شرایط ایده آل، همه می توانند همه مواد مغذی، تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از مواد غذایی که  می خورند دریافت کنند. ولی
در شرایط تغذیه ای فعلی و بر اساس مطالعات انجام شده اگر مردان ۳۱ تا ۵۰ ساله تنها با خوردن مواد غذایی بخواهند مقدار توصیه شده روزانه مواد مغذی را دریافت کنند باید ۱۵۰ درصد میوه و ۳۵۰ درصداز سبزی های برگ سبز استفاده  بیشتر از آنچه حالا از این مواد غذایی می خورند استفاده کنند. در واقع در شرایط فعلی میزان کمبود دریافت ریز مغذی ها در مردان زیاد است.  
در چنین شرایطی آیا مردان باید این این کمبود را با خوردن مکمل برطرف کنند یا خیر؟
در یک بررسی ۱۰ ساله در هاروارد بر سلامت مردان که توسط پروفسور    هوارد سسو  صورت گرفته چهار مکمل بتا کاروتن  ،ویتامین های ث و ای  و مولتی ویتامینها که بین آقایان محبوب تر از همه هستند ،  بررسی کردند.
نتابج این بررسی می گویند که مصرف هر یک از این مکمل ها به تنهایی تاثیر زیادی ندارد.برای مثال مصرف ویتامین ث آنچنان که تصور می شود اثر قابل تاملی بر کاهش بیماری های قلب و عروق در مردان ندارد.
البته تحقیقات دیگری از نتایج مثبت مصرف مرتب و روزانه بتاکاروتن بر جلوگیری از مشکلات مغز گزارش کرده اند همچنین در این مطالعات تاثیرات خوبی از مصرف بتاکاروتن به همراه  روی،ویتامین ث و ویتامین ای بر کند کردن تخریب ناحیه ماکولا مربوط به سن  در که یکی از علل نابینایی است. حکایت دارند.
بنابر این چه تصمیمی در این مورد باید گرفته شود ؟ جواب این است که باید شرایط خاص فرد برای توصیه هر نوع مکملی  کاملا در نظر گرفته شود. گذشته از این عنوان این دسته مکمل است نه ماده غذایی یعنی نباید مصرف آنها را جایگزین مصرف  غذا کرد.
به عنوان یک اصل تغذیه ای غذا بر مصرف مکملها ارجحیت دارد زیرا مواد مغذی و ترکیبات مختلف که در غذا در کنار هم هستند تاثیرات هم افزایی در جذب و گوارش مواد مغذی دارند. به عبارت دیگر کل مجموعه ممکن است تاثیراتی متفاوت با اجزای خود داشته باشد. برای مثال توت فرنگی یک معجون پیچیده از ویتامینها و املاح است چگون می توان در آزمایشگاه چنین ترکیب پیچیده ای را  با کنار هم قرار دادن انواع ویتامین ایجاد کرد؟
البته در این میان شاید به مولتی ویتامینها در این مورد بتوان امید بیشتری داشت.
مولتی ویتامینها تا حدودی مشکل ترکیب ویتامینی را می پوشانند . به همین دلیل معمولا به آقایان توصیه می شود در صورت نیاز به مصرف مکمل ها  مولتی ویتامینها را انتخاب کنند. البته توصیه این است که مولتی ویتامینهایی مصرف شود که برای مردان فرموله شده اند . در چنین ترکیباتی یا آهن وجود ندارد و یا به مقدار کمی آهن در ترکیب موجود است .زیرا مردان نیاز زیادی به آهن ندارند . به علاوه بدن مکانیسم ویژه ای برای دفع آهن اضافه بر نیاز ندارد و تجمع آهن اضافی در بدن منجر به بروز مشکلات خاصی می شود..
در عوض باید به کمبود کلسیم و ویتامین دی در بین آقایان  توجه کرد. این باور که پوکی استخوان یک بیماری زنانه است باور اشتباهی است. کمبود تحرک بدنی و کمبود کلسیم و ویتامین دی مصرفی می تواند در مجموع باعث صدمات اسکلتی  استخوانی در مردان شود..
 به یاد داشته باشید: نیازهای هر فرد مختص خودش است، بنابراین شما باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین مکمل و بهترین میزان مصرف را را برای شما تعیین کنید.
با وجود تمام اطلاعات مثبتی که ممکن است در باره اثرات مصرف مکمل ها به دست آمده باشد اما هنوز می بایست با احتیاط کامل آنها را مصرف نمود. افزایش مقدار مصرفی بسیاری از مکمل ها خطرناک است. مثلا تجمع مقادیر اضافی ویتامین آ می تواند کبد شما را تخریب کند.
این خطر با مواد مغذی موجود در غذاها به میزان زیادی کاهش می یابد.
با اینکه مکمل ها برای حفظ و ارتقای سلامت طراحی شده اند اما در بهترین حالت رژیم غذایی در درجه اول باید بر مصرف مواد غذایی تاکید داشته باشد و نه مکمل ها و بنای حفظ و ارتقای سلامت باید بر رزیم های مبتنی بر مواد غذایی گذاشته شود تا نتیجه حداکثری خود را با توجه به بومی بودن مواد غذایی به همراه داشته باشد

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری