محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

آیا رژیم سیرت فود مفید است؟

تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۹
بازدید: 249
یکی از مشهورترین رژیم‌های غذایی در سراسر جهان، رژیم سیرت فود یا Sirtfood نام دارد. بنیان گذاران این رژیم غذایی مدعی‌اند که غذاهای خاص مورد استفاده در این رژیم پروتئین‌های خاصی در بدن که سیرتوئین نام دارند را فعال کرده و به این شکل به کاهش وزن کمک می‌کنند
یکی از مشهورترین رژیم‌های غذایی در سراسر جهان، رژیم سیرت فود یا Sirtfood نام دارد. بنیان گذاران این رژیم غذایی مدعی‌اند که غذاهای خاص مورد استفاده در این رژیم پروتئین‌های خاصی در بدن که سیرتوئین نام دارند را فعال کرده و به این شکل به کاهش وزن کمک می‌کنند
یکی از مشهورترین رژیم‌های غذایی در سراسر جهان، رژیم سیرت فود یا Sirtfood نام دارد. بسیاری از چهره‌های مشهور داخلی و خارجی برای کاهش وزن از این رژیم استفاده می‌کنند و همین مسئله باعث شهرت جهانی این رژیم اروپایی شده است. این رژیم تا حدی پرطرفدار است که در سال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی پست‌ها، هشتگ ها و مطالب مختلفی در رابطه با آن نوشته و ایجاد شده است. رژیم سیرت در سال 2016 به شهرت رسید و همچنان طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. بنیان گذاران این رژیم غذایی مدعی‌اند که غذاهای خاص مورد استفاده در این رژیم پروتئین‌های خاصی در بدن که سیرتوئین نام دارند را فعال کرده و به این شکل به کاهش وزن کمک می‌کنند. تصور می‌شود که سیرتوئین ها نقش حمایت و محافظت از سلول‌های بدن و زنده نگه داشتن آن‌ها تحت استرس و فشار ناشی از التهاب، متابولیسم و البته فرآیند پیری دارند. 
به نظر می‌رسد که سیرتوئین ها بر بدن تأثیر گذاشته و به قابلیت سوزاندن چربی‌ها و در نتیجه افزایش متابولیسم کمک می‌کنند. به این ترتیب کاهش وزن با سرعت بیشتری اتفاق افتاده بدون اینکه عضلات بدن دچار تحلیل شوند. البته برخی متخصصین هم بر این باورند که نقش سیرتوئین ها در فرآیند کاهش وزن صرفاً به افزایش مصرف چربی‌ها نمی‌شود بلکه این پروتئین‌ها با تغییراتی در گلیکوژن ذخیره شده در عضلات اسکلتی (عضلات متصل به استخوان‌ها) و کبد باعث افزایش سرعت کاهش وزن می‌شود. 
رایج‌ترین خوراکی‌هایی که در رژیم سیرت فود استفاده می‌شوند شامل چای سبز، شکلات تلخ (دارک، بالای 85 درصد کاکائو)، سیب، مرکبات، جعفری، زردچوبه، کلم برگ و بلوبری هستند. رژیم به دو مرحله اصلی تقسیم می‌شود. مرحله اولیه تنها یک هفته به طول می‌انجامد که بخش اولیه آن شامل محدود کردن کالری به 1000 کیلوکالری در سه روز اول  می‌شود. در مرحله اول فرد روزانه سه بار آب میوه مرکبات و یک وعده غذایی غنی از سیرت فود ها مصرف می‌کند. آب میوه‌ها شامل آب کلم برگ، کرفس، جعفری، چای سبز و لیمو می‌شود. وعده‌هایی غذایی نیز معمولاً شامل سبزی‌هایی مثل جعفری، مریم گلی، مرغ و نودل هستند. از روز چهارم تا روز هفتم، دریافت کالری کمی بیشتر شده و تا 1500 کیلوکالری افزایش می‌یابد. در این مدت روزانه دو وعده سیرت فودی مصرف شده و دو بار از آب میوه‌های سبز استفاده می‌شود. 
اگرچه این رژیم از نظر از نظر بحث سلامت مشکلی ندارد، ولی به هر حال طیف گسترده‌ای از مواد غذایی را حذف می‌کنند. این مسئله به‌خصوص در مرحله اولیه رژیم قابل توجه تر است که هم کالری دریافتی از حد معمول مورد نیاز یک انسان بالغ بسیار پایین‌تر است و هم میزان آب میوه مصرف شده در طول روز از مقدار توصیه شده بالاتر. 
مرحله دوم دو برابر مرحله اول، یعنی 14 روز طول می‌کشد و به‌عنوان مرحله محافظت شناخته می‌شود. در واقع در این مرحله فرد تلاش می‌کند به یک روند مشخص کاهش وزن ثابت برسد. مرحله دوم از نظر بحث سلامت نسبت به مرحله اول بسیار بهتر به نظر می‌رسد. جنبه مثبت این رژیم غذایی تکیه بر مواد و ترکیبات طبیعی در اطراف خود و همچنین تقویت و حفظ سلامت بدن، برای کاهش وزن است. 
این رژیم تنها برای 3 هفته طراحی شده است. ادامه رژیم در طولانی مدت را به‌نوعی می‌توان مرحله سوم آن دانست که توصیه می‌شود سه وعده متعادل و سالم غنی از سیرت فود به همراه یک وعده آب میوه سبز مصرف شود. 
در نگاه این رژیم غذایی برای افرادی که دچار مشکل اضافه وزن هستند، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. به‌خصوص که مرحله اول رژیم با محدود شدن کالری دریافتی به 1000 کیلوکالری در روز آغاز می‌شود. همین مسئله ممکن است باعث شکست رژیم در بیشتر افرادی شود که آن را امتحان می‌کنند. همچنین اگرچه فهرست مواد خوراکی در این رژیم غذایی همگی سالم و برای بدن مفید هستند، ولی به دلیل محدود شدن ترکیبات و مواد معدنی دریافتی در طول 3 هفته، بسیاری از متخصصین حفظ یک رژیم متعادل و غنی و چند جانبه را به این رژیم غذایی ترجیح می‌دهند. عدم تعادل احتمالی ناشی از رژیم سیرت فود در طول یک روز به‌اندازه‌ای ناچیز است که تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر سلامت ما نداشته باشد، ولی برخی متخصصین در مورد تأثیرات ادامه این روند به مدت 3 هفته در تردیدند و رژیم غذایی با انواع میوه‌ها سبزی‌ها را برای این منظور بهتر می‌پندارند. 
در بیشتر موارد، رژیم غذایی سیرت فود با کاهش چشم گیر و شدید وزن در هفته اول و ادامه کاهش وزن با سرعت کمتر در هفته‌های بعد همراه خواهد بود. در این مورد هم متخصصین توافق نظر ندارند. برخی این کاهش وزن را واقعی و معتبر می‌دانند و برخی دیگر نیز معتقدند بخشی از کاهش وزن به دلیل کاهش مایعات بدن است. استدلال آن‌ها این است که چربی سوزی و تخلیه ذخیره چربی در بدن زمان بر است و به‌طور مثال کاهش وزن 4 کیلوگرمی در یک هفته نمی‌تواند تماماً مربوط به چربی‌ها باشد. به هر حال از آن جا که بیشتر متخصصین به‌طور کلی به رژیم‌هایی غذایی که کاهش وزن سریع در مدت زمان کوتاه را هدف می‌گیرند، چندان اطمینان ندارند، دید مثبتی نسب به این رژیم در میان متخصصین تغذیه و سلامت وجود ندارد. چرا که در بیشتر مواقع پس از اتمام یک رژیم غذایی شدید و فشرده و با بازگشت به رژیم غذایی معمولی به‌سرعت وزن و چربی از دست رفته، با خواهد گشت. 
از نظر علم تغذیه، کاهش وزن اصول باید به‌صورت آهسته و پیوسته از طریق محدود کردن کالری دریافتی و افزایش فعالیت اتفاق افتد. یعنی انتخاب رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک پایین و پروتئین بدون چربی، میوه و سبزی‌ها زیاد که علاوه بر محدود کردن کالری دریافتی قادر به تأمین آب بدن و مواد مغذی مورد نیاز آن باشد.
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری