محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

آیا سویا باعث پیشرفت سرطان پستان می شود؟

تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۹
بازدید: 204
برخی بر این باورند که سویا برای سرطان پستان مضر است و باعث گسترش و افزایش سرعت رشد آن می شود و در طرف مقابل برخی باور دارند خوردن مقادر زیاد سویا از پیشرفت این بیماری می کاهد و احتمال ابتلا به آن را کاهش می دهد. نتایج مطالعات انجام شده در مورد مصرف سویا و ارتباط آن با سرطان پستان چه می گوید؟
برخی بر این باورند که سویا برای سرطان پستان مضر است و باعث گسترش و افزایش سرعت رشد آن می شود و در طرف مقابل برخی باور دارند خوردن مقادر زیاد سویا از پیشرفت این بیماری می کاهد و احتمال ابتلا به آن را کاهش می دهد. نتایج مطالعات انجام شده در مورد مصرف سویا و ارتباط آن با سرطان پستان چه می گوید؟
ممکن است شما هم این حرف را شنیده باشید که مصرف سویا و محصولات سویا باعث افزایش خطر احتمال ابتلا به سرطان سینه می‌شود. و در طرف مقابل ممکن است خبرهایی شنیده باشید مبنی بر اثر گذاری مثبت سویا برای جلوگیری از این نوع سرطان. ولی واقعیت چیست؟ آیا سویا ارتباطی با سرطان پستان دارد؟ و چطور؟
علت اصلی مضر دانستن سویا برای بدن وجود ماده‌ای به نام ایزوفلاونز است. ایزوفلاونز ترکیبی گیاهی است که ساختاری شبیه به استروژن داشته و اثراتی مشابه در بدن ایجاد می‌کند. از آن جا که بیشتر انواع سرطان پستان نسبت به استروژن حساس هستند، نتیجه گیری شده که سویا و محصولات سویا برای این نوع سرطان مضر هستند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در مورد مصرف سویا، شبیه سازی عملکرد استروژن توسط ایزوفلاونز در بدن و تحریک سلول‌های سرطانی است. این در حالی است که مطالعات و تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند مصرف بیشتر سویا ارتباط معنا داری با افزایش سرعت تولید سلول‌های سرطانی و احتمال ابتلا به آن نداشته و بر عکس می‌تواند به خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. 
در یکی از مطالعات انجام شده، 73 هزار زن چینی مورد بررسی قرار گرفتند. محققین با جمع آوری داده‌ها دریافتند که مصرف 13 گرم پروتئین سویا در طول روز باعث کاهش 11 درصدی احتمال ابتلا به سرطان پستان نسبت به کسانی که در طول روز 5 گرم سویا مصرف می‌کنند، می‌شود. 
در فرهنگ آسیای شرقی، سویا بخش مهمی از غذای روزانه مردم را تشکیل می‌دهد. بررسی نتایج 8 مورد از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که کسانی که ایزوفلانز سویای بیشتری دریافت می‌کنند (مثلاً کسانی که توفو مصرف می‌کنند) حدود 29 درصد کمتر از کسانی که مصرف سویا را به حداقل رسانده‌اند، به این سرطان مبتلا می‌شوند. 
علاوه بر تمام این موارد، باید به این نکته نیز اشاره کرد که انواع مختلف سویا تأثیرات مختلفی بر بدن دارند. بدن ما احتمالاً نسبت به سویای طبیعی و غیر فراوری شده به شکلی متفاوت از سویای فراوری شده واکنش نشان می‌دهد. مثلاً پروتئین که در مکمل‌ها، پودرها، یا انواع طعم دهنده‌ها و جایگزین‌های گوشت وجود دارد خالص از مواد مغذی دیگر و فیبر موجود در سویا هستند. همچنین پروتئین سویا در این موارد معمولاً تغلیظ شده تر از آن چه که در سویای معمولی یافت می‌شود است. بنابراین زمانی که از مکمل‌های پروتئینی و … استفاده می‌شود بدن مقادیر زیادی پروتئین سویا را بدون ترکیبات دیگر آن دریافت می‌کند. هنوز در مورد تأثیرات مصرف بیش از حد سویا بر بدن و به‌خصوص کاهش یا افزایش سرعت رشد سرطان پستان نمی‌توان به‌طور قطعی اظهار نظر کرد ولی تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مکمل‌های سویا توانایی فعال کردن ژن‌های مربوط به رشد سرطان در زنان مبتلا به سرطان سینه (در مراحل اولی) را دارند. 
در مقابل باور برخی که سویا را به‌طور کلی برای بیماران مبتلا به سرطان مضر می‌دانند، برخی دیگر هم بر این باورند که خوردن سویای بیشتر می‌تواند به مقابله با سرطان کمک کند. همان طور که گفته شد، اگرچه تحقیقات نشان می‌دهند مصرف میزان متعادل سویا می‌تواند به مقابله با سرطان کمک کند، ولی در مورد مصرف مقادیر زیاد آن هنوز نتایج قطعی و مشخصی به دست نیامده است. نتایج بعضی از تحقیقات اثر مثبت مصرف زیاد سویا را نشان داده‌اند ولی این اطلاعات به‌تنهایی کافی نیست. در حال حاضر تصور می‌شود ایزوفلاونز به دلیل ساختار خود مانع دریافت استروژن توسط سلول‌های سرطانی می‌شوند. البته بیشتر مطالعات صورت گرفته در مورد سویا در کشورهای شرقی انجام شده است. جایی که زنان از کودکی به‌واسطه رژیم رایج در آن منطقه به‌طور معمول سویا مصرف می‌کنند و این مسئله ممکن است نحوه واکنش بدن آن‌ها در مورد مصرف بیشتر یا کمتر سویا را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین فعلاً مشخص نیست که آیا بدن افراد دیگر که در بزرگ‌سالی  مصرف سویا را آغاز می‌کنند به همین شکل واکنش نشان می‌دهد یا خیر. این مسئله به‌خصوص در مورد زنان یائسه بسیار اهمیت دارد چرا که سطح استروژن در بدن این افراد با سطح استروژن یک فرد جوان قابل مقایسه نیست. 
بنابراین فعلاً نمی‌توان در مورد اثر قطعی مصرف بیشتر یا کمتر سویا بر روند پیشرفت یا احتمال ابتلا به سرطان پستان نظر داد. آن چه در این مرحله می‌توان توصیه کرد، عدم مصرف مکمل‌های پروتئینی حاوی پروتئین سویا است. 
با تحلیل و ارزیابی داده‌های به دست آمده از نتایج نظر سنجی که در آن بیش از 9500 آمریکایی و چینی حضور داشتند، مشخص شده است که افرادی که سویای بیشتری مصرف کرده‌اند احتمال ابتلای مجددشان 25 درصد کمتر بوده است. با این حال برخی از متخصصین در مورد احتمال تداخل اثر داروهای مربوط به سرطان پستان برای کاهش سطح استروژن (مثل تاموکسیفن) و اثر مصرف سویا ابراز نگرانی کرده‌اند. 
در سرطان پستان گیرنده استروژن مثبت، ایزوفلاونز سویا نقش مهمی می‌تواند داشته باشد. به همین دلیل تصور می‌شود سویا فقط برای این نوع سرطان اثرگذاری دارد. ولی تحقیقات انجام شده چنین باوری را تأیید نمی‌کنند. طبق تحقیقاتی که بر روی 756 زن چینی مبتلا به سرطان پستان انجام شده است، مشخص شده کسانی که سویای بیشتری مصرف می‌کرده‌اند نسبت به دیگران کمتر به انواع سرطان پستان مبتلا شده‌اند. 
در نهایت باید تأکید کرد که تحقیقات در مورد تأثیر گذاری سویا بر سرطان پستان همچنان نتیجه قطعی به دست نمی‌دهد و لازم است مطالعات بیشتری در این مورد انجام گیرد. 
 
منبع: webmd.com
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری