محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

آیا ویتامین C میتواند از شما در برابر کرونا محافظت کند؟

تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۹
بازدید: 265
احتمالا در این روز ها به ادعا هایی که در مورد ویتامین C گفته میشود و اینکه میتواند در پیشگیر یا درمان بیماری کرونا کمک کند برخورد کرده اید.
در این مقاله به بررسی این موضوع میپردازیم که ویتامین C چگونه موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن میشود، چگونه برای درمان بیماری کرونا مورد استفاده قرار میگیرد و آیا مکمل های خوراکی ویتامین C برای پیشگیری و درمان کرونا موثر است یا خیر؟

ویتامین C چیست؟

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای بدن است که نقش های متعددی در بدن انسان دارد، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که ترکیبات ناپایدار در بدن شما که رادیکال های آزاد نام دارند و میتوانند به آسیب برسانند را حنثی میکند و سلول های بدن را از آسیب رادیکال های آزاد در امان نگه میدارد و یا آسیب وارد شده را ترمیم میکند.
ویتامین C در بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن نقش دارد که بسیاری از آنها مربوط به سیستم ایمنی بدن است.
میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین C در افراد با شرایط عادی ۹۰ میلی گرم در روز است که در مادران شیر ده این میزان باید ۳۰ میلی گرم افزایش پیدا کند و در افراد سیگاری نیاز به ویتامین C دو برابر افراد عادی است.
تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین C از طریق  رژیم غذایی  بسیار آسان است، تا زمانی که شما از میوه ها و سبزیجات به میزان کافی در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید نیاز بدن شما به ویتامین C تامین میشود، به طور مثال یک عدد پرتقال به طور متوسط ۷۷% از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین C را تامین میکند و یک ظرف کلم بروکلی (معادل ۱۶۰ گرم) حتی بیشتر از نیاز روزانه شما را هم تامین میکند.

ویتامین C چکونه بر روی سیستم ایمنی شما اثر میگذارد؟

ویتامین C به چند طریق بر روی سیستم ایمنی شما اثر گذار است و عملکرد آن را تقویت میکند، خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین C باعث کاهش التهاب بدن میشود که میتواند بر روی عملکرد سیستم ایمنی اثر بگذارد.
ویتامین C با افزایش سرعت تولید کلاژن در پوست به حفظ سلامت پوست شما به عنوان اولین سد دفاعی در برابر سایر عوامل خارجی مثل میکروب ها کمک میکند، علاوه بر آن ویتامین C موجود در پوست به افزایش سرعت بهبود زخم های پوستی هم کمک کننده است.
ویتامین C فعالیت فاگوسیتوز سیستم ایمنی را هم افزایش میدهد، فاگوسیتوز فرایندی است که سلول های ایمنی فرد به عوامل خارجی حمله میکنند و آنها را احاطه و سپس میبلعند و از بین میبرند
ویتامین C رشد و فعالیت لنفوسیت های خونی را هم افزایش میدهند، لنفوسیت ها گروهی از سلول های ایمنی بدن هستند که با تولید پروتئین های خاصی باعث از بین رفتن میکروب ها در بدن میشوند.
در مطالعه ای که بر روی اثر مصرف ویتامین C بر روی ویروس های شایعی مثل سرماخوردگی انجام گرفت مشاهد شد که ویتامین C به تنهایی نمیتواند از ابتلای شما به سرماخوردگی جلوگیری کند اما میتواند در بهبود سریعتر شما و کاهش علائم بیماری به شما کمک کند.
شواهد دیگری وجود دارد که مصرف ویتامین C در حیوانات و دوزهای بالای ویتامین C که به صورت تزریقی در انسان ها مورد استفاده قرار گرفته باعث کاهش التهاب ریه در عفونت های تنفسی نظیر آنفولانزای H۱N۱ میشود.
با این حال نیاز است تا تحقیقات بیشتری بر روی دوزهای بالای ویتامین C و تاثیر آن بر روی عفونت های تنفسی مثل کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی انجام شود.
به یاد داشته باشید که شما نباید بدون تجویز پزشک یا متخصص تغذیه از دوزهای بالای ویتامین C به صورت خوراکی استفاده کنید زیرا میتواند مشکلاتی نظیر سنگ کلیه و یا اسهال برای شما ایجاد کند.

تاثیر مصرف ویتامین C در پیشگیری و درمان کرونا

در تحقیقی که در کشور چین صورت گرفت انجمن پزشکان شانگهای چین دوز های بالای ویتامین C را به عنوان درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری هستند تایید کردند.
توصیه میشود دوزهای بالای ویتامین C که به صورت تزریقی در درمان بیماران مبتلا به کرونا مورد استفاده قرار گیرد، دوز های بالای ویتامین C ممکن است به بیماران کمک کند تا نیاز آنها به دستگاه های تنفسی کاهش پیدا کند.
علاوه بر این تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت مشاهده شد که دوز های بالای ویتامین C چه به صورت خوراکی و چه به صورت تزریقی در بیماران بستری در ICU مدت زمان بستری بیماران در ICU را ۸% کاهش داد و نیاز بیماران به دستگاه های تنفسی را ۱۸% کاهش داد.
با این حال به علت شواهد کمی که اثر ویتامین C را در درمان بیماری کرونا بیان کند تجویز ویتامین C به عنوان بخشی از روند درمان بیماری کرونا مطرح نیست و نیازمند مطالعات و شواهد بیشتری در این زمینه میباشد.
اگرچه دوز های بالای ویتامین C به صورت تزریقی در برخی از بیماران به عنوان درمان جانبی کرونا مورد استفاده قرار میگیرد اما هنوز شواهدی مبنی بر اثر گذاری دوزهای بالای ویتامین C به صورت خوراکی در درمان بیماری کرونا موجود نیست و استفاده دوزهای بالای این ویتامین به صورت خوراکی میتواند عوارضی مثل اسهال را برای فرد به وجود آورد.

برای پیشگیر و درمان کرونا آیا نیاز به مصرف مکمل ویتامین C هست؟

در حال حاضر شواهدی مبنی بر تاثیر مصرف مکمل ویتامین C در پیشگیری از کرونا وجود ندارد. ویتامین C میتواند در کاهش مدت زمان بیماری ناشی از ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا شود اما نمیتوان به طور قطعی گفت که در مورد ویروس کرونا هم همین اثر را دارد.
علاوه بر این ویتامین C محلول در آب است به این معنی که مقادیر اضافی ویتامین C در آب حل میشود و از طریق ادرار از بدن دفع میشود، به عبارت دیگر مصرف مقادیر بیشتر ویتامین C به معنای افزایش ذخیره ویتامین C در بدن نیست و این ویتامین در بدن ذخیره نمیشود بلکه مقادیر اضافی آن از بدن دفع میشود.
ویتامین C در دوز های خوراکی خیلی موثر نیستند و دوزهایی که در درمان کرونا موثر است بسیار بالا است و تنها به صورت تزریقی و در موارد شدید بیماری کرونا که منجر به بستری در بیمارستان میشود مورد استفاده قرار میگیرد.
بنابر این بهترین راه برای تامین ویتامین C مورد نیاز شما برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا استفاده کافی از منابع میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه شماست تا نیاز روزانه بدن شما به ویتامین C و بسیاری از مواد مغذی دیگر تامین شود.

انتخاب مکمل ویتامین C مناسب

اگر شما تمایل دارید که حتما مکمل ویتامین C مصرف کنید بسیار مهم است که یک برند با کیفیت را انتخاب کنید و از دوز مناسب ویتامین استفاده کنید.
توجه داشته باشید که حد مجاز ویتامین C و مقداری که مردم میتوانند به طور روزانه بدون داشتن عوارض منفی استفاده کنند ۲۰۰۰ میلی گرم در روز است.
اکثر مکمل های ویتامین C موجود در بازار دوزی بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم دارند و بنابر این به طور معمول نیازی نیست نگران دریافت بیشتر از حد مجاز ویتامین C باشید.
به این نکته هم باید توجه داشته باشید که ویتامین C با داروهای شیمی درمانی، پرتو درمانی و داروهای کاهش دهنده کلسترول خون تداخل دارد.
اگر نگرانی ای در مورد مصرف ویتامین C دارید میتوانید با متخصص تغذیه در مورد مصرف آن مشورت نمایید.

سخن پایانی

ویتامین C یک ماده ضروری برای بدن است که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک میکند.
بر اساس مطالعه ای که در شانگهای صورت گرفت دوز های بالای ویتامین C که به صورت وریدی تزریق میشوند اثرات مثبت در بهبود عملکرد ریه در بیماران مبتلا به کرونا دارد. با این حال هنوز شواهدی مبنی بر مفید بودن مصرف ویتامین C به صورت خوراکی در درمان بیماری کرونا نداریم.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری