محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

ابتلای هم‌زمان به آنفولانزا و کووید-19

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۵ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 221
از نظر علم پزشکی احتمال ابتلای هم زمان به کووید-19 و آنفولانزا وجود دارد ولی هنوز مشخص نیست این دو ویروس در کنار یکدیگر تا چه حد آسیب بیشتری به بدن وارد می کنند. برخی از دانشمندان نگران افزایش آمار تلفات ابتلا به کرونا به دلیل شیوع گسترده آنفولانزای فصلی در جهان اند. 
از نظر علم پزشکی احتمال ابتلای هم زمان به کووید-19 و آنفولانزا وجود دارد ولی هنوز مشخص نیست این دو ویروس در کنار یکدیگر تا چه حد آسیب بیشتری به بدن وارد می کنند. برخی از دانشمندان نگران افزایش آمار تلفات ابتلا به کرونا به دلیل شیوع گسترده آنفولانزای فصلی در جهان اند. 
اولین نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا و سرما خوردگی معمولاً اول صبح، هنگامی که از خواب بر می‌خیزیم مشاهده می‌شوند. آبریزش بینی، گلو درد، تب یا سر درد معمولاً از نشانه‌هایی هستند که شروع یک دوره بیماری را به ما هشدار می‌دهند. البته در حضور یک ویروس بسیار شایع و بدون درمان مثل کرونا، اولین مسئله‌ای که ذهن ما را به خود مشغول خواهد کرد، احتمال ابتلا به کرونا خواهد بود. برخی هم ممکن است به ابتلای هم زمان به هر دو بیماری مشکوک شده باشند. ولی آیا امکان ابتلای هم زمان به این دو بیماری ممکن است؟ 
احتمال آن که به هر دو بیماری به‌صورت هم زمان و در یک لحظه وارد بدن شوند یا علائم آن‌ها درست در یک زمان مشخص بروز کند، بسیار پایین است. هر چند این به معنی آن نیست که این دو ویروس نمی‌توانند به‌صورت هم زمان در بدن ما فعالیت داشته باشند. در واقع احتمالاً یکی از این ویروس‌ها زودتر از دیگری خود را به بدن شما رسانده و راه را برای دیگری باز می‌کند!
از نظر علم پزشکی احتمال ابتلای هم زمان به کووید-19 و آنفولانزا وجود دارد و بسیاری از دانشمندان در مورد آن نگران‌اند چرا که در این صورت بیمار باید هم زمان با دو ویروس مختلف مبارزه کند و این کار را برای سیستم ایمنی بسیار دشوار می‌کند. مبارزه با هر بیماری، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری دیگر را بالا می‌برد. 
زمانی که بدن ما در حال مبارزه با آنفولانزا است، نمی‌تواند به‌سادگی اولویتش را تغییر داده و تولید حجم بالایی از آنتی‌بادی‌های لازم برای مقابله با کرونا را در دستور کار قرار دهد. به همین دلیل است که ابتلا به یکی از این بیماری‌ها باعث افزایش احتمال ابتلا به دیگری هم می‌شود. تنها راه پیش گیری از ایجاد این وضعیت، استفاده از واکسن آنفولانزا است. گرچه این واکنش از ما در برابر کووید 19 مراقبت نمی‌کند ولی دست کم سیستم بدن ما را برای رسیدگی به وظایف اصلی خود آزاد نگه می‌دارد. 
نباید فراموش کرد که در ابتدای شیوع بیماری کووید-19، علی رغم هشدار بسیاری از دانشمندان، دولت‌های بیشتر کشورها خطر آن را دست کم گرفتند و آن را با آنفولانزای معمولی مقایسه می‌کردند. نهایتاً پس از آن که آمار کشته‌ها از چند هزار و چند صد هزار نفر گذر کرد، دولت‌ها حاضر به پذیرش حقیقت در مورد این ویروس جدید شدند. اکنون دانشمندان در مورد بحران جدید ابتلا به هر دو ویروس آنفولانزا و کرونا هشدار می‌دهند. این مسئله زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم هم اکنون تعداد بیماران از ظرفیت بیمارستان‌های اغلب شهرهای کشورمان فراتر رفته و اگر شیوع آنفولانزای فصلی هم مانند کووید-19 به یک اپیدمی تبدیل شود، حفظ و کنترل آمار کشته‌ها از این هم دشوارتر خواهد شد.  
محققین دانشگاه آریزونا اعلام کرده‌اند که موارد متعددی از ابتلای بیماران به ویروس کرونا و ویروس آنفولانزا مشاهده کرده‌اند و از آن جا که هر دو بیماری به سیستم تنفسی حمله می‌کنند، به نظر می‌رسد ابتلا به یکی از آن‌ها احتمال ابتلا به دیگری و عوارض شدیدتر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. هنوز مشخص نیست این دو ویروس چطور باهم تعامل دارند ولی آن چه مشخص است این است که نرخ مرگ و میر در افرادی که به هر دو ویروس مبتلا هستند بالاتر است. 
فعالیت ویروس آنفولانزا در دستگاه تنفس باعث تجمع مایعات در برخی سلول‌های ریه می‌شود در حالی که ویروس کرونا با حمله به سلول‌های ریه باعث ایجاد لخته‌های خونی در رگ‌ها می‌گردد. هنوز معلوم نیست آیا آسیب این دو ویروس در ابتلای هم زمان با یکدیگر جمع می‌شود یا خیر. همچنین تا کنون امکان محاسبه نرخ مرگ و میر در ابتلای هم زمان به دو ویروس وجود نداشته است. دانشمندان امیدوارند پس از اتمام فصل آنفولانزا داده‌های کافی برای انجام مطالعات وجود داشته باشد. 
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری