محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

از خواص شگفت انگیز آلوئه ورا چه میدانید ؟

دسته‌بندی: سلامت
تاریخ: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 215

آلوئه ورا به معنای “ماده تلخ درخشان” گیاهی از خانواده سوسن و شبیه به کاکتوس است. نام گیاه آلوئه ورا بیشتر در مورد زیبایی و سلامتی پوست و مو مطرح می‌شود در حالی که این گیاه خواص درمانی بیشماری دارد. در این مقاله کوتاه و مختصر به چند فایده دارویی این گیاه می‌پردازیم.

قدمت استفاده آلوئه ورا به مصر باستان باز می‌گردد. همچنین ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه، خواص دارویی متعددی دارند. به عنوان مثال از ژل این گیاه برای درمان عارضه‌های پوستی مانند سوختگی، آفتاب سوختگی، یخ‌زدگی، پسوریازیس و تبخال استفاده می‌ شود. ازمصارف دیگر این ژل می توان به درمان آرتروز، بیماری‌های روده، تب، خارش و التهاب نام برد. در ادامه به طور کامل تر به اثرات درمانی و سلامتی این گیاه اشاره می‌کنیم.

تسکین راش و ناراحتی‌ های پوستی با آلوئه ورا

استفاده‌ موضعی از آلوئه ورا در بهبود عارضه‌ های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، موکوزیت دهان، زخم پای دیابتی و درمان سوختگی‌ ها بسیار موثراست. ژل آن باعث محافظت پوست در مقابل تشعشعات خورشید و آفتاب سوختگی شده و برای سلامت پوست بسیار مفید است.

درمان تبخال

آلوئه ورا خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی دارد. مالیدن ژل آن روی تبخال یا سایر زخم‌های دهان روند درمان آنها را تسریع می‌‌کند. اسیدهای آمینه، ویتامین B1، B2، B6 و C موجود دراین گیاه در درمان تبخال مؤثرند. همچنین محققان عصاره این گیاه را جایگزین ایمن و مؤثر برای دهانشویه های دارای مواد شیمیایی دانستند. ویتامین B6 مانند یک مسکن طبیعی عمل کرده و باعث تولید پادتن‌هایی می‌شود که به دستگاه ایمنی‌ کمک می‌کنند.

پیشگیری از پوسیدگی دندانی

بر اساس تحقیق انجام شده در سال 2017 افرادی که از خمیر دندان آلوئه ورا استفاده کردند سلامت دندانی بهتری نسبت به گروه شاهد داشتند.   

درمان مشکلات پوست و مو

آلوئه ورا درمانی طبیعی برای خارش پوست سر و خشکی مو است. این گیاه با داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلامت و تقویت موی سر کمک می‌کند. این گیاه به خاطر خواص ضد باکتری و ضد قارچی در کاهش شوره‌ سر نیز مؤثر است. همچنین آنزیم‌ های موجود در ژل آلوئه ورا با زدودن سلول‌های مرده‌ موجود پوست سر، به رویش مجدد مو توسط فولیکول‌ها کمک می‌کند.

 

پیشگیری از بیماری های گوارشی

به دلیل وجود ترکیبات ضد التهابی و ضد یبوست، به گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. مصرف آب آلوئه ورا در هضم غذا، تنظیم اسید معده، کاهش تشکیل مخمرها، تقویت باکتری‌های مفید و تنظیم حرکات روده‌ای مؤثر است. شیره‌ ی آن به دلیل وجود ترکیبات آنتراکینونی در درمان یبوست موثر هستند. این مواد با افزایش ترشح آب و موکوس در روده، حرکات روده‌ای را افزایش می‌دهند. نتیجه‌ این انقباضات در معده شکسته شدن بیشتر مواد غذایی و مخلوط شدن بهتر آن با اسید معده است. آلوئه ورا در معده با مهار رشد هلیکوباکتر پیلوری از عفونت و زخم معده پیشگیری می‌کند.

تقویت دستگاه ایمنی

عنصر روی برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروری است. مصرف آلوئه ورا می‌تواند کمبود روی را جبران کرده و دستگاه ایمنی را تقویت کند. روی به بهبود بیماری‌ها، نابودی باکتری‌ها و محافظت غشای سلولی کمک می‌کند.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی و کاهش التهابات

التهاب، ریشه‌‌ بسیاری از بیماری‌ هاست. گیاه آلوئه ورا منبع غنی از ویتامین ‌های C، A  و E و مواد معدنی است. این ترکیبات به کاهش التهاب و مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال ‌های آزاد کمک می‌کند. بعلاوه مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های B 12 و  B 9 ( اسید فولیک ) که نقش مهمی در ساختن سلول های خون و فعالیت سیستم عصبی دارند، در این گیاه وجود دارند.

احتیاط های لازم در مصرف

لازم است به این موضوع اشاره کرد که اگر شما به بیماری التهابی روده (بیماری کرون یا کولیت زخم کننده) مبتلا هستید، باید از مصرف آلوئه ورا اجتناب کنید زیرا این مسئله می‌تواند باعث گرفتگی و اسپاسم شدید شکم و اسهال حجیم شود. این گیاه ممکن است توانایی بدن را در جذب دارو ها کاهش دهد، بنابراین باید مصرف آن را به پزشک اطلاع داد. اگر عمل جراحی در پیش دارید مصرف را قطع کنید. افرادی که به سیر، پیاز و بوی لاله حساسیت دارند به دنبال مصرف آلوئه ورا مستعد بروز واکنش های پوستی مانند کهیر و آلرژی هستند. همچنین مصرف خوراکی این گیاه در مادران باردار و کودکانی که زیر 12 سال دارند ممنوع است. کسانی که مبتلا به انسداد روده، مشکلات قلبی و کلیوی، همورویید (بواسیر) یا دیابت هستند نباید این گیاه را به صورت خوراکی (داخلی) مصرف کنند. در صورت مصرف دارو هایی مانند دارو های ادرار آور ( دیورتیک ها )، دیگوکسین ( Digoxin )، وارفارین و داروی های ضد انعقادی، دارو های دیابت و کورتون حتما در خصوص مصرف به پزشک اطلاع دهید زیرا مصرف آلوئه ورا با تعداد زیادی از دارو ها تداخل خواهد داشت.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری