محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

بدترین افزودنی های غذایی

تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
بازدید: 255

بررسی‌های متخصصان نشان می‌دهد که بعضی از رایج‌ترین مواد افزودنی که در غذاهای فرآوری‌شده استفاده می‌شوند، با بیماری‌هایی مثل سرطان، بیش‌فعالی در کودکان، بیماری قلبی، سرگیجه‌، سردرد، اضطراب، چاقی و افسردگی مرتبط هستند. ممکن است پرهیز کردن از این مواد افزودنی سخت به نظر برسد، چون تغذیه کاملا سالم یعنی رژیم غذایی خاصی که حاوی غذاهای کامل باشد و به‌طور طبیعی مواد افزودنی نداشته باشد. در ادامه به مواد افزودنی خاصی اشاره می‌کنیم که می‌توانند عوارض جانبی به جا بگذارند.

1- اسپارتام

یکی از این مواد افزودنی به شمار می‌رود که در واقع نوعی شیرین‌کننده مصنوعی است، و در محصولات رژیمی یا بدون قند مثل نوشابه‌های رژیمی، آدامس‌های بدون قند، ویتامین جویدنی، شربت سرفه، خمیر دندان و حتی غلات صبحانه به کار می‌رود. به نظر متخصصان، آسپارتام و شیرین‌کننده‌های مصنوعی دیگر، با مشکلاتی مثل چاقی، سردرد، و انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند. مطالعات آنان نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند تعادل بین باکتری‌های خوب و بد روده را از بین ببرند و در نتیجه مشکلات مختلفی با همین عدم تعادل ایجاد کنند، چون نظم باکتری‌های روده در همه‌چیز از متابولیسم گرفته تا خلق‌وخو نقش دارد.

2- شربت ذرت با فروکتوز بالا

یکی از شیرین‌کننده‌هایی است که در غذاهای فرآوری‌شده مثل نان‌ها، آب‌نبات‌ها، ماست، سس‌های سالاد، کنسرو سبزیجات و غلات صبحانه به کار می‌رود. اما متاسفانه این نوع فروکتوز فرآوری ‌شده برای کبد سمی است، و مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد مقاومت به انسولین می‌شود که عامل خطر مهمی برای ابتلا به دیابت و بیماری قلبی به حساب می‌آید.

3- منوسدیم گلوتامات (MSG)،

یک طعم دهنده است که در بعضی غذاهای چینی، چیپس سیب زمینی، اسنک ها، کلوچه ها و کیک های صنعتی، ادویه ها، سوپ های اماده و غذاهای منجمد وجود دارد. این افزودنی یکی از محرک های میگرن است و با مقادیر بالایی سدیم نیز دادا میباشد ( 21 درصد سدیم دارد).

4- چربی های ترانس،

که در غذاهای فرآوری شده مثل مارگارین، چیپس، کراکر، اقلام پخته و فست فودها یافت میشوند در طولانی تر کردن عمر مفید و بهبود بافت مواد غذایی نقش دارند. در عین حال ارتباط قوی با بیماری های قلبی و دیابت دارند. خوشبختانه FDA اخیرا قانونی تصویب کرده است که چربی های ترانس تا سال 2018 باید مرحله به مرحله از بیشتر غذاهای بسته بندی شده و غذاهای رستورانی حذف گردند.

5- رنگ های خوراکی،

که در آب نبات ، بستنی و ..یافت میشوند. بسیاری از این رنگ های بر پایه نفت، با بیش فعالی در کودکان و سرطان در حیوانات آزمایشگاهی مرتبط دانسته شده اند.

6- رنگ کارامل،

که بطور گسترده در آبجو، نان قهوه ای، شکلات، شیرینی، دونات، بستنی و ترشی وجود دارد، با آمونیاک فرآوری شده است و منجر به تشکیل ترکیبات سرطانزا می شود.

7- سولفیت‌ها،

نوعی نگهدارنده و چاشنی طعم‌ دهنده هستند که به ‌طور طبیعی در شراب و آبجو وجود دارند، و به نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها، میوه‌های خشک، انواع چاشنی ها و محصولات تهیه‌شده ازسیب‌زمینی،‌ اضافه می‌شوند. FDA تخمین می‌زند که حدود ۱۰ درصد مردم به این ترکیب گوگردی حساسیت دارند و بعضی‌ها واکنش‌های مختلفی به این ترکیب نشان می‌دهند؛ از علائم خفیف مثل تب تا مشکلات خطرناکی مثل آنافیلاکسی.

8- نیترات سدیم،

نوعی ماده نگهدارنده مصنوعی دیگر است که در فرآورده‌های گوشتی مثل هات‌داگ‌،بیکن و ماهی دودی استفاده می‌شود. بعضی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که این ترکیب در بدن به نوعی ترکیب سرطان‌زا تبدیل می‌شود، اما هنوز تردیدهای زیادی درباره این نتایج وجود دارد و نتایج قطعی و نهایی اعلام نشده‌اند. به نظر متخصصان، نیترات سدیم طبیعی که به شکل پودرکرفس،‌ در فرآورده‌های گوشتی پخته‌نشده یافت میشود، ایمن تر می باشد.

9- دو نوع ترکیب BHT و BHA،

از نگهدارنده‌های دیگری هستند که در انواع چیپس‌های سیب‌زمینی،آدامس، غلات، سوسیس‌های منجمد، برنج غنی‌شده، آب‌نبات، ژله و محصولات دیگر استفاده می‌شوند. این ترکیبات از فرآورده‌های نفتی به دست می‌آید، و گزارش موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می‌دهد که بر اساس مطالعات حیوانی، احتمالا BHA در انسان سرطان‌زا است و ترکیب BHT به میزان کم‌تری با سرطان مرتبط است.

10- پتاسیم برومات

نوعی ماده است که در ترکیب آردهای نان‌پزی استفاده می‌شود، و در واقع نوعی عامل اکسیدکننده است. این ماده برای استحکام خمیر و کوتاه شدن زمان پخت نان به کار می‌رود، اما ممکن است باعث اختلالات سیستم عصبی ، مشکلات کلیوی و ناراحتی‌های گوارشی شود.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری