محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

بهار و نوبرانه های مغذی اش

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 292
نوبرانه های بهاری که مدت کوتاهی از زیباترین روزهای بهار حضور دارند، تنها خوراکی های برای سرگرمی نیستند بلکه به دلیل ارزش غذایی بالا نیز مفید خواهند بود.
ا آغاز فصل بهار و رویش طبیعت، نشاط و سرزندگی نیز از راه می رسد و دست سخاوتمند طبیعت بازهم ما را بر سفره رنگارنگ خود مهمان می کند. نوبرانه های بهاری که مدت کوتاهی از زیباترین روزهای بهار حضور دارند، تنها خوراکی های برای سرگرمی نیستند بلکه به دلیل ارزش غذایی بالا نیز مفید خواهند بود.
گرچه امسال به دلیل شیوع کرونا حال و هوای بهار فرق می کند و توصیه جدی بر حضور در منزل است اما با مزه چشی این میوه ها و سبزیجات، از حضور بهار در منزل لذت ببرید:

توت فرنگی

” توت فرنگی” منبع غنی آنتی اکسیدان ها و ویتامین هاست که البته کالری چندانی ندارد و می توان بدون نگرانی از افزایش وزن، آن را میل نمود. این میوه خوشمزه یکی از بهترین منابع ویتامین C و B9 و منگنز است و علاوه بر مقدار بالای پتاسیم منبع کلسیم، فسفر، منیزیوم و ید نیز محسوب می شود. 
توت فرنگی میوه ای است که خیلی سریع فاسد می شود و معمولا پس از خرید باید مصرف نمود. البته می توان تا 48 ساعت توت فرنگی را در یخچال نگهداری کرد که برای حفظ طعم طبیعی بهتر است است 20 دقیقه پیش از مصرف در دمای محیط قرار گیرد. برای شستشو، توت فرنگی ها را در سبد چیده و با آب کاملا بشویید اما در ظرف آب غوطه ور نکنید زیرا به دلیل جذب آب، طعم دلچسب خود را از دست می دهد.

باقلا

” باقلا” این گیاه بومی خاورمیانه و به خصوص نواحی جنوبی دریاچه خزر است و بعدها مصرف آن در اروپا، آفریقا و هند رواج بافت. دانه ها خشک شده باقلا را می توان مدت طولانی نگهداری کرد. باقلا ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از ترکیباتی است که نقش محافظتی برای بدن دارد. مقدار بالای گلوسید و پروتئین های آن به راحتی احساس گرسنگی را برطرف کرده و احساس سیری خوبی در پی دارد. باقلا را می توان جز منابع خوب ویتامین C دانست. آهن و منیزیوم آن می تواند در رفع نیاز بدن به این ریزمغذی ها کمک کند. مقدار کالری خوبی دارد و هر 100 گرم آن 5/61 کیلوکالری دارد. ویتامین های E و B9، پتاسیم، فسفر، منیزیوم، کلسیم و روی نیز دیگر ترکیبات مفید باقلا به حساب می آیند.

ریواس

گیاه بومی آسیا در ابتدا به دلیل خواص درمانی به کشورهای اروپایی رسید اما طعم ترش دلچسب آن خیلی زود طرفدار پیدا کرد و در ترکیب دستورهای آشپزی جای گرفت. ریواس میوه بسیار کم کالری است و مقدار چربی و پروتئین بسیار پایینی دارد اما هر 100 گرم آن حاوی حدود 30 گرم گلوسید است. این میوه خوشمزه سرشار از کلسیم و فیبرهاست و از جمله دیگر ترکیبات مغذی آن می توان به پتاسیم، ید، بتاکاروتن و ویتامین های C و B9 اشاره کرد.
از آنجا که ریواس تماس مستقیم با خاک دارد حتما در شستشوی آن باید دقت داشت و پیش از مصرف به خوبی سطح ساقه ها تمیز و ضد عفونی گردد تا آلودگی ها از بین رود.

مارچوبه

مارچوبه ممکن است به رنگ سفید، سبز یا بنفش باشد که با توجه به مدت قرارگرفتن در معرض نور خورشید رنگ آن متغیر خواهد بود. معمولا مارچوبه به شکل بخارپز یا پخته شده همراه آب مصرف می شود که در کنار گوشت بسیار عالی خواهد بود.
مارچوبه یکی از خوراکی هایی است که می تواند به تامین نیازهای غذایی روزانه کمک کند اما کالری نسبتا پایینی دارد و به همین دلیل مصرف مداوم آن باعث اضافه وزن نمی گردد. همچنین سرشار از مواد معدنی به خصوص پتاسیم، کلسیم و منیزیوم و ویتامین های C و E است. فیبرهای آن نیز محرک سیستم گوارش و روده ها خواهد بود.

 

توت سفید

این میوه خوشمزه که از گل های سفید یا زردرنگ از درختی که ارتفاع آن تا ده متر هم می رسد، به عمل می آید و اساسا بومی جنوب شرقی آسیاست. از هزاران سال پیش به خصوص در طب چینی از توت به دلیل مصارف درمانی استفاده می کردند.
توت سفید سرشار از پروتئین هایی است که به تامین انرژی طولانی مدت کمک می کند، درصد بالایی از فیبرهای غذایی دارد و منبع غنی از آنتی اکسیدان های گروه فنول ها محسوب می شود که برای سلامت سیستم قلبی عروقی مفید خواهند بود.1/3 فنجان از این میوه می تواند 20% نیاز روزانه به فیبرها را تامین کند.
توت سفید در دفع مواد سمی از بدن، کاهش تب، تسکین درد و بهبود عملکرد سیستم گوارش و روده ها مؤثر است. همچنین آنتی اکسیدان های آن تاثیر عالی در رفع اضطراب، حالات عصبی، سرگیجه و اختلالات خواب دارد.

شاتوت

” شاتوت” که از آن به توت سیاه نیز یاد می شود بومی ایران و ارمنستان است و از قرن ها پیش همانند توت سفید مصرف درمانی داشته است. به تدریج رویش درخت این میوه به نواحی مدیترانه، اروپا، آمریکای شمالی و چین نیز رسید. ویژگی های ظاهری درخت شاتوت شبیه توت سفید بوده و ارتفاع درخت تا 12 نیز ممکن است برسد.
مهم ترین ویژگی شاتوت تاثیر مثبت بر بیماری دیابت است که گاه دمنوش برگ های آن توصیه می شود اما علاوه بر این می تواند در بهبود اسهال، سرفه و همچنین تسکین علائم فارنژیت و آنژین نیز مؤثر باشد.
شاتوت ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از گلوسیدها، پروتئین ها، ویتامین ها، کلسیم، فسفر، مواد معدنی به خصوص منیزیوم، پتاسیم و آهن، هیدرات های کربن و فیبرهاست. البته در کنار این فواید حاوی مقدار زیادی آب بوده اما کالری چندانی ندارد. آنتی اکسیدان های موجود در آن نیز می تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بروز سرطان، دیابت و عفونت ها پیشگیری کند. خواص ضد التهابی آن نیز زمینه تشکیل لخته های خون در عروق و سکته های مغزی را کاهش می دهد و آب شاتوت در رفع بعضی انواع کم خونی مؤثر خواهد بود.

والک

” والک” یکی دیگر از گیاهان خاص بهاری است که کمتر شناخته شده و به نام های سیر وحشی یا سیر خرس نیز معروف است. والک گیاهی است که در تواحی اروپا و آسیا به شکل خودرو در جنگل های مرطوب رویش دارد. ساقه آن 15 تا 30 سانتی متر ارتفاع دارد و گل های سفید با شش گلبرگ آن در بهار می روید. این گیاه که در اروپا برای تهیه سوپ و پستو و در ایران به شکل والک پلو مصرف می گردد شبیه به گیاهانی سمی مانند زعفران مرغزار و موگه است که در صورت عدم تشخیص درست می تواند جان افراد را به خطر اندازد.
شهرت والک به دلیل کاهش فشار خون و تسهیل فرایند گوارش است و مصرف آن برای مبتلایان به پرفشاری خون و کسانی که از نفخ، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست رنج می برند، توصیه می شود. همچنین می تواند در کاهش کلسترول خون نیز مؤثر باشد. به علاوه والک منبع غنی از ویتامین C بوده و همچنین از بروز ناراحتی های قلبی عروقی پیشگیری می کند.
برگ های تازه والک را می توان به شکل خام یا پخته مصرف نمود. برای نگهداری برگ ها را پس از قراردادن در کاغذ جاذب یا دستمال خشک کن آشپزخانه در کیسه پلاستیک قرارد داد و تا چند روز در قسمت جامیوه ای نگهداری کرد. پیش از مصرف نیز باید گیاه را به خوبی در آب سرد خیساند و و پس از شستشو، کاملا خشک نمود.
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری