محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

به بهانه کنگره دهم تغذیه

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
بازدید: 190
تعریف جایگاه برای کارشناسان تغذیه در نظام خدمات بهداشتی درمانی و تدوین شرح وظایف و سطح بندی شده برای آنان شامل شناسایی گروهای در معرض خطر کمبود های تغذیه ای ، بررسی علل این کمبود ها و برنامه ریزی برای کمک به آنها تلاش برای حل مشکلات تغذیه ای

PHC و نقش تغذیه شناسان در نظام سلامت

برای داشتنیک جامعه سالم و پویا نیازی دائمی برای دریافت اطلاعات صحیح تغذیه ای وجود دارد . باید دانست چه کسانی در معرض کمبود های تغذیه ای هستند . چه گروههایی با ناترازی روبرو هستند ، بیماریهای تغذیه ای در چه جوامع و چه نقاطی شیوع دارد.

پایش وضعیت تغذیه ای مردم از طریق بررسی های میدانی میتواند مشکلات را مشخص کندو بر اساس این تحقیقات ، آموزش های مردم محور و اتخاذ سیاست های کلان غذایی برای کاهش مشکلات طراحی و اجرا گردد برای تغذیه مناسب ، تدوین راهنما های تغذیه ای و اموزش آنها ،ادغام متون مناسب آموزشی در کتب درسیدانش آموزان ،مراقبت از تغذیه کودکان در مهد ها ،بوفه های مدارس و مکانهای عمومی مانند رستورانها و … از اهمیت بر خوردار است..

مردم در شهر و روستا به شدت در معرض بیماریهای ناشی از تغذیه نامناسب ، مانند چاقی ،افزایش فشار خون ،کلسترول بالا و عوارض ناشی از بدخوری هستند متولیان سلامت باید از نو به سیستم ارایه خدمات و خصوصا PHC بنگرند نظامی که در 20 سال گذشتهموجب ارتقای مناسب شاخص های بهداشتی کشور شدو دستاورد های قابل توجهی برای کشور داشت میتواند در زمینه کاهش بار بیماریهای غیر واگیر نیز مناسب عمل کند .

تعریف جایگاه برای کارشناسان تغذیه در نظام خدمات بهداشتی درمانیو تدوین شرح وظایف و سطح بندی شده برای آنان شامل شناسایی گروهای در معرض خطر کمبودهای تغذیه ای ، بررسی علل این کمبود ها و برنامه ریزی برای کمک به آنها تلاش برای حل مشکلات تغذیه ای گروههای سنی و اقلیمی ، آموزش های همگانی تغذیه ، ایجاد کمپین های آموزشی ، مشاوره با بیماران میتواند از جمله این خدمات باشد

 خوشبختانه در بیمارستانها نگاه به کارشناس تغذیه تنها در ارایه خدمات غذاییبا تلاش همکاران دفتر بهبود تغذیه قبل از انحلال تغییر کرد و اکنون همه بیمارستانها باید به ازای هر 50 تخت یک کارشناس تغذیه داشته باشند تا به تیم پزشکی برای رژیم مناسب و بهبود سریعتر بیمار با ارایه آموزش به بیمار و اطرافیان او کمک کنند . نکته مهم اینکه قرار بود در ارزشیابی بیمارستانهای کشور وجود تیم تغذیه در کنار تیم درمانی به عنوان ملاک ارزیابی مد نظر قرار گیرد که امیدوارم این مهم از دید کارشناسان محترم درمان در وزارت بهداشت مورد توجه قرار گیرد.

 

البته گاهی این نیاز وجود دارد که برای کارشناسان تغذیه ایکه در بیمارستان و به عنوان کمک به تیم درمانی مشغول میشوند دوره های خاص رژیم درمانی بر گزار شود تا مهارت لازم برای این کار مهم در آنان بوجود آید و با دستاوردهای جدید در این عرصه آشنا شوند. همانطور که متخصصین تغذیه شبکه ها نیز باید دوره های خاص تغذیه در جامعه را بگذرانند و با روش های تحقیقاتی کمی و کیفی آشنا شوند .

شاید  

ایجاد یک مرکز برای هدایت تیم های استانی تغذیه جامعه و تغذیه در بیمارستان بسیار حیاتی است لازم به ذکر است که تنها ادغام خدمات غذا و تغذیه در نظام ارایه خدمات میتواند به نحو محسوسی از مشکلات مرتبط با غذا و نا ایمن بودن غذا نیز داشته باشد .

مرکز توسعه آموزش و ارتقائ سلامت در وزارت بهداشت میتوانند با قابلیتهای کارشناسی موجود که در وزارت بهداشت وجود دارد سیستم را با پررنگ تر دیدن همکاریهای بین بخشی و مشارکت جامعه محلی پویا تر سازند

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری