محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

بوی آجیل های دوست داشتنی عید می آید…

تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۹
بازدید: 266

آجيل ها به دليل طعم خاص، سادگي مصرف و مغذي بودن جزو مواد غذائي محبوب ايراني ها به ويژه در ايام نوروز هستند، اما اگر شرايط نگهداري آنها مناسب نباشد به دليل داشتن چربي فراوان، به سرعت اکسيد مي شوند و طعمشان تغيير مي  کند. از اين رو برآن شديم شما را با روش هاي  مختلف نگهداري آجيل ها براي مدت طولاني آشنا نماييم.

   

نگهداري در دماي محيط

اگر مقداري آجيل تازه داريد که به تازگي از درخت چيده شده اند (مانند گردو، بادام و پسته) قبل از اينکه آنها را در دماي محيط نگهداري کنيد، دو روز در فريزر قرار دهيد تا ميکروب ها يا تخم آفات باقيمانده در آنها کشته شوند. تخم حشرات در دماي اتاق زنده مي مانند. ممکن است شما با چشمتان چيزي مشاهده نکنيد اما اين به معني آن نيست که آجيل فاقد حشرات است. بنابراين آجيل ها را در ظروف در بسته بريزيد، 48 ساعت در فريزر و دماي زير صفر قرار دهيد و سپس خارج کنيد. از قرار دادن آنها در کنار مواد بودار مانند سير و پياز اجتناب نماييد زيرا سريعاً تغيير بو و طعم مي دهند. براي نگهداري آجيل در محيط حتماً از ظرف شيشه اي يا پلاستيکي با درب محکم استفاده کنيد. ظرف بايد تميز، خشک و فاقد بوي خاص باشد. درب ظرف را محکم ببنديد تا بو و رطوبت وارد ظرف نشود. ظرف را در محل تاريک و خنک قرار دهيد زيرا نور و حرارت فرآيند اکسيد شدن را تسريع مي کنند. در دماي اتاق و در بسته بندي مناسب مغز بادام 9 تا 12، بادام هندي 6 تا 9،  فندق 4 تا 6، بادام زميني 6 تا 9 و پسته تا 3 ماه قابل نگهداري هستند. البته اگر پوست آنها جدا نشود، زمان نگهداري آنها افزايش مي يابد.

   

نگهداري در يخچال

آجيل ها را در ظروف شيشه اي يا پلاستيکي نفوذناپذير و دربسته بريزيد. نگهداري طولاني مدت آجيل تازه چيده شده در يخچال، اجازه زنده ماندن به تخم حشرات را نمي دهد. ظروف نسبت به کيسه هاي پلاستيکي ارجحيت دارند. دماي مناسب براي اين روش 4 درجه سانتيگراد يا کمتر است و آجيل ها تا يک سال قابل نگهداري هستند.

   

نگهداري در فريزر

آجيل ها را در ظروف در بسته بريزيد. کيسه هاي پلاستيکي مخصوص فريزر نيز مي توانند مورد استفاده قرار بگيرند ولي ظروف شيشه اي و پلاستيکي محکم در اولويت هستند. اين روش براي آجيل هاي با پوست و بدون پوست قابل استفاده است. نگهداري در فريزر به دليل مصون ماندن آجيل ها از نور و حرارت، بهترين روش نگهداري آن ها براي زمان طولانيست. در دماي فريزر و در بسته بندي مناسب مغز بادام، بادام هندي، فندق، بادام زميني و پسته به ترتيب 2، 2، 1، 2 و 3 سال قابل نگهداري هستند.

   

چند نکته کاربردي

  • آجيل را حتي الامکان تازه خريداري کنيد.
  • ترجيحا آجيل ها را با پوست بخريد زيرا مي توانيد  آنها را براي مدت بيشتري نگهداري کنيد. زماني که مغز آجيل خرد، برشته يا آسياب مي شود، روغن آن به راحتي خارج مي گردد و در صورتي که با هوا در تماس باشد، به سرعت اکسيد مي شود.
  • مغز آجيل به راحتي رطوبت و بوهاي خارجي را جذب مي کند. بنابراين از ظروف خشک، نفوذ ناپذير و تميز براي نگهداري آجيل  ها استفاده کنيد و سريع تر آن ها را مصرف نماييد.

 

دکترمریم قادری قهفرخی
متخصص فناوری مواد غذایی
عضو هیت علمی

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری