محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

تغذیه در کرونا

تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۹
بازدید: 220

کرونا ویروس خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که طیف عظیمی از بیماری ها از سرماخوردگی تا بیماری ها کشنده تری نظیر سارس و مرس را میتوانند ایجاد کنند، جدید ترین کرونا ویروس شناخته شده که در حال حاضر بسیاری از کشور ها درگیر خود کرده Covid-۱۹ است.
افرادی که همزمان دارای بیماری های دیگری باشند نظیر بیماری های قلبی عروقی، دیابت و … و سالمندان بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند. البته این بدین معنی نیست که کودکان به کرونا مبتلا نمیشوند اما درصد ابتلا و کشندگی کرونا در گروه های ذکر شده بیشتر است.
از علائم کرونا میتوان به تب، سرفه خشک، نفس تنگی و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد، همچنین بیمار ممکن است سرفه های چند روزه بدون دلیل نیز داشته باشد.
تفاوت ویروس کرونای ۲۰۱۹ با نمونه های چون سارس این است که کرونا برخلاف ویروس های قبلی ارگان های حیاتی دیگر نظیر کلیه، قلب و کبد را نیز میتواند درگیر کند و از کار بیندازد.
گفته شده که این ویروس تا ۱ ساعت میتواند در هوا معلق باشد و خاصیت بیماری زایی خود را حفظ کنید، به همین منظور رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از کرونا ضروری است.
علاوه بر رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از کرونا تامین نیاز های تغذیه ای بدن برای پیشگیری از کرونا ضروری به نظر میرسد.
تغذیه مناسب از جمله راه های مهم حفظ سلامتی است و از این طریق می توان بسیاری از بیماری ها عفونی را مهار و مانع از بروز آن شد، آنچه که از بررسی متن های علمی و گزارش های مراکز پژوهشی معتبر میتوان دریافت این است که برای مقابله با کرونا بهترین شیوه ارتقا و تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین نیاز بدن به مایعات، الکترولیت ها، انرژی، پروتئین و ریز مغذی ها است.

تغذیه در زمان کرونا

به طور کلی نوشیدن مایعات کافی گامی موثر در کنترل بیماری کرونا است، استفاده از آب، آبمیوه های طبیعی، چای و انواع سوپ ها برای پیشگیری از کرونا و در هنگام شروع علائم کرونا توصیه میشود، هضم ترکیبات مایع به انرژی کمتری نیاز دارد و در نتیجه بدن انرژی کافی برای مبارزه با ویروس کرونا را خواهد داشت. علاوه بر این مایعات به رقیق شدن ترشحات و دفع سموم ناشی از کرونا کمک میکند و باعث تسکین گلودرد میشود.
از دیگر ترکیبات غذایی مهم در مقابله با کرونا می توان به دریافت کافی ریز مغذی های موثر در سیستم ایمنی از قبیل ویتامین C، ویتامین B۶، ویتامین E، ویتامین D، روی، منیزیوم، سلنیم و امگا ۳ اشاره کرد که باید این مواد را از طریق رژیم غذایی به بدن برسانیم.
به عنوان مثال سلول های ایمنی بدن غنی از ویتامین C بوده و در شرایط استرس و بیماری دسترسی سلول های درگیر در بیماری را به ویتامین C افزایش میدهد که خود نشانگر افزایش نیاز بدن در هنگام ابتلا به کرونا به ویتامین C و نقش این ویتامین در شرایط بیماری و التهاب میباشد.
متخصصان معتقدند ویتامین C نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا به عهده دارد.

توصیه های غذایی برای پیشگیری از کرونا

* رعایت تنوع و تعادل در رژیم غذایی پیشگیری از کرونا و استفاده از همه ۵ گروه غذایی شامل نان و غلات، انواع میوه ها با رعایت تنوع در مصرف انواع مختلف آن، سبزی ها بخصوص خانواده کلم ها، گروه گوشت ها مثل گوشت مرغ و ماهی، تخم مرغ و حبوبات و مغز ها، شیر و لبنیات.

* مصرف همه وعده های غذایی در طول روز و تاکید بر مصف صبحانه

* در وعده صبحانه از تخم مرغ، شیر کم چرب، میوه و سبزی استفاده کنید، مصرف وعده صبحانه به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا کمک میکند.

* تامین پروتئین مورد نیاز بدن از طریق مصرف تخم مرغ، گوشت سفید و حبوبات.

* دریافت ویتامین D مورد نیاز بدن بر اساس پروتکل های درمانی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشور.
بر اساس این پروتکل افرادی که ویتامین D مصرف نمیکرده اند هر هفته یک عدد قرص ۵۰۰۰۰ واحدی ویتامین D را به مدت یک ماه استفاده کنند و پس از آن به هر ماه یک عدد کاهش پیدا کند. افرادی هم که از قبل ویتامین D استفاده میکرده اند هر ماه یک عدد قرص ۵۰۰۰۰ واحدی ویتامین D را استفاده کنند.

* استفاده از منابع غذایی آهن مثل گوشت قرمز و حبوبات در رژیم غذایی فرد.

* برای جذب بیشتر ویتامین C میتوانید حبوبات را به همراه منابع ویتامین C مانند نارنج یا آبلیموی تازه استفاده کنید.

* استفاده از منابع ویتامین B۶ مانند تخم مرغ، مرغ، ماهی، قارچ و حبوبات که در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا نقش دارد.

* غذاهای خود را کاملا پخته و سپس مصرف کنید، این نکته را بخصوص در مورد انواع گوشت ها و تخم مرغ باید رعایت کنید تا از آلودگی احتمالی غذاها به ویروس کرونا پیشگیری شود.

* مصرف انواع سوپ به منظور دریافت سبزیجات و غلات کامل نظیر جو و همچنین مایعات ضروری است، در تهیه سوپ میتوانید از منابع ویتامین A نظیر هویج، گوجه فرنگی و کدو حلوایی و همچنین انواع سبزیجات برگ تیره مثل اسفناج، تره، جعفری و … استفاده کنید. بعلاوه سبزیجاتی نظیر کلم ها و پیاز به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی و گوشت مرغ و جوانه ها به علت داشتن ویتامین های گروه B برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده نمایید.

* مصرف مایعات گرم فراوان نظیر آب جوشیده یا چای کم رنگ

* مصرف میوه و سبزیجات تازه در پیشگیری از کرونا نقش اساسی دارد، در استفاده از میوه ها به این نکات توجه داشته باشید که از تمام زیر گروه های میوه ها و سبزی ها بخصوص انواع زرد، قرمز و نارنجی استفاده کنید.

* مصرف انواع مرکبات مثل پرتقال، نارنج، لیموترش و لیموشیرین به صورت منظم و روزانه ۲ عدد میتواند موجب تامین نیاز بدن به ویتامین C و تقویت سیستم ایمنی و نهایتا پیشگیری از ابتلا به کرونا گردد.

* مصرف غلات کامل مانند نان های سبوس دار و جو در رژیم غذایی باعث فراهم آوردن مقادیر زیادی ویتامین B و سلنیوم برای بدن شود و سیستم ایمنی را تقویت و از کرونا پیشگیری نماید.

* مصرف روزانه شیر و لبنیات به میزان روزانه حداقل ۲ واحد، لبنیات و بخصوص انواع پروبیوتیک لبنیات به تامین ویتامین B۲ که برای تقویت سیستم ایمنی مورد نیاز است میشود و انواع پروبیوتیک لبنیات از رشد میکروارگانیسم های بیماری زا در روده جلوگیری می نماید.

* مصرف حداقل ۲ بار در هفته از غذاهای دریایی نظیر میگو و ماهی به تامین نیاز بدن به امگا ۳ و سلنیوم منجر میشود که سلنیوم نقشی اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگری از کرونا دارد.

* از مصرف زیاد فست فود ها، گوشت های فراوری شده و غذاهای سرخ شده در رژیم غذایی برای پیشگیری از کرونا اجتناب کنید، چرا که این مواد حاوی مقادیر زیادی نمک، اسیدهای چرب ترانس و اشباع بوده و برای سلامتی و عملکرد مطلوب سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

* مصرف نوشابه ها و قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات، گز و سوهان، کلوچه ها و… هم با تضعیف سیستم ایمنی همراه است و برای پیشگری از کرونا در رژیم غذایی باید محدود شوند.

* اجتناب از مصرف غذاها در بیرون از منزل و محل کار، در تهیه غذاهایی که در بیرون تهیه میشوند ممکن است نکات بهداشتی رعایت نشده باشد و موجب بیماری شما شود، به همین دلیل باید از مصرف غذاهایی که در بیرون از منزل تهیه میشوند خودداری کنید.

* در انتها این نکته را به یاد داشته باشید که درست است برخی غذاها مثل سیر یا زنجبیل با وجود مواد بسیار سودمند در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند اما بزرگنمایی در خاصیت این مواد و مصرف بی رویه آنها در رژیم غذایی برای پیشگیری از کرونا توصیه نمیشود.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری