محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

تغذیه مناسب در ایام حج

تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
بازدید: 229
کاوه ای در پایان، بروز مسمومیت های غذایی را از دیگر مشکلات زائران خانه خدا برشمرد و افزود: رعایت نکردن موارد فردی نظیر نشستن میوه و سزیجات، دست ها، تهیه آب از منابع بهداشتی نامطمئن، نگهداری غذا در ساعات طولانی و غیره ممکن است باعث انواع مسمومیت ها در افراد شود بنابراین توصیه می شود
زیبا کاوه ای در گفت و گو با خبرنگارشفقنا ( پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، خود مراقبتی را مهم ترین اصل تامین سلامت حجاج در طول سفر به خانه خدا دانست و افزود: خوشبختانه تهیه و توزیع غذای زائران خانه خدا، با بررسی های کارشناسی و دخیل کردن متخصصین این حوزه توسط بخش تدارک و تهیه برنامه غذایی سازمان حج و زیارت تنظیم می شود که به نظر می رسد این برنامه ها با دخیل کردن دانش تغذیه ای بر اساس سن، علایق بومی و محلی زائران برنامه ریزی می شود.
او در ادامه رعایت انواع مراقبت های بهداشتی و نکات خاص تغذیه ای فردی توسط زائران در طول سفر را ضروری دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه برنامه تغذیه حجاج برای گروه و به صورت جمعی در نظر گرفته می شود و ممکن است موارد خاص نظیر انواع رژیم های غذایی در آن در نظر گرفته نشود، بهتر است افراد همان رژیم ها و محدودیت های تغذیه ای قبل از سفر را رعایت کنند.
کاوه ای همچنین با اشاره بر اینکه بیش از 80 درصد زائران خانه خدا در گروه های سنی بالاتر از 50 قرار دارند یاد آور شد: با توجه به شرایط سنی بالای زائران، ممکن است برخی از آنها به دلیل برخی بیماری های خاص دارو مصرف کنند بنابراین توصیه می شود برنامه های غذایی آنها به همان روال قبلی قبل از سفر ادامه یابد و بدون مشورت پزشک مصرف داروهای خود را قطع نکنند.
این کارشناس تغذیه، همچنین مصرف بیشتر آب در بین حجاج را ضروری دانست و اظهار کرد: با توجه به بافت سنی زائران خانه خدا و شرایط آب و هوایی بسیار گرم در مکه، بدن به آب بیشتری نیاز پیدا می کند و در صورت غفلت از مصرف کافی آب ممکن است افراد با مشکلات گوارشی و بیماری های کلیوی مواجه شوند.
کاوه ای ادامه داد: احتمال اینکه افراد در سنین بالاتر کمتر احساس تشنگی کنند وجود دارد. بنابراین بهتر است زائران، مقدار آب لازم بدن خود را خودشان بسنجند و ببینند که آیا میزان دفع ادرار آنها با میزان مصرف آب متناسب است یا نه و در صورت دفع کمتر ادرار باید میزان آب بیشتری را مصرف کنند.
او همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن را از دیگر ضروریات لازم توسط حجاج عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه در سفرهای گروهی احتمال انتقال برخی بیماری های ویروسی نظیر سرماخوردگی وجود دارد بنابراین برای پیشگیری از سرایت این بیماری باید در درجه اول باید سیستم ایمنی بدن را قوی کرد تا مقاومت بدن در برابر این بیماری ها بیشتر شود.
این عضو هیات مدیره انجمن علمی تغذیه، سلامت و توسعه ایران، مصرف انواع میوه و سبزیجات را مفیدترین و بهترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و تصریح کرد: مصرف میوه و سبزیجات تقربیا تمامی نیاز بدن به املاح و ویتامین ها را برطرف می کند و از ایجاد مشکلات گوارشی مثل یبوست در آنها جلوگیری می کند اما قابل توجه این است که افراد مسن نباید به دلیل مسائل سنی نظیر نداشتن دندان از مصرف این مواد پرهیز کنند.
کاوه ای در پایان، بروز مسمومیت های غذایی را از دیگر مشکلات زائران خانه خدا برشمرد و افزود: رعایت نکردن موارد فردی نظیر نشستن میوه و سزیجات، دست ها، تهیه آب از منابع بهداشتی نامطمئن، نگهداری غذا در ساعات طولانی و غیره ممکن است باعث انواع مسمومیت ها در افراد شود بنابراین توصیه می شود به منظور پیشگیری از بروز انواع مشکلات گوارشی و بیماری ها از پرخوری پرهیز کرده و موارد بهداشتی را رعایت نمایند.
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری