محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

تغذیه مناسب و کاهش تری گلیسرید

تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۹
بازدید: 243
مطالعات نشان می‌دهد تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی سالم مانند جایگزینی چربی های اشباع به جای چربی های اشباع، فعالیت ورزشی و کاهش وزن می تواند سطح تری گلیسرید خون را 20 تا 50% کاهش دهد.
مطالعات نشان می‌دهد تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی سالم مانند جایگزینی چربی های اشباع به جای چربی های اشباع، فعالیت ورزشی و کاهش وزن می تواند سطح تری گلیسرید خون را 20 تا 50% کاهش دهد.
مطالعات نشان می‌دهد تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی سالم مانند جایگزینی چربی های اشباع به جای چربی های اشباع، فعالیت ورزشی و کاهش وزن می تواند سطح تری گلیسرید خون را 20 تا 50% کاهش دهد.
 

تری گلیسرید چیست؟

تری گلیسرید چربی هایی هستند که از طریق تغییر مواد غذایی به خصوص الکل و قند در کبد شکل می گیرند و به صورت چربی های شکمی ذخیره می شوند. اگر سطح این چربی ها در خون از 2 گرم بر لیتر بیشتر باشد، تری گلیسرید بالا اطلاق می شود. بر خلاف کلسترول، تری گلیسرید به طور مستقیم باعث مسدود شدن عروق خونی نمی شود بلکه عامل تشدید کننده دیگر خطرات زمینه ساز ناراحتی های قلبی عروقی مانند دیابت و چاقی است. در صورت بروز تری گلیسرید بالا معمولا با تغییر سبک زندگی به خصوص رژیم غذایی سالم می ‌توان به بهبودی رسید و به ندرت ممکن است نیاز به مصرف دارو باشد.

توجه به مصرف قند

مصرف زیاد قند در کبد به تری گلیسرید تبدیل می شود. در این مورد باید به قندهای سریع به خصوص  ساکاروزتوجه داشت که در شکر سفید، کیک، شیرینی، آبمیوه، بستنی و دیگر نوشیدنی های شیرین وجود دارد. از فروکتوز نیز نباید غافل شد. براساس تحقیقی که در دانشگاه مینه سوتا آمریکا صورت گرفت تری گلیسرید خون در مردانی که رژیم غذایی سرشار از فروکتوز داشتند 32% بیشتر از کسانی است که مقدار زیادی گلوکز مصرف می کردند. گرچه فروکتوز به عنوان قند میوه شناخته می شود اما آبمیوه، شربت ها، سس های آماده، خمیرها و… نیز سرشار از آن هستند.
میوه ها دوستان خوب سلامتی هستند اما بیماران مبتلا به تری گلیسرید بالا می توانند سبزیجات، طالبی، گریپ فوروت، توت فرنگی، هلو و موز را با خیال راحت تری میل نمایند زیرا مقدار کمتری فروکتوز دارند.

کاهش چربی های حیوانی

اسیدهای چرب در تعادل تری گلیسریدها مانند کلسترول خون نقش دارند، اما شاید تاثیر آنها به اندازه قند نباشد. توصیه می شود مصرف چربی های حیوانی ( کره، گوشت های چرب، پنیر، سوسیس و کالباس) محدود شده و به جای آنها روغن های آفتابگردان، کلزا، زیتون و مارگارین گیاهی در برنامه تغذیه گنجانده شود. همچنین بهتر است به جای گوشت ماهی های چرب مانند ماکرو و ساردین حداقل دو تا سه بار در هفته میل گردد زیرا سرشار از اسیدهای چرب مفید امگا3 هستند.
نتیجه مطالعات محققان دانشگاه پنسیلوانیا ایالات متحده نشان می دهد مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا 3 می تواند سطح تری گلیسرید خون را پایین آورد. البته منابع غذایی امگا 3 در صورت افزایش تری گلیسرید خون محدود هستند و نیاز به مصرف داروها یا مکمل های امگا 3 خواهد بود.
تاثیر مطلوب فیبرها بر کنترل تری گلیسرید خون فیبرها مانع از جذب چربی ها و قندها می شوند و در ایجاد تعادل تری گلیسرید و کلسترول نقش دارند. کلم بروکلی، گل کلم ، هویج، مارچوبه و سیب زمینی و کرفس سبزیجات بسیار عالی در این باره هستند زیرا مقدار بالایی فیبر دارند. این سبزیجات را می توان خام یا به شکل بخارپز میل کرد و توصیه می شود روغن زیتون به عنوان چاشنی اضافه شود. نان های سبوس دار و حبوبات نیز برای کنترل تری گلیسرید مفید هستند و باید جایگزین نان سفید شوند.

حفظ تناسب اندام

کاهش وزن به طور خودکار بر کاهش تری گلیسرید خون تاثیر می گذارد زیرا تجمع چربی در اندام های مختلف به خصوص شکم کمتر می شود. به علاوه، زمانی که فرد رژیم غذایی خاصی را رعایت می کند، تغییرات غذایی و کاهش مصرف قند و چربی های مضر باعث تعادل سطح تری گلیسرید خون می شود. همچنین به ندرت ممکن است فردی با وزن ایده آل و بدون زمینه سندرم متابولیک ( اختلال همراه با دیابت و چاقی) مبتلا به تری گلیسرید بالا باشد.
 

ورزش را فراموش نکنید!

فعالیت ورزشی انرژی را به ماهیچه تبدیل می کند و در نتیجه ذخیره قندها و چربی به خصوص تری گلیسرید کاهش می یابد. به عنوان مثال پیاده روی سریع 20 دقیقه در روز یا حداقل 1 ساعت، دو تا سه بار در هفته ضروری است. در این صورت سطح تری گلیسرید 20 تا 30 درصد کم می شود.

منبعwww.Medisite.fr

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری