محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

تغذیه هنگام ابتلا و پس از بیماری کووید-19

تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۹
بازدید: 210
پس از مسئله پیش گیری و مقابله با ابتلا به این بیماری، مهم‌ترین مسئله جلوگیری از ابتلای مجدد به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن است. به‌خصوص آن که هنوز شواهد قطعی مبنی بر ایمنی افراد مبتلا شده نسبت به این بیماری وجود ندارد
 پس از مسئله پیش گیری و مقابله با ابتلا به این بیماری، مهم‌ترین مسئله جلوگیری از ابتلای مجدد به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن است. به‌خصوص آن که هنوز شواهد قطعی مبنی بر ایمنی افراد مبتلا شده نسبت به این بیماری وجود ندارد
بیش از چند ماه از انتشار گسترده ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و اکنون بسیاری بر این عقیده‌اند که سرنوشت ما انسان‌ها و این ویروس به هم پیوند خورده است و تا ابد در کنار هم باقی خواهیم ماند. تا کنون تلاش برای ساخت واکسن برای مقابله با این ویروس به نتیجه مشخصی نرسیده است و همچنان بهترین و مؤثرترین سلاح برای مبارزه با این بیماری فاصله گذاری اجتماعی و تغذیه دانسته می‌شود. پس از مسئله پیش گیری و مقابله با ابتلا به این بیماری، مهم‌ترین مسئله جلوگیری از ابتلای مجدد به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن است. به‌خصوص آن که هنوز شواهد قطعی مبنی بر ایمنی افراد مبتلا شده نسبت به این بیماری وجود ندارد. به همین دلیل اکنون بیش از پیش بر تغذیه درست و سالم بیش به‌عنوان راه مقابله با بیماری تأکید می‌شود.
علائم مهم و اولیه بیماری کووید-19 مشابه آنفولانزای فصلی شامل سرفه، ضعف، درد، تنگی نفس، کاهش یا از بین رفتن قوه بویایی و چشایی و … است. به‌طور مشابه، یکی از مهم‌ترین روش‌های پیش گیری و تقویت بدن تغذیه مناسب است. واقعیتی که تحقیقات و مطالعات انجام گرفته هم آن را تأیید می‌کنند. هر چند ابتلا به کووید-19 خود می‌تواند موجب سوء تغذیه در دوره بیماری و حتی پس از بیماری گردد!
مثلاً در یکی از تحقیقاتی که در مورد ارتباط سوء تغذیه و بیماری کووید-19 صورت گرفته است، مشخص شده که بیماران بستری شده هنگام ورود به بیمارستان دچار سوء تغذیه بوده‌اند که بر افزایش نرخ فوت و هزینه‌های درمان تأثیر مستقیم دارد.
در مطالعه دیگری که در سال 2018 انجام شده است، ارتباط سوء تغذیه با بیماران مختلفی که بستری شده‌اند، بررسی شده است. این تحقیق نتیجه می‌گیرد سوء تغذیه یکی از وجوه مشترک بیشتر بیمارانی بوده است که بستری شده‌اند. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که سوء تغذیه داشته‌اند مدت بیشتری را در بیمارستان بستری شده و شانس بهبود کمتری هم داشته‌اند. در این مقاله اشاره شده است که نرخ سوء تغذیه در افراد سالخورده و بالای 70 سال یا کسانی که برای درمان دارویی بستری شده‌اند، به میزان قابل توجهی بالاتر بوده است.
مطالعه دیگری هم که در سال 2017 در همین زمینه انجام شده نشان می‌دهد سوء تغذیه به‌طور مشخص در میان افراد مسن بستری شده بیشتر مشاهده شده و ارتباط مستقیم با مدت بستری و نرخ مرگ و میر آن‌ها دارد.
و در نهایت بررسی‌هایی که اخیراً و در سال 2020 در مورد ارتباط سوء تغذیه و شاخص‌های دیگر مرتبط با بیماری در افراد سالخورده انجام شده است، نشان می‌دهد بسیاری از افراد سالخورده مبتلا به کووید-19  دچار سوء تغذیه هستند و درمان آن‌ها در طول دوران بیماری نیازمند حمایت تغذیه‌ای بوده است. این مورد به‌خصوص در مورد افراد مبتلا به دیابت، تنگی مجرای نخاعی و آلبومین پایین، بیشتر گزارش شده است.

منظور از سوء تغذیه چیست و چطور با آن مقابله می‌شود؟

سوء تغذیه با در نظر گرفتن چند شاخص و معیار، مشخص می‌شود. برای تشخیص تغذیه مناسب معمولاً توده وزن بدن یا شاخص BMI، کاهش وزن در چند ماه گذشته، بیماری‌های مزمن و موارد دیگر در نظر گرفته می‌شود و بر این اساس بیماران در یکی از سه دسته کم خطر، پر خطر و متوسط قرار داده می‌شوند. همان طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین اقدامات مراقبتی از بیماران مبتلا به کووید-19، حمایت تغذیه‌ای است. بر همین اساس برای بیماران هر کدام از این گروه‌ها رژیم غذایی مشخصی توصیه می‌شود و سپس تغییر وضعیت آن‌ها تحت نظر گرفته می‌شود. مثلاً برای بیمارانی با سوء تغذیه متوسط، رژیمی با پروتئین و انرژی بالا تجویز شده و مکمل‌های تغذیه‌ای داده می‌شود.
بر اساس استانداردها، هر فرد باید در هر روز به ازای هر کیلوگرم از وزن خود حداقل 1.2 گرم پروتئین مصرف کند. یعنی فردی با وزن 70 کیلوگرم، تقریباً باید به‌صورت روزانه حداقل 84 گرم پروتئین بخورد. همچنین افراد معمولی به ازای هر کیلوگرم از وزن خود 25 تا 30 کیلوکالری (70 کیلوگرم مساوی 1750 تا 2100 کیلوکالری)، بیماران مبتلا به چند بیماری و بالای 65 سال 27 کیلوکالری، و افراد مسن 30 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم از وزن خود باید دریافت کنند.
میزان مایعات مورد نیاز بدن بر اساس وزن بدن مشخص می‌شود. مثلاً افراد 18 تا 55 سال به 35 میلی لیتر، افراد 55 تا 75 ساله به 25-30 میلی لیتر و افراد بالا 75 سال به 25 میلی لیتر مایعات به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود در روز نیاز دارند. یعنی یک فرد 20 ساله با وزن 70 کیلوگرم در طول روز باید 2.1 تا 2.45 لیتر مایعات بنوشد. البته در صورت وجود تب یا علائم دیگری که باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند، میزان دریافت مایعات هم باید افزایش داده شود.

تغذیه در افراد مشکوک به کووید-19

افرادی که مشکوک به کووید-19 هستند باید هر چه زودتر تغذیه خود را طبق استاندارد مشخص شده تغییر دهند. اگر بیمار یا فرد مشکوک به بیماری قادر به تغذیه از طریق دهان است، توصیه می‌شود از رژیم غذایی باانرژی و پروتئین بالا استفاده شود. این در حالی است که در مورد افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، دارای اضافه وزن و نقص‌های مادرزادی باید از همان ابتدا برنامه کامل حمایت تغذیه‌ای اجرا شود. در بیمارستان‌ها این برنامه بسیار سریع و در 24 ساعت اول مراجعه بیمار باید آغاز گردد.
سرعت عمل بالا جهت کاهش التهاب ایجاد شده در بدن، تحلیل مخاط، تقویت سیستم ایمنی، کمک به رشد باکتری‌های مفید روده و کاهش مقاومت به انسولین است. به‌طور کلی توصیه می‌شود افرادی مبتلا به کووید-19 و کسانی به‌تازگی بهبود یافته‌اند رژیم غذایی با پروتئین و کالری بالا داشته باشند. برای این کار می‌توان از مکمل‌های پروتئین هم استفاده کرد. همچنین نوشیدن مایعات به‌اندازه کافی برای تأمین آب کافی برای بدن فوق‌العاده مهم است. همچنین بهتر است در این دوران غذاهای غیر خشک و نرم‌تر که راحت‌تر قابل جویدن و بلعیدن هستند، استفاده شود. مصرف غذاهای حاوی فیبر خوراکی هم می‌تواند به هضم بهتر مواد غذایی کمک کند. در صورت کمبود ویتامین و مواد معدنی، بهتر است بیمار از مکمل‌ها استفاده کند.
شاخص‌هایی که باید به‌صورت روزانه مورد بررسی قرار گیرند شامل وزن بدن، قند خون، وضعیت هاضمه و دفع هستند. البته در بیمارستان و مراکز بهداشتی این شاخص‌ها بیشتر بوده و شامل آزمایش‌ها هم می‌شود.
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری