محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

تنوع و تعادل رمز تغذیه صحیح

تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
بازدید: 342

تعادل و تنوع دو اصل مهم تغذیه برای سلامت و شادابی است اگر این دو اصل در برنامه غذایی روزانه فرد ، خانواده و جامعه رعایت شود میتوان با اطمینان گفت که باربیماریها کمتر، طول عمر ، سلامت و توانمندی جامعه بیشتر میگردد.

تنوع

یعنی بدون اینکه اضافه بخوریم از مواد مختلف غذایی که در 4 گروه اصلی غذایی قرار دارند بهره ببریم. سلولهای بدن ما متفاوت هستند و نیاز های مختلفی دارند تنها با تنوع دادن به نوع مواد غذایی که انتخاب میکنیم میتوانیم این نیاز های متفاوت را پاسخگو باشیم.سفره بی همتای طبیعت در خلق انواع گیاهان،سبزیها ،سیفی جات،دانه ها، میوه ها و….. با رنگ ها ،مزه ها و عطرهای گوناگون این امکان را برای ما فراهم کرده است تا ما انواع ویتامین ها املاح وسایر مواد مورد نیاز میلیونها سلول در حال رشد و تلاش بدنمان را از این سفره پر برکت تامین کنیم.

و تعادل

یعنی مصرف مقادیر ی از مواد غذایی که ضمن تامین نیاز های بدن موجب اضافه وزن نشود
یعنی انرژی دریافتی به اندازه ای باشد که به اصطلاح سوخته یا مصرف شود.بدین منظور همه ما باید بدانیم که غذایی که می خوریم حدودا چقدر کالری به بدن ما می رساند. پروتین ها و مواد نشاسته ای و قندی در هر گرم 4 کیلو کالری (کالری )به بدن می رسانند ولی چربی ها و روغن ها(مرئی و نامرئی )در هر گرم 9 کیلو کالری یعنی دو برابر پروتئین ها و قند ها به بدن انرژی میرسانند منظور از چربی نا مرئی غذاها یی هستند که چربی آنها دیده نمیشود مثل انواع مغز ها ،شیر،پنیر، همبرگر،انواع گوشت قرمزو……………

چگونه تنوع را رعایت کنیم

بهترین راه برای اطمینان یافتن از تنوع در غذای روزانه استفاده از 4 گروه اصلی غذایی است.

چهار گروه اصلی غذایی عبارتند از:

گروه نان و غلات؛

گروه میوه ها و سبزی ها؛

گروه شیر و لبنیات

و گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ.

ارزش غذایی مواد غذایی در هر گروه، تقریبا” یکسان است و می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد
هر چقدر تعداد مواد غذایی که در یک روز مصرف می کنیم بیشتر باشد تنوع را بهتر رعایت کرده ایم مثلا به جای اینکه معده مان را با خوردن یک بشقاب پلو و خورش پر کنیم پنج تا هفت قاشق پلو مصرف کنیم و بجای بقیه از مواد غذایی دیگر شامل انواع سبزیجات شامل کلم ،کاهو، هویج، گل کلم، نخود فرنگی، ذرت، گوجه فرنگی، خیار، چغندر پخته ، کدو، انواع حبوبات پخته، ماست واسفناج ،ماست و لبو ، ماست و کدو و ……………… مصرف کنیم همان که در اصطلاح ما ایرانی ها مخلفات غذا گفته می شود و خارجی ها به آن اردور یا پیش غذا می گویند .

با توجه به نقش تغذیه در سلامت در اغلب کشورها با استفاده از راهنما های غذایی آموزش تغذیه به صورت ساده به مردم داده می شود.
هر کشوری راهنمای غذایی مخصوص به خوددارد که با توجه به انواع غذا های در دسترس ، وضعیت کشاورزی ، عادات و فرهنگ غذایی و الگوی بیماریها و شاخصه های دیگر توسط خبرگان علم تغذیه و سلامت وبا همکاری بخش کشاورزی و متولیان فرهنگ سازی تهیه می شود .
معمولا برای سهولت آموزش محتوای آموزشی را به شکل های مختلف و جذابی که در همان جامعه قابل درک و مقبول است مانند بشقاب،هرم ،رنگین کمان و ….. طراحی می کنند. در کشور ما این راهنما به شکل هرم است. گروه نان وغلات در پایین ترین قسمت هرم قرار دارد و بیشترین سهم را در رژیم غذایی روزانه به خود اختصاص می دهد. در بالای هرم، گروه متفرقه شامل قندهای ساده و چربی ها قرار دارد که سهم بسیار کوچکی را اشغال می کند و به این معنی است که افراد بزرگسال باید از این دسته مواد غذایی کمتر مصرف کنند.
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

لاله در 20 مهر 1400 گفته:

من عالی بود

پاسخ

گل پری در 20 مهر 1400 گفته:

راست میگی عالهه

پاسخ

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری