محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

توجه به میان وعده های دانش آموزان

تاریخ: ۵ اسفند ۱۳۹۹
بازدید: 225
خوراکی هایی مثل شکلات، آب نبات، شیرینی ها، چیپس، پفک، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، ساندویچ های سوسیس و کالباس و … حاوی انرژی زیاد و مواد مغذی ناچیز هستند

کودکان و دانش آموزان در طول روز، علاوه بر سه وعده ی اصلی به حداقل دو میان وعده نیز نیاز دارند. به همین منظور استفاده از مواد غذایی و یا خوراکی هایی که بخشی از انرژی، پروتئین و سایر مواد مغذی لازم را تامین کند، ضروری می باشد. خوراکی هایی مثل شکلات، آب نبات، شیرینی ها، چیپس، پفک، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، ساندویچ های سوسیس و کالباس و … حاوی انرژی زیاد و مواد مغذی ناچیز هستند و زیاده روی در مصرف آن ها مشکلاتی از قبیل چاقی، پوسیدگی دندان، کم خونی، اختلال در رشد قدی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت های مختلف را به دنبال دارد. دانش آموزانی که صبح بدون مصرف صبحانه به مدرسه می روند و در ساعات مدرسه برای رفع گرسنگی خود از انواع خوراکی های کم ارزش (که در بالا نام برده شد) استفاده می کنند نه تنها نیاز تغذیه ای آن ها تامین نمی گردد، بلکه به واسطه ی زیاده روی در مصرف این نوع مواد غذایی، اشتهای خود را برای صرف ناهار و شام از دست می دهند. بهترین مواد غذایی برای میان وعده ها به خصوصی در مدرسه، شامل انواع میوه های تازه، میوه های خشک (کشمش، برگه ها، توت خشک، انجیر) انواع مغزها (پسته، بادام، فندق، گردو)، کیک و بیسکویت های ساده، شیر و ساندویچ هایی که از مواد غذایی مثل نان، پنیر، گردو، تخم مرغ، گوجه فرنگی، خیار و بعضی غذاهای پخته مثل کباب، کتلت، کوکو و الویه تهیه شده می باشد.

با شروع فصل پاییز و باز شدن مدارس، تغذیه کودکان به طور کامل تحت کنترل مادران نیست و ممکن است کودکان از بــوفــه مــدرســه و یا در راه مدرسه موادغذایی نامناسب و هله هوله های بی ارزش تهیه کنند که این امر می تواند به سلامت آنان لطمه وارد سازد.

برخی از کودکان و نوجوانان با شروع مدرسه و فصل سرما به علت کار سنگین فکری و انجام تکالیف مدرسه، به خصوص به هنگام امتحانات، به تغذیه ی خود توجه کافی نمی کنند و چه بسا برخی از وعده های غذایی را حذف می نمایند که این امر به خصوص برای این گروه سنی که در حال رشد سریع هستند و فعالیت فکری زیادی دارند، می تواند بسیار زیان آور باشد. در فصل پاییز به علت سرمای هوا دانش آموزان تمایلی به پیاده روی و ورزش ندارند که این امر نیز می تواند موجب بروز اختلالاتی در سلامت آنان شود. به عنوان مثال افزایش وزن و چاقی یکی از عوارضی است که به علت کمبود تحرک ایجاد می شود.

می شود نخوردن صبحانه سبب کاهش فوری یادگیری در دانش آموزان می شود و در ضمن با توجه به این که فعالیت ذهنی کودکان و نوجوانان در یادگیری مطالب درسی در صبح است نخوردن صبحانه سبب کاهش رشد جسمی و ذهنی آنان.

مصرف میان وعده های مناسب با فاصله حداقل 2 ساعت از وعده غذایی اصلی سبب پیشگیری از چاقی و پرخوری در وعده ناهار می شود و همچنین تنوع غذایی سبب می شود مواد مغذی املاح و ویتامین بیشتری به بدن برسد. کشمش، توت خشک، فندق، بادام، پسته، میوه های خشک و فصلی بهترین میان وعده برای دانش آموزان است.

مصرف میوه های حاوی ویتامین ث، آنتی اکسیدان بسیار قوی دارند و مواد مضر در بدن را سرکوب می کنند که برای دانش آموزان مفید می باشند. انواع میوه و سبزی حاوی ویتامین ث مثل سبزی های برگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و میوه هایی مثل مرکبات.

همچنین مصرف ویتامین A در بالا بردن سطح ایمنی بدن خصوصا” در مقابل سرماخوردگی که در این فصل شایع است بسیار موثر است. سبزی ها و میوه های غنی از ویتامین A شامل سبزی ها و میوه های به رنگ زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره و سبزی های برگی مثل اسفناج، هویج، گوجه فرنگی، طالبی، زردآلو و شلیل.

 

 

آگاه سازی والدین خصوصا” مادران در مورد مواد غذایی سالم و اهمیت و نقش آن در رشد ذهنی و جسمی کودکان و انتقال این اطلاعات به دانش آموزان نقش مهمی در بهبود وضعیت تغذیه دانش آموزان خواهد داشت.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری