محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

حذف چربی از رژیم غذایی درست است؟

تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۹
بازدید: 275
مطالعات جدید نشان می‌دهند که ممکن است تصور عمومی در مورد کاهش میزان مصرف چربی چندان درست نباشد و در واقع لازم باشد میزان کربوهیدرات مصرفی کمتر شده و چربی بیشتری بخوریم. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که رژیم‌های کم چربی ممکن است خطر مرگ زودرس را تا 20 درصد افزایش دهند.
مطالعات جدید نشان می‌دهند که ممکن است تصور عمومی در مورد کاهش میزان مصرف چربی چندان درست نباشد و در واقع لازم باشد میزان کربوهیدرات مصرفی کمتر شده و چربی بیشتری بخوریم. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که رژیم‌های کم چربی ممکن است خطر مرگ زودرس را تا 20 درصد افزایش دهند.
مطالعات جدید نشان می‌دهند که ممکن است تصور عمومی در مورد کاهش میزان مصرف چربی چندان درست نباشد و در واقع لازم باشد میزان کربوهیدرات مصرفی کمتر شده و چربی بیشتری بخوریم. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که رژیم‌های کم چربی ممکن است خطر مرگ زودرس را تا 20 درصد افزایش دهند.
 

کاهش یا افزایش چربی؟

 
برخی رسانه‌ها در سال‌های اخیر توصیه‌های کشورهای اروپایی و سلامت مبنی بر کاهش مصرف چربی را زیر سؤال برده‌اند. این بحث به‌خصوص با منتشر شدن نتیجه تحقیقات اخیر شدت گرفته است. هر چند که واقعیت ماجرا این است که نمی‌توان هیچ وقت بر اساس صرفاً یک مطالعه و با بررسی ناقص و نیمه آن به نتیجه گیری کلی رسید. مطالعه مذکور در واقع کشورهای در حال توسعه و فقیرتر را مورد بررسی قرار داده است و بر این اساس نتیجه گرفته است که کاهش چربی برای بیشتر افراد آن کشورها آن طور که تصور می‌شود خوب نیست.
در کشورهای مورد مطالعه، تغذیه عمومی افراد متفاوت از آن چیزی است که مردم به‌صورت معمول در کشورهای پیشرفته‌تر و مرفه‌تر می‌خورند و این مسئله اساساً تفاوت توصیه رژیم غذایی ایده آل برای آن‌ها را باعث شده است.

 

تحقیقات در رابطه با مضرات مصرف کم چربی برای بدن


در مطالعه‌ای مذکور، اثر ترکیبات غذایی دارای کربوهیدرات و چربی بر بیماری‌های قلبی و عروقی و ارتباط آن با مرگ مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه بر روی 18 کشور در نقاط مختلف دنیا انجام شده است.  بیشتر کشورهای انتخاب شده کشورهایی بودند که عموم مردم سطح درآمد پایین یا متوسطی دارند. به عبارت دقیق‌تر مردم مورد مطالعه در 3 کشور درآمد بالا، در 11 کشور درآمد متوسط و در 4 کشور درآمد پایین داشتند. در میان این کشورها 2 کشور اروپایی وجود داشتند که سوئد و لهستان بودند.
ابعاد و گستره مطالعه بسیار بزرگ محسوب می‌شود. مطالعه بر روی بیشتر از 135 هزار فرد بالغ از 35 تا 70 سال انجام شد و دریافت اطلاعات از طریق پرسشنامه و به‌صورت دوره‌ای انجام گرفت. پرسشنامه‌ها مطابق با هر کشور و رژیم غذایی معمول در آن جا تنظیم شده بودند.
پس از جمع آوری اطلاعات، محققین بیشترین مقدار مواد غذایی که توسط توده اکثریت مردم مصرف می‌شد را مشخص کردند و تعیین کردند که مواد غذایی مصرفی چه مقدار از کالری دریافتی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. افراد مورد مطالعه به چند گروه تقسیم شدند. این تقسیم بندی بر اساس درشت مغذی‌ها، یعنی مصرف چربی، کربوهیدرات و پروتئین دسته بندی و از مصرف کم به زیاد مرتب شدند.
پرسشنامه‌ها در طول یک دوره مشخص به افراد داده می‌شد تا روند تغییرات جامعه آماری در طول این مدت تحت نظر باشد. جمع آوری اطلاعات پس از 3 ماه، 6 ماه، 9 ماه و 1 سال انجام شد و وضعیت سلامت و بیماری آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. با در نظر گرفتن سن، جنسیت، میزان فعالیت بدنی، مصرف دخانیات، سطح تحصیلات، نسبت قطر کمر به باسن، میزان احتمال خطر مرگ و بیماری‌های قلبی و عروقی و ارتباط آن با رژیم غذایی تخمین زده شد.
از بین 135 هزار فرد بالغ، حدود 1600 نفر مشکلات قلبی و عروقی داشتند و 3800 نفر هم در طول این مطالعه جان خود را از دست دادند. با توجه به میزان درشت مغذی (سه گروه اصلی یعنی کربوهیدرات، چربی و پروتئین) این نتیجه گیری انجام شد:
خطر مرگ برای کسانی که بیشترین میزان کربوهیدرات را می‌خورند (77.2 درصد از کل کالری دریافتی)، 28 بیشتر از کسانی است که کمترین میزان کربوهیدرات را می‌خورند (46.4 درصد کل کالری دریافتی).
کسانی که چربی بیشتری می‌خورند (35.3 درصد از کل کالری) 23 درصد خطر مرگ کمتری را نسبت به کسانی که کمترین میزان چربی را می‌خورند (10.6 درصد از کل کالری) تجربه می‌کنند.
هیچ ارتباط معنی داری بین مصرف چربی و کربوهیدرات و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی تشخیص داده نشد.
 

محدوده سلامت


در این مطالعه رژیم غذایی پر چرب رژیم غذای تعریف شده که 35 درصد یا بیشتر از کل کالری دریافتی از طریق چربی باشد. این بالاترین میزان چربی دریافتی قابل توصیه توسط سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا (EFSA) است. آن چه مشخص است این است که نتایج مطالعه بر روی 18 کشور و سلامت بیشتر رژیم غذایی پر چرب، با توصیه سازمان EFSA در تناقض نیست چرا که افرادی با بالاترین میزان چربی دریافتی در مطالعه (35 درصد) هم چنان در گستره قابل قبول استاندارد اروپا قرار داند. هر چند که در بالاترین محدوده قابل قبول هستند.
از طرف دیگر در مطالعه مشخص شده که افرادی که کربوهیدرات بیشتری می‌خورند بیشتر با خطر مرگ رو به رو هستند. این هم با توصیه میزان مصرف کربوهیدرات سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا (حداکثر روزانه 45-60 درصد کربوهیدرات) در تناقض نیست و کاملاً آن را تائید می‌کند. بیشترین میزان کربوهیدرات مصرفی در گروه مطالعه 77.2 درصد بود که از توصیه سازمان بیشتر است.

 

عوامل دیگر در نظر گرفته نشده در مطالعه

با این که بسیاری از عوامل در این مطالعه در نظر گرفته شدند و مطالعه هر کشور با توجه به شرایط خاص آن انجام شد، ولی همچنان بسیاری دیگر از عوامل در آن گنجانده نشدند. مثلاً اینکه میزان کربوهیدرات و چربی کاملاً به میزان دسترسی به مواد غذایی بستگی دارد که در کشورهای با درآمد پایین‌تر کربوهیدرات مصرف بیشتری داشته و چربی کمتر در رژیم غذایی دیده می‌شود. همچنین میزان دسترسی به مراکز بهداشت و سلامت و در نتیجه احتمال بالاتر برای ابتلا به بیماری‌ها و مرگ زودرس،  در نظر گرفته نشده است.
به‌علاوه نباید فراموش شود که گروه مطالعه افراد 35 تا 70 سال بودند. به این معنی که ممکن است گروه‌های سنی دیگر نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی داشته باشند و لزوماً این رژیم غذایی برای آن‌ها ایده آل نباشد.

 

توصیه کلی و نهایی در مورد رژیم غذایی

مصرف چربی خوراکی برای سلامت و برای عملکرد بدن ما اهمیت دارد. ویتامین‌های قابل حل در چربی مثل ویتامین A، D، E و K بدون وجود چربی نمی‌توانند در بدن جذب شوند. برخی از انواع چربی‌ها مثل امگا 3 و امگا 6 برای بدن ضروری هستند و بدن این چربی‌ها را نمی‌تواند خودش تولید کند. در نتیجه این موارد باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. عملکرد مغز، چشم ، قلب ، رشد و … وابسته به این دسته از چربی‌هاست.
سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا توصیه کرده است که هر فرد بین 20 تا 35 درصد از کل انرژی دریافتی‌اش از طریق چربی باشد. سازمان سلامت جهانی (WHO) در این مورد توصیه کرده که میزان چربی مصرف شده کمتر از 30 درصد باشد.
کربوهیدرات‌ها هم بخش مهم دیگری از رژیم غذایی ما را تشکیل می‌دهند. بدن ما برای کنترل وزن و به‌خصوص فعالیت‌های مختلف فیزیکی به کربوهیدرات‌ها نیاز دارد. همچنین عملکرد صحیح دستگاه گوارش و سوخت رسانی به مغز و فعالیت عضلات کاملاً وابسته به کربوهیدرات‌ها است.
EFSA توصیه می‌کند که حدود 45 تا 60 درصد از کل انرژی دریافتی از طریق کربوهیدرات باشد. کربوهیدرات می‌تواند از طریق غذاهای نشاسته‌ای مثل سیب زمینی و برنج، یا کربوهیدرات‌های ساده مثل قند و شکر باشد. خوردن کربوهیدرات‌های مختلف برای داشتن سلامت کافی اهمیت دارد و در نتیجه تنوع در تغذیه باید در رژیم غذایی رعایت شود.
 
منبع: eufic.org
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری