محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

دتاکس واتر | افسانه یا واقعیت؟

دسته‌بندی: دسته‌بندی نشده
تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۹
بازدید: 291

در مورد فواید و مزایای دتاکس واتر احتمالا مطالب زیادی شنیده باشید، اما واقعیت چیست؟
آیا دتاکس واتر برای بدن مفید است؟ باید بگوییم بله میتواند بدن شما را آبرسانی کند و از این نظر میتواند برای شما سودمند باشد زیرا توصیه متخصصین تغذیه مصرف روزانه حداقل ۸ لیوان آب و مایعات دیگر است.
با این حال برخی از افراد معتقدند اضافه کردن برخی مواد به آب میتواند خاصیت های زیادی علاوه بر آبرسانی بدن از جمله سم زدایی آن داشته باشد.
در ادامه این مقاله ما این موضوع را بررسی میکنیم که آیا واقعا دتاکس واتر برای سلامتی شما فواید دیگری دارد و یا همه این حرف ها افسانه ای بیش نیست؟

دتاکس واتر چیست؟

دتاکس واتر در واقع آبی است که به آن تکه هایی از میوه ها، سبزیجات و یا گیاهان دارویی و ادویه ها اضافه شده است.
شما میتوانید دتاکس واتر را در منزل خود و به روش ها بسیار متنوع و انواع مدل های مختلف آن با ترکیب میوه ها و سبزیجات مختلف تهیه کنید.
از آنجایی که در دتاکس واتر به جای گرفتن آب میوه ها و یا مخلوط کردن آنها با آب، آنها را در آب میگذاریم که طعم آنها وارد آب شود، کالری کمی دارد. از این رو دتاکس واتر را یک نوشیدنی رژیمی هم میدانند که از محبوب ترین انواع دتاکس واتر به دتاکس لیمو و نعنا میتوان اشاره کرد.
از دتاکس واتر در رژیم های لاغری هم میتوان استفاده کرد و توصیه مشاوران تغذیه این است که از دتاکس واتر به جای نوشیدنی های پر کالری مثل نوشابه ها و… استفاده کنید.

تهیه دتاکس واتر در منزل بسیار راحت است، تنها چیزی که نیاز دارید آب، میوه، سبزیجات و برخی از گیاهان و ادویه ها میباشد.
موادی که میخواهید به دتاکس واتر خود اضافه کنید را خرد کرده و به آب داغ یا آب سرد اضافه کنید، هرچه موادی که به دتاکس واتر اضافه میکنید بیشتر باشد طبیعتا طعم آن هم بیشتر خواهد شد.
اگر مواد مورد نیاز خود را به آب سرد اضافه کنید باید به مدت ۱۲ساعت آن را در یخچال نگهداری کنید تا طعم مواد به آب وارد شود. مراقب باشید که بعد از این مدت میوه ها و سبزیجات را از آب خارج کنید تا در آب تجزیه نشوند.
اگر میخواهید دتاکس واتر شما سریع تر آماده شود، له کردن میوه ها و سبزیجات میتواند به شما کمک کند تا طعم آنها سریع تر وارد آب شوند.
لیست زیر تعدادی از دتاکس واتر های معروف هستند که در بین افراد زیادی محبوب میباشند:
♦ خیار و نعنا
♦ لیمو و زنجبیل
♦ شاه توت و پرتقال
♦ لیمو و فلفل
♦ هندوانه و نعنا
♦ گریپ فروت و روزماری
♦ پرتقال و لیمو
♦ توتفرنگی و ریحان
♦ سیب و دارچین

فواید دتاکس واتر

لیست زیر فوایدی است که دتاکس واتر برای شما دارد و از نظر علمی میتوان به آنها تکیه کرد، با این حال در برخی از این فواید گفته شده نیازمند تحقیقات بیشتری است:

کمک به کاهش وزن

مصرف آب به کاهش وزن کمک میکند و این مسئله در مورد دتاکس واتر هم صدق میکند، مصرف آب به طور موقتی باعث افزایش متابولیسم شما شده و در نتیجه شما کالری بیشتری خواهید سوزاند.
مطالعات نشان میدهند مصرف نیم لیتر آب متابولیسم شما را تا حدود ۱ ساعت در حدود ۳۰% افزایش میدهد. در واقع افرادی که در رژیم کاهش وزن خود میزان آبی که برای آنها توصیه شده است را مصرف میکنند نسبت به گروهی که آب کمتری مصرف میکنند کاهش وزن بیشتری دارند.
در مطالعه ای دیگر مشاهده شده افرادی که در رژیم لاغری قرار دارند و قبل از وعده های اصلی خود ۲ لیوان آب مصرف میکنند نسبت به افرادی که آب مصرف نمیکنند در حدود ۴۰% کاهش وزن بیشتری از خود نشان میدهند.
این مسئله هم میتواند بخاطر افزایش متابولیسم باشد و هم بخاطر کاهش اشتها، مطالعات نشان میدهند که مصرف آب پیش از وعده های غذایی به میزان زیادی اشتهای شما را کاهش میدهد.

افزایش سلامت دستگاه گوارشی

دریافت آب کافی برای سلامت سیستم گوارش و حفظ حرکات دودی دستگاه گوارش ضروری است. کم آبی مزمن میتواند باعث یبوست و احساس دل درد در شما شود.
مصرف مایعات کافی میتواند به حرکت بهتر غذا ها در دستگاه گوارش شما کمک کند و از بروز یبوست پیشگیری کند. افرادی که نمیتوانند زیاد آب مصرف کنند میتوانند از دتاکس واتر که طعم دار است و مصرف آن راحت تر است استفاده کنند.

بهبود وضعیت کلی بدن و افزایش انرژی

کم آبی بدن حتی به میزان کم میتواند بر روی خلق و خوی، تمرکز و میزان انرژی شما تاثیر بگذارد.
حتی ۱% کاهش آب بدن تاثیر بسیار زیادی بر افت انرژی در دسترس بدن و بد خلقی و کاهش تمرکز و نهایتا سر درد میگردد. مطالعات نشان میدهند که در افرادی که روزانه کمتر از ۱.۵ لیتر آب مصرف میکنند، افزایش مایعات مصرفی به ۲.۵ لیتر در روز به طور محسوسی با افزایش انرژی آنها و افزایش شادی و خونسردی ارتباط مستقیم دارد و باعث افزایش حالات گفته شده میشود.
اگر شما مایعات کافی دریافت نمیکنید، اضافه کردن مایعات و دتاکس واتر به رژیم غذایی روزانه شما میتواند به بهبود حالات کلی بدن و افزایش انرژی بدن شما کمک زیادی کند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

این ادعا در مورد دتاکس واتر شاید کمی اغراق آمیز باشد، در واقع مصرف میوه ها و سبزیجات و آب آنها میتواند به افزایش قدرت سیستم ایمنی کمک کننده باشد، به طور اختصاصی دریافت ویتامین ث از طریق مصرف منابع غذایی آن میتواند به افزایش قدرت سیستم ایمنی شما کمک کند.
با این حال میزان دریافت ویتامین ها و املاح از طریق مصرف دتاکس واتر بسیار ناچیز است و از به نظر میرسد که این مسئله از لحاظ تئوریکالی صحیح باشد و دتاکس واتر بتواند به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند، اما در عمل دیده میشود که تاثیر چشمگیری در این مورد ندارد.

خواص افسانه ای دتاکس واتر!!!

در مورد دتاکس واتر خواص زیادی گفته میشود که اغلب آنها اغراق آمیز هستند و بیشتر افسانه هایی هستند که شما میشنوید. در ادامه برخی از این موارد اشتباه را میبینیم که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و از نظر علمی اثبات شده نیستند.

افسانه ۱: دتاکس واتر بدن شما را سم زدایی میکند!

سم زدایی از بدن یکی از محبوب ترین ادعا ها در مورد مواد غذایی، رژیم های غذایی و نوشیدنی های مختلف از جمله دتاکس واتر است.
معمولا افراد طرفدار این فرضیه به این مسئله معتقد هستند که دتاکس واتر باعث دفع سموم از بدن و پاکسازی آن میشود. اما در واقع اینکه هر دو واژه سموم و سم زدایی به چه چیزی اشاره میکنند کاملا مبهم است و دقیقا گفته نمیشود که دتاکس واتر چه سمومی را از بدن دفع میکند!!
بدن شما مسیر های خاصی را برای سم زدایی دارد که اندام های خاصی این وظیفه را انجام میدهند، تا کنون هیچ ماده غذایی و یا رژیم غذایی خاصی دیده نشده که تاثیری بر سرعت سم زدایی بدن داشته باشد و بنابر این شواهد علمی این مسئله که دتاکس واتر باعث سم زدایی بدن میشود یک ادعای پوچ و بی اساس است.

افسانه ۲: دتاکس واتر باعث تعادل pH خون میشود!

قلیایی کردن نوشیدنی ها و غذا ها در حال حاضر طرفداران بسیاری پیدا کرده و افراد زیادی به دنبال آلکالیزه کردن یا قلیایی کردن رژیم خود هستند.
این افراد معتقدند که بر اساس نظریه اسید-باز، قلیایی کردن رژیم غذایی شما باعث تعادل در اسید و باز میشود و به افزایش سلامت شما کمک میکند.
اما این نظریه از لحاظ علمی رد شده است و از طرفی دیگر تنظیم pH خون بر عهده کلیه است و شما نمیتوانید تاثیر بسیار زیادی بر روی pH خون خود بگذارید. پس این مسئله که با دتاکس واتر pH خون خود را قلیایی میکنید افسانه ای بیش نیست.

افسانه ۳: دتاکس باعث زیبا تر شدن صورت شما میشود!

بر اساس این فرضیه که در مورد سایر محصولات سم زدا هم صدق میکند، دتاکس واتر باعث دفع سموم از پوست شما شده و باعث میشود پوستی زیبا تر داشته باشید.
اما واقعیت این است که مصرف آب و هر نوع نوشیدنی دیگری تنها در صورتی بر روی شفافیت پوست شما اثر میگذارد که شما دچار کمبود مصرف آب باشید و در واقع دهیدره شده باشید. در غیر اینصورت مصرف آب یا دتاکس واتر تاثیری بر روی سلامت و شادابی پوست شما نخواهد گذاشت.
از طرف دیگر هیچ شواهدی مبنی بر اینکه دتاکس واتر تاثیر بیشتری نسبت به آب معمولی بر روی شادابی پوست میگذارد در دسترس نیست.

سخن پایانی

این مسئله که مصرف دتاکس واتر باعث افزایش سرعت سم زدایی در بدن شما میشود و یا تاثیر مثبتی در مسیر های متابولیسمی بدن برای سم زدایی دارد یک افسانه است و واقعیت ندارد.

با این حال دتاکس واتر یک نوشیدنی طعم دار است که دارای برخی خواص هم میباشد، البته شما با مصرف آب معمولی هم میتوانید از این خواص بهره مند شوید و نیازی نیست که حتما از دتاکس واتر استفاده کنید.

اما برای برخی از افراد صرف آب به تنهایی شاید چندان خوشایند نباشد و به دنبال این مسئله باشند که چیز جدیدی را امتحان کنند، برای این افراد دتاکس واتر یک انتخاب مناسب است و در واقع تنها مزیت دتاکس واتر نسبت به آب معمولی این است که طعم دار است و میتواند باعث شود شما آب بیشتری بنوشید و از نوشیدنی های قند دار خودداری کنید.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری