محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

درمان خانگی اسهال با زنجبیل

تاریخ: ۱ بهمن ۱۳۹۹
بازدید: 240
زنجبیل یک درمان طبیعی شناخته شده برای اسهال و ناراحتی های گوارشی می باشد.
زنجبیل یک درمان طبیعی شناخته شده برای اسهال و ناراحتی های گوارشی می باشد.
زنجبیل یک درمان طبیعی شناخته شده برای اسهال و ناراحتی های گوارشی می باشد.
متخصصان گیاهی از مدت ها پیش از زنجبیل برای جلوگیری از گرفتگی عضلات(اسپاسم عضلانی) استفاده کرده‌اند. این ویژگی زنجبیل، می‌تواند باعث کاهش تکرر حرکات روده ای و درنتیجه کاهش درد اسهال ‌شود.
پزشکان غربی در حال حاضر علاقمند به بررسی نقش زنجبیل در جلوگیری از مشکلات گوارشی مانند بیماری صبحگاهی (حس ناخوشی که زنان حامله هنگام صبح دارند)، اسهال، نفخ و تهوع  هستند .
زنجبیل غنی از ترکیبات گیاهی مفید به نام فیتوکمیکال ها می باشد. همچنین می‌تواند به درمان سایر مشکلات گوارشی مانند مسمومیت غذایی نیز کمک کند وعوارض جانبی جدی  ندارد.
 
ارتباط بین زنجبیل و اسهال
فواید ضد اسهالی زنجبیل  بیشتر ناشی از فیتوکمیکال های موجود در آن است.
محققان و پزشکان مکانیسم های احتمالی نقش زنجبیل در درمان اسهال را بصورت زیر بیان کرده اند:
تغییر اسپاسم های عضلانی در قسمت تحتانی لوله گوارش که کمک میکند بدن عامل اسهال را به بیرون راند.
جلوگیری از لرز که به علت بیماری به وجود می‌آید.
تغییر عملکرد بعضی انتقال دهنده‌های عصبی
مبارزه با عفونت های همراه اسهال
درمان علل مزمن اسهال و درد شکم مانند زخم‌ها و ریفلاکس اسید
 
مقدار مصرف زنجبیل
در سال ۲۰۱۷ تحقیقاتی برای فهمیدن میزان دوز مسمومیت زای زنجبیل بر روی خرگوش و موش انجام شد. بیشترین میزانی که حیوانات دریافت کردند ۵۰۰۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بود که هیچکدام از حیوانات نمردند و عوارض جانبی جدی‌ نیز برای آنها به وجود نیامد. با اینکه آزمایشات روی حیوانات همیشه قابل تعمیم به انسان نیست، اما در این مورد شواهدی وجود دارد که زنجبیل مشکل جدی ای ایجاد نمی‌کند.
بهترین شکل مصرف زنجبیل مصرف آن به شکل طبیعی است. فراورده های مکمل آن ممکن است از لحاظ آلودگی و کیفیت نامناسب و خطرناک باشند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا(FDA) مکمل های زنجبیل را تایید نکرده و مصرف روزانه آن توصیه نمی‌شود.
اکثر منابع، مصرف روزانه بیش از ۴ گرم زنجبیل را توصیه نمی‌کنند. زنان باردار و شیرده باید قبل از  مصرف زنجبیل با دکتر خود مشورت کنند.
با مصرف یک گرم یا کمتر در روز شروع کنید و تدریجا مقدار مصرف آن را زیاد کنید. با دقت علائم و عوارض جانبی آن را بررسی کنید. پس اگر اسهال با نیم گرم درمان شد، نیاز به افزایش میزان مصرف زنجبیل نیست.
 
مطالعات بررسی اثر زنجبیل بر اسهال
گاهی ممکن است اسهال به علت باکتری ایکولای  یا سایر باکتری ها مانند لیستریا باشد.
در سال ۲۰۱۵ مطالعه ای به بررسی توانایی زنجبیل و سیر در مبارزه با listeria و E.coli پرداخت. هر دو ماده سرعت رشد این عفونت های باکتریایی را کاهش دادند.
در سال ۲۰۰۷ مطالعه ای روی موش ها نشان داد که زنجبیل می‌تواند باعث کاهش شدت اسهال ناشی از E.coli شود.
در سال ۲۰۱۱ مطالعه ای رو خوک ها نشان داد که زنجبیل می‌تواند باعث تغییر عملکرد انتقال دهنده های عصبی و سایر مواد شیمیایی مرتبط با ناراحتی های گوارشی مانند تهوع و استفراغ شود.
همچنین مطالعه ای نیز در سال ۲۰۱۲ کشف کرد که زنجبیل می‌تواند از اسهال در خوک ها پیشگیری کند یا شدت آن را کاهش دهد.
 
سایر فواید گوارشی زنجبیل
زنجبیل میتواند کارهایی بیش از درمان اسهال انجام دهد. تحقیقات نشان داده است که زنجبیل میتواند بر این مشکلات گوارشی اثر داشته باشد :
بیماری صبحگاهی (حس ناخوشی که زنان حامله هنگام صبح دارند)
دریازدگی و حالت تهوع در اثر حرکت مخصوصا در وسایل نقلیه
تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی
تهوع بعد از عمل جراحی
مسمومیت غذایی
 
زنجبیل بی‌خطر می باشد و به خوبی قابل تحمل است. یعنی مصرف آن برای درد شکم و اسهال با ریسک خطر کمی همراه است. حتی مطالعاتی که مصرف زنجبیل برای درد شکم را تایید نمی‌کنند نیز عوارض جانبی خاصی از زنجبیل گزارش نکرده اند. اما مطالعات مصرف زنجبیل را برای درمان سندرم روده تحریک پذیر تایید نمی‌کنند.
 
زنجبیل تازه یا زنجبیل فرآوری شده؟
زنجبیل می‌تواند به شکل های مختلفی استفاده شود مانند پودر شده یا دمنوش و… ممکن است نتایج مطالعات گوناگون متفاوت باشد زیرا محققان شکل های مختلفی از زنجبیل را در مطالعات استفاده کرده اند. برای مثال یک گروه تحقیقاتی از زنجبیل بصورت مخلوط با عسل استفاده کرده اند. به دلیل اینکه محققان در همه مطالعات از یک نوع زنجبیل استفاده نکرده‌اند، شواهدی مبنی بر بهتر بودن نوع خاصی از زنجبیل وجود ندارد. یک روش رایج و مفید برای مصرف زنجبیل مصرف چای زنجبیل  است .
 
عوارض جانبی
بعضی افراد سوزش در دهان و بینی را گزارش کرده اند. زنجبیل می‌تواند به مخاط آسیب برساند . پس بعد از آماده کردن زنجبیل و قبل از لمس کردن صورت دست های خود را بشویید.
افرادی که سابقه آلرژی دارند، زنان باردار و شیرده و افرادی با سیستم ایمنی در معرض خطر باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنند.

نکته پایانی
مانند همه درمان های طبیعی، زنجبیل هم همه مشکلات گوارشی را درمان نمیکند. همچنین نمی‌تواند جایگزین درمان های پزشکی شود. اسهال شدید می‌تواند باعث کم آبی در بدن شود و در کودکان نیز میتواند به مرگ منجر شود. افرادی که به اسهال شدید بیش از چند روز مبتلا می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری