محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

راهکار های تغذیه ای در جلوگیری از کیست های تخمدانی در زنان

دسته‌بندی: سلامت
تاریخ: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 261

کیست های تخمدانی در زنان، از شایع ترین مسائل پزشکی بوده که موجبات نگرانیهای زیادی را برای آنها فراهم می آورد. فرد مبتلا به كيست، بايد هر چه سريع‌ تر درمانش را پيگيری كند. اولين و مهم‌ ترين قدم، اصلاح روش تغذيه است. بعضي افراد نقش خوراكی ها را در درمان اين بيماری جدی نگرفته و ترجيح مي دهند با مصرف دارو درمان شوند. درحالی كه بسياری از خانم ‌های مبتلا به كيست، صرفا با استفاده از اين روش خود به‌ خود و بدون نياز به مصرف قرص‌های پيشگيری از بارداری كيست ‌شان درمان شده‌ است. داروهای طبیعی از منظر عملکرد تغذیه ای با جلوگیری از به وجود آمدن کیست و یا کوچک کردن کیست های قبلی در درمان کیست های تخمدان بسیار مؤثر هستند. آنچه لازم است بدانید این است که 1 تا 2 کیست تخمدانی به طور طبیعی در هر سیکل ماهانه ایجاد می شوند که ممکن است با کمی درد در ناحیه شکم همراه باشد. این کیست ها پس از چند روز بر طرف می‌شوند. راهکار های تغذیه ای ( تغذیه درمانی ) که در ادامه آمده است، می تواند به افراد در برخورد با کیست های تخمدانی کمک کند. 

راهکار های تغذیه ای در جلوگیری از کیست های تخمدانی در زنان

استروژن اضافی را کاهش دهید. اصلی ترین علت بوجود آمدن این کیست ها، هورمون استروژن زنانه است. استروژن نقش اصلی را در تقسیم و تکثیر سلول های جدار رحم، سلول های تخمدانی و همچنین سلول های پستان بر عهده دارد. سبزیجات سبز مانند کلم، کلم بروکلی و جوانه آن و کلم پیچ حاوی دی اندول متان هستند که برای کمک به فرآیند دفع استروژن اضافی بسیار مؤثر هستند. سعی کنید در هر وعده غذایی از این دسته سبزیجات استفاده کنید.

  • کبد را سم زدایی کنید. برای پشتیبانی از عملکرد کبد، تخم مرغ، سبزیجاتی مانند آووکادو و مارچوبه مصرف کنید.
  • مواد غذایی حاوی سلنیوم مانند آجیل ها و جو دوسر مصرف کنید.
  • به اندازه کافی فیبر بخورید. رژیم غذایی پر فیبر، میزان جذب مجدد استروژن را در بدن کاهش می دهد. میوه ها و سبزیجات بهترین منبع فیبر برای این منظور هستند. در میان دانه ها، دانه های کتان غنی از فیبر را به سالاد و سوپ اضافه کنید. غذا های پر فیبر همچنین از راه کم کردن مقاومت به هورمون انسولین با کاهش هضم غذا و کاهش قند خون، می تواند برای زنان مبتلا به کیست تخمدان مفید باشد.
  • منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی، فیبر لازم را تأمین نمی کنند، اما گزینه غذایی سالم برای زنان دارای کیست تخمدان هستند.
  • مصرف ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون و ساردین را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • غذا های تخمیر شده یا آب پز با سرکه و ترشی به بدن در تنظیم سطح استروژن کمک می کند. مجموعه باکتری های روده که به نام فلور میکروبی روده شناخته می شوند، یک آنزیم اساسی تولید می کند که به متابولیزه شدن استروژن اضافی کمک می‌کند.
  • مصرف مواد غذایی با محتویات مواد نگهدارنده بالا مانند انواع كنسروها را کاهش دهید.
  • ویتامین A یک ویتامین ضروری برای بدن است و در بینایی، سیستم ایمنی بدن، متابولیسم استخوان، سلامت پوست و به عنوان یک آنتی اکسیدان نقش دارد. ویتامین A به حفظ یک لایه سلولی تخمدان کارآمد و سالم در جهت محافظت از تشکیل کیست کمک می کند. ویتامین A به طور طبیعی در بسیاری از غذاها همچون نخود فرنگی، اسفناج، هویج، کلم پیچ، کلم بروکلی، تخم‌مرغ و سیب زمینی شیرین وجود دارد.

 

  • ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که در پیشگیری و کاهش کیست تخمدان مؤثر است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان بوده و به محافظت از بدن در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند تا کیست های تخمدانی در زنان را بهبود بخشد.
  • شکر از جمله کربوهیدرات های فراوری شده و مضر است. تا جایی که ممکن است از مصرف آن اجتناب کنید. به نسبت شکر، فروکتوز و دکستروز منابع مناسب تری برای کربوهیدرات شیرین هستند. قند همچنین می تواند درموادی مانند نوشابه و آب میوه های صنعتی باشد.
  • مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده التهاب و مقاومت به انسولین را در بدن تشدید می کند و باید از آن اجتناب کرد. مثال هایی از این مواد غذایی شامل نان سفید، کلوچه، دسر های شیرین و هر چیزی که با آرد سفید درست شود، هستند.
  • رشته فرنگی و ماکارونی ساخته شده از آرد گندم از نظر کربوهیدرات و فیبر ضعیف هستند. این موارد بهتر است از رژیم غذایی حذف شده و به جای آرد گندم، پاستای ساخته شده از آرد لوبیا یا عدس جایگزین گردد.
  • تا جایی که ممکن است غذا هایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • ادویه های ضد التهابی مانند زردچوبه مصرف کنید.

 

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری