محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

رژیم غذایی و تقویت حافظه

تاریخ: 28 بهمن 1399
بازدید: 26
برای بهبود حافظه در کوتاه مدت، باید سعی کنید قند خون تان را طوری تنظیم کنید که نوسان نداشته باشد؛ بنابراین در چنین شرایطی به جای این که از قندهای ساده مانند شکلات و آبنبات کمک بگیرید، بهتر است از موادی استفاده کنید که همراه قند، حاوی فیبر هم باشد تا از نوسانات قند خون جلوگیری کند؛ انواع میوههای خشک مانند توت یا انجیر بهترین انتخاب در این شرایط است.

تقویت حافظه، از دوران جنینی

اگر بخواهیم درباره اهمیت تغذیه صحیح در افزایش قدرت حافظه صحبت کنیم، به طور حتم نباید نقش تغذیه در دوران جنینی و تاثیر غذاهایی که مادر در دوران بارداری مصرف می کند را نادیده بگیریم

قسمت عمده مغز در دوران جنینی از اسیدهای چرب امگا 3 شکل می گیرد و این اسیدهای چرب نقش بسیار مهمی در تقویت حافظه و ضریب هوشی افراد دارد. اگر تغذیه مادر هنگام بارداری و بخصوص در سه ماهه اول مناسب باشد و به مقدار کافی از منابع امگا 3 مانند ماهی، گردو و سبزیهای برگ سبز تیره استفاده کند، می توان امیدوار بود فرزندش در آینده ضریب هوشی و حافظه خوبی داشته باشد.

علاوه بر دوران جنینی، تغذیه در دو سال اول زندگی نیز موثر است، یکی از نکات مهمی که در این دو سال باید مورد توجه قرار گیرد، مصرف مقادیر کافی منابع آهن است. کودکانی که در دو سال اول زندگی، قطره آهن مصرف نمی کنند یا دچار کم خونی و فقرآهن هستند، ممکن است در انجام کارهای ذهنی و حتی یادگیری در مقاطع تحصیلی با مشکل روبه رو شوند.

آهن در دو سال اول زندگی انسان حکم اکسیژن را دارد و به هیچ وجه نباید از مصرف آن غافل شد؛ در دو سال اول، قسمت عمده آهن مورد نیاز بدن از طریق مکملها دریافت می شود و به همین دلیل نباید در این روند وقفه ای ایجاد کرد.

فراموش نکنید کمبود آهن و زیاد بودن آن، هر دو می تواند دردسرساز شود و تاثیرات نامطلوبی روی حافظه افراد می گذارد، بنابراین توصیه می شود خانمها حتما سالی یک مرتبه میزان آهن خون شان را کنترل کنند.پس از 50 سالگی در صورتی که از میزان آهن خونتان اطلاعی ندارید، خودسرانه از مکملهای حاوی آهن استفاده نکنید.

 

سرب و آلومینیوم؛ دشمنان حافظه

بدون تردید هیچ کس دوست ندارد به بیماری آلزایمر مبتلا شود و به همین دلیل مردم هر کاری می کنند تا از بروز این مشکل پیشگیری شود.رژیمهای غذایی متنوعی در این زمینه توصیه می شود و افراد سعی می کنند با فعال نگه داشتن مغزشان بروز این بیماری را به تعویق بیندازند. با این حال شاید گروه کمی از افراد بدانند سرب و آلومینیوم هم می تواند عاملی برای بروز بیماری باشد.

افرادی که در معرض سرب (مانند هوای آلوده) قرار دارند و همچنین کسانی که از ظروف خش دار و نامناسب برای پخت و پز استفاده می کنند، ممکن است دچار مسمومیت با آلومینیوم و سرب شوند.

 

وجود مقادیر زیاد سرب و آلومینیوم در سیستم مغزی، عصبی انسان می تواند او را مستعد ابتلا به بیماریهایی مانند آلزایمر و پارکینسون کند.

 

تقویت حافظه به کمک موادغذایی رنگارنگ

بارها متخصصان توصیه کرده اند بیشتر از میوهها و سبزیجات رنگی استفاده کنید تا سالم تر بمانید. برای بهبود حافظه باید بیشتر از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدانها استفاده کنید؛ میوهها و سبزیجات رنگی، سبوسها و روغنهای گیاهی همگی منابع خوبی از این مواد است.

مصرف آنتی اکسیدانها می تواند در پیشگیری از بروز اختلالات حافظه موثر باشد و به همین دلیل توصیه می شود از سنین جوانی این موضوع را در نظر داشته باشید؛ بنابراین مصرف مواد حاوی آنتی اکسیدان مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فروت، توت قرمز، مرکبات، زیتون، ماهی، آجیل، هویج و… را فراموش نکنید.

معمولا افراد برای کاهش سردرد از مواد شیرین مانند شکلات یا آبنبات استفاده می کنند. در حالی که مصرف این مواد، فقط چند دقیقه باعث بهبود وضعیت می شود و بعد از آن دوباره سردرد شروع خواهد شد.

برای بهبود حافظه در کوتاه مدت، باید سعی کنید قند خون تان را طوری تنظیم کنید که نوسان نداشته باشد؛ بنابراین در چنین شرایطی به جای این که از قندهای ساده مانند شکلات و آبنبات کمک بگیرید، بهتر است از موادی استفاده کنید که همراه قند، حاوی فیبر هم باشد تا از نوسانات قند خون جلوگیری کند؛ انواع میوههای خشک مانند توت یا انجیر بهترین انتخاب در این شرایط است.

گروههای خاصی بیشتر در معرض اختلالات حافظه قرار دارند ، بیماران مبتلا به دیابت در این زمینه باید دقت بیشتری داشته باشند. مصرف بعضی از داروها نیز با اختلالات حافظه مرتبط است و به همین دلیل قبل از مصرف حتما باید برگه راهنمای دارو مطالعه شود. افسردگی هم عاملی تاثیرگذار بر قدرت حافظه است؛ به این معنی که افراد افسرده، تمرکز خوبی ندارند. علاوه بر این، کودکان بیش فعال گروه دیگری هستند که ممکن است با اختلالات حافظه و تمرکز روبه رو شوند.

متاسفانه بسیاری از داروهایی که افراد به صورت غیر مجاز برای کاهش وزن استفاده می کنند نیز می تواند موجب بروز اختلالات حافظه در کوتاه مدت یا در بلندمدت شود.

 

 

 

 

هوای آلوده و کاهش ضریب هوشی

قرار گرفتن در معرض دود ماشینها و آلودگی هوا یکی از علل بروز کم خونی فقر آهن است.بنابراین چنانچه شما هم در شهرهای بزرگ و صنعتی زندگی می کنید و ناچارید در هوای آلوده نفس بکشید، بسیار مهم است که هر از گاهی میزان آهن خون تان را کنترل کنید.

خانوادههایی که به بهانه فواید شیر، بیش از حد نیاز به کودک شیر می دهند نیز ممکن است با این مشکل روبه رو شوند، چون دریافت زیاد کلسیم از طریق شیر می تواند موجب کاهش جذب آهن شود.

افراد چاق و کسانی که سیگار می کشند یا در معرض دود آن قرار دارند، بیشتر احتمال دارد با اختلالات حافظه روبه رو شوند. به همین دلیل کاهش وزن و ترک سیگار شیوههایی موثر برای پیشگیری از بروز مشکل است. همچنین اگر اطرافیان شما سیگار می کشند و نمی توانید کاری در این مورد انجام دهید، بهتر است برای کاهش اثرات مخرب دود سیگار دریافت آنتی اکسیدانها را افزایش دهید.

 

صبحانه را از دست ندهید

گرسنگی بیشتر از هشت ساعت می تواند نقش موثری در کاهش قدرت حافظه داشته باشد و به همین دلیل توصیه می شود حتما هنگامی که مشغول کارهای ذهنی می شوید هر 30 تا 45 دقیقه یک بار برای تنظیم قند خون، به مقدار کم از مواد غذایی مناسب استفاده کنید. برای داشتن حافظه قوی، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب همراه با ورزش منظم می تواند نقش مهم و موثری داشته باشد.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری