محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

سلامت غذاو تغذیه در سیزده بدر

تاریخ: ۸ بهمن ۱۳۹۹
بازدید: 262
مهم ترین مشکلی که ممکن است در ارتباط با آداب غذا خوردن و مواد آشامیدنی در مناسبت ها مانند عید نوروز رخ دهد آلودگی های غذایی است
مردم بعضی مناطق ایران معتقدند روز سیزده حتماَ باید از گیاهان صحرایی جمع کرد و با آن یک غذا می‌پزند.  در خراسان آشی با سبزی‌های صحرایی بار می‌گذارند. سمنو یا حلوا نیز باید در سفرۀ سیزده به‌در باشد. در جنوب خراسان و یزد و خور نان غلیف می‌پزند با آرد و روغن و کنجد و لای آن سمنوست.
در شمال دوشاب حلوا، عسل حلوا و انواع حلواها را دارند. معمولاَ کباب نیز روی آتش می گذارند. چون در جشن تشتر برای وی گوسفند قربانی می کنند. باید توجّه داشت گوسفندی که در سیزده به‌در می‌کشند باید یک‌دست سفید یا سیاه باشد و لکّه نداشته باشد، چون تشتر خودش چنین خواسته است.
کاهو و سکنجبین هم از واجبات سیزده به‌در است. کاهو یک نماد برکت جهانی است. مردم چین در پشت پنجره هاشان کاهویی از سنگ یشم می گذارند تا برکت را به داخل خانه جذب کند.
معمولا غذای سیزده بدر به دو شکل تهیه می شود؛ یا آن را در خانه پخته و آماده می کنند یا با صفای بیشتری در صحرا بار می گذارند. محبوبترین غذا، دمی باقلا، دمی بلغور و آش رشته است که غالبا نخود و لوبیای آن را در خانه می پزند و سبزی و رشته و مخلفات دیگرش را در صحرا اضافه می کنند تا جا بیافتد.
امروزه اما به جای تهیه آش که کاری سخت و دشوار برای بردن به طبیعت است، کباب های مختلف و غذاهای آماده تر نیز در سیزده بدر مورد استفاده قرار می گیرد.

نکاتی در باره غذا و تغذیه در سیزده بدر
مهم ترین مشکلی که ممکن است در ارتباط با آداب غذا خوردن و مواد آشامیدنی در مناسبت ها مانند عید نوروز رخ دهد آلودگی های غذایی است.
در مورد سالاد و سبزی باید به علاوه دقت در شستشوی خوب و با دقت، پس از استفاده از دستکش آنها را در ظرف های دربسته نگهداری نمایند. غذاهایی که بعدأ حرارت می بینند مانند انواع گوشت و مرغ، امکان دارد شرایط طبخ شان به نحوی باشد که کاملأ مغز پخت نشوند. که در چنین صورتی امکان بقای میکروب در این قسمت ها نیز بیشتر و به تبع آن وقوع مسمومیت نیز بالا می رودبنابراین بهتر است مواد مذکور را در روز سیزده بدر مورد استفاده قرار نداد و در صورت تمایل به مصرف حتمأ باید به آنها اجازه مغز پخت شدن نیز داده شود. نکته مهم آن که استفاده از دستکش هنگام آماده کردن کباب بسیار حائز اهمیت است.
در برخی از کباب ها مانند کباب کوبیده که امکان استفاده از دستکش وجود ندارد حتمأ باید دست ها را به صورت تمیز با آب گرم نیز شستشو داد.
 خطاهای تغذیه ای برای افراد دچار بیماری های متابولیک مانند چربی خون، کبد چرب، دیابتی حتی یک روز هم می تواند خطرناک باشد پس این افراد باید مسایل مهم مربوطه را به دقت مورد توجه قراردهند.
حتی افرادی که باید کنترل وزن داشته باشند نباید به بهانه عید و تعطیلات به بدن خود آسییب وارد نکنند زیرا هیچ خوشی به اندازه یک لحظه سلامتی نمی ارزد.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری