محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

سنگ های ادراری

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 237
غلیظ شدن ادرار سبب ته نشینی و رسوب ترکیبات موجود در آن ودر نتیجه تشکیل سنگ کلیه می شود.  این سنگ ها در کلیه، میزنای یا مثانه پیدا می شوند، که متشکل از مواد آلی بوده و در اندازه های مختلف به کوچکی یا بزرگی یک قلوه سنگ دیده می شوند. . حجم کم ادرار، مهمترین عامل خطر برای تشکیل سنگ های ادراری میباشد. 
سنگ های کلسیم، شایع ترین سنگ ها می باشند.دفع کلسیم در موارد هیپوتیروئیدیسم، پس از مصرف مقدار زیاد ویتامین D، در طی عدم تحرک طولانی ، استئوپروز یا بعد از مصرف مقدار زیاد کلسیم افزایش می یابد.
کاهش جذب آب بوسیله روده در اثر اسهال یا از دست رفتن آب به صورت تعریق در مناطق گرمسیر در ایجاد سنگ موثر است. عوارض سنگ کلیه درد شدیدی است که در اثر جابجایی سنگ ایجاد می شود. مبتلایان به سنگ کلیه باید مقدار زیادی مایعات دریافت کنند به این ترتیب ادرار رقیق می شود ، و در بعضی موارد توصیه می گردد که با تغییر  PHادرار از رسوب سنگ جلوگیری کنیم.

توصیه هایی برای افراد دارای سنگ کلیه:
1.    دریافت مایعات را به بیش از 3 تا 4 لیتر در شبانه روز افزایش دهند.
2.    در مورد سنگ های کلسیمی، از غذاهای غنی از کلسیم و ویتامینD پرهیز شود و کلسیم در محدوده RDA مصرف گردد(2 لیوان شیر یا مایعات،یا 30 گرم پنیر).
3.    در مورد سنگ های فسفات کلسیم و سنگ های فسفات آمونیوم و منیزیم، باید PH ادرار را اسیدی کرد.
4.    در مورد سنگ های اگزالات کلسیم، غذاهای غنی از اگزالات(آلبالو،آلو، کشمش،تمشک، ریواس، جوانه گندم، گوجه فرنگی، چغندر، کرفس، بادمجان، تره فرنگی، جعفری، اسفناج، شکلات، بادام  زمینی، فلفل سبز)خودداری شود،از مکمل ویتامینC استفاده نشود (بدلبل آنکه موجب افزایش دفع اگزالات و رسوب آن در کلیه ها میشود)،PH ادرار را قلیایی کنید.
5.    در مورد سنگ های سیستین هم PH ادرار باید قلیایی شود.
6.    در مورد سنگ های اسید اوریکی،پورین رژیم غذایی را کاهش می دهیم و PH ادرار را هم قلیایی می کنیم.
غذاهایی که  PHادرار را اسیدی می کنند عبارتند از :  گوشت ،ماهی، ماکیان،صدف،پنیر،تخم مرغ، نان و غلات، ذرت و عدس، آلو، گوجه، آب آلو وگوجه .
 غذا هایی که PH ادرار را قلیایی میکند عبارتند از: شیر و فراورده های آن بجز پنیر، تمام سبزی ها بجز ذرت و عدس و تمام میوه ها بجز آلو و گوجه سبز.
غذاهای خنثی: کره، عسل، روغن، شکر،چای،قهوه و شربت و خامه می باشند.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری