محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

غذای سلامتی بخشHealthy food

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
بازدید: 232
غذای سلامتی بخش غذایی را شامل می شود که دارای خواص تغذیه ای بوده و علاوه بر فراهم کردن سلامت، در پیشگیری از بیماریهای مختلف موثر واقع شود.

غذای سلامتی بخشHealthy food

در فرهنگ غذایی انگلیسی زبانان دو واژه در باره سلامت غذا وجود دارد. یکی سیف فود Safe food و دیگری هلثی فود Healthy food .در فرهنگ ما منظور از واژه اول غذای سالم از نظر موازین بهداشتی است یعنی غذایی که عاری از آلودگی های مختلف میکروبی، قارچی ، شیمیایی و … باشد . واژه دوم به معنی غذای سالم از نظر خواص تغذیه ای است وشامل خواصی در ماده غذایی است که ممکن است به هیچیک از آلودگی ها ی گفته شده مربوط نباشد اما بر سلامت ما اثر داشته باشند. برای مشخص بودن این تفاوت برای مورد دوم از واژه غذای سلامت بخش استفاده می کنیم.

غذای سلامتی بخش غذایی را شامل می شود که دارای خواص تغذیه ای بوده و علاوه بر فراهم کردن سلامت، در پیشگیری از بیماری های مختلف موثر واقع شود.

غلات کامل مثل نان جو و نان سبوس دار و غنی شده که فیبر زیادی دارند باعث کاهش کلسترول بد و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می گردد و استفاده از آنها در یک رژیم غذایی سالم باعث پری معده و احساس سیری می شود. بنابراین از مصرف بیشتر غذا و انرژی ممانعت می کند.

در یک رژیم غذایی سالم استفاده از سبزی یا سالاد و میوه تازه و آب میوه طبیعی به میزان یک لیوان در هر وعده پیشنهاد می شود چون استفاده از این مواد باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شود.

شیر و لبنیات منبع بسیاری از مواد غذایی مهم و مفید هستند که در بالا رفتن تراکم استخوان و استحکام آن موثر است. بهتر است از انواع کم چرب و یا بدون چربی استفاده شود.

استفاده از سویا و محصولات آن به دلیل داشتن املاحی مثل آهن وکلسیم و فیتواستروژن بسیار مفید است. داشتن وعده های غذایی کم حجم رمز دیگر افزایش طول عمر است. پرس های غذایی کوچک امکان پرخوری را کاهش می دهد. باید به خاطر داشت هرچه قدر غذا سالم باشد، زیاده روی در خوردن آن جایز نیست.

غذای سالم چه فرقی با غذای سلامتی بخش دارد

. حتما همه شما شنیده اید که خوردن یک عدد سیب در روز انسان را از دکتر بی نیاز می کند. سیب دارای خواص بسیار زیادی است مانند تصفیه خون، پاکسازی کبد، جلوگیری از رشد باکتری های مضر در دستگاه گوارش و… پس داشتن چنین ویژگی هایی سیب را به یک غذای سلامتی بخش تبدیل می کند، ولی آیا داشتن این ویژگی ها کافی است و می توان سیبی را که به انواع میکروب ها و آفت کش ها آغشته است، بدون شستشو به راحتی مصرف نمود یا بگذارید برعکس این سوال را مطرح کنیم. مثلا مواد غذایی مثل انواع سوسیس و کالباس شاید از لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی نداشته باشند ولی در ذات خود حاوی موادی (مانند نیتریت) هستند که می تواند در درازمدت موجب ابتلا به سرطان بشود. پس برای رسیدن به سلامتی بیشتر، هر دو ویژگی لازم است. یعنی سعی کنیم مواد غذایی که مصرف می کنیم هم بهداشتی بوده و هم دارای موادی باشند که به سلامتی ما کمک کنند.

در مورد بسیاری از غذاها که خداوند مهربان با توجه به نیازهای ما خلق نموده است، این اثرات شفابخش وجود دارد؛ خصوصا در مورد میوه ها و سبزی ها، که علاوه بر داشتن مواد مغذی، غنی از موادی هستند (مثل آنتی اکسیدان ها) که بسیاری از مواد مضر موجود در بدن ما را از بین برده و به سلامتی ما کمک شایانی می کنند.

ولی در مورد بسیاری از مواد غذایی که به صورت صنعتی و توسط خود ما انسان ها تولید می شود مثل انواع چیپس، پفک، سوسیس و کالباس، روغن های نامرغوب و… نه تنها اثرات شفابخشی وجود ندارد، بلکه حتی اثرات بیماری زایی دارند. غذاهایی که در اطرافمان هستند در میان طیفی از اثرات شفابخشی و بیماری زایی قرار می گیرند که ما به اختیار خود به انتخاب آنها می پردازیم.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری