محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

مصرف گل کلم ، مفید یا مضر؟

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
بازدید: 250
گل کلم در حالت معمول به ندرت راه خود را به سفره پیدا می کرد، اکنون با گسترش رژیم های گیاه خواری و تمایل به استفاده از انوابع سبزیجات برگی و غیر برگی به شکل های مختلف مصرف می شود. گل کلم فواید بسیاری دارد ولی مانند دیگر موارد خوراکی باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد. به خصوص که گل کلم برای برخی افراد می تواند مشکل ساز باشد. 
در سال های اخیر که طرفداران گیاه خواری در سراسر جهان به شدت افزایش یافته، تمایل به مصرف انواع خوراکی های گیاهی هم افزایش یافته است. از درست کردن انواع سالاد با گل کلم گرفته تا تهیه غذاهای شبه فست فودی و پیتزا همگی بخشی از یک موج موقتی هستند. این در حالیست که به طور معمول گل کلم در حالت عادی به ندرت در سبد غذایی خانواده ها، چه در ایران  و چه در خارج از کشور دیده می شده است. به هر حال این موج محبوبیت یک ماده غذایی مانند بسیاری موارد دیگر که به طور کلی باعث تشویق و ترغیب مردم به گیاهخواری می شود می تواند مفید باشد.
بسیاری تصور می کنند سبزیجات سفید رنگ و غیر رنگی همانند ظاهر بی رنگ و لعابشان، از نظر مواد مغذی هم تهی هستند. در صورتی که این تصور به هیچ وجه درست نیست. از مهم ترین خواص گل کلم می توان به تأثیر آن در مقابله با سرطان اشاره کرد. این ویژگی گل کلم با کلم بروکلی و دیگر سبزیجات برگی مشترک است. به طور مشابه، گلم کلم منبع غنی ویتامین C است و مقدار زیادی فیبر خوراکی،  پتاسیم و اسید فولیک است.
افزایش اقبال عمومی مصرف سبزیجات و در برخی موارد، گلم کلم به طور کلی مربوط به جریان کلی کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش تمایل به رعایت رژیم های گیاهخواری می شود که معمولاً با حذف غلات یا گوشت یا محصولات حیوانی همراه است. از ویژگی های مثبت استفاده از گل کلم در چنین رژیم هایی آن است که می توان آن را به صورت های مختلف و در ترکیب با انواع مختلف خوراکی های مصرف کرد. برخی گل کلم را خورد کرده و همراه با برنج مصرف می کنند، برخی آن را کباب می کنند و برخی دیگر آن را برش زده و مانند قطعات استیک گوشت مصرف می کنند. همچنین می توان با استفاده از گل کلم نان تهیه کرد یا حتی آن را همراه با مواد خوراکی دیگر سرد کرده و به صورت اسموتی مصرف کرد. و البته هر جا که لازم باشد بدون افزایش کالری، حجم غذا افزایش داده شود، گل کلم می تواند به کمک آشپز برسد.
با وجود تمام ویژگی های مثبتی که گل کلم درد، باید چند مورد را در نظر داشت. گل کلم آن چنان که برخی تصور می کنند، خالی از کربوهیدرات نیست. گل کلم کربوهیدراتی به نام رافینوز دارد که بدن نمی تواند آن را به طور کامل هضم کند. به همین دلیل گل کلم برای برخی باعث ایجاد نفخ می شود. فیبر خوراکی موجود در گل کلم نیز اگرچه برای هضم غذا و عملکرد دستگاه گوارش مفید است، ولی می تواند باعث نفخ شود که در کنار رافینوز ، کلم را به یک سبزی نفاخ تبدیل می کند. و البته وقتی صحبت از مصرف فیبر زیاد می شود، نباید مصرف آب زیاد را فراموش کرد. بنابراین مصرف کلم و داشتن رژیم های گیاهی تا حدودی می تواند به معنی تجمع آب و گاز زیاد در بدن باشد!
گل کلم منبع ویتامین K است که به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند. ولی کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند احتمالاً باید مقدار کمتری ویتامین K مصرف کنند و از این نظر گل کلم برای آن ها یک غذای نامناسب خواهد بود. همچنین موسسه سلامت ملی آمریکا توصیه کرده است که مصرف گل کلم و به طور کلی منابع غنی ویتامین K به تدریج افزایش یابد چرا که افزایش ناگهانی آن می تواند حتی باعث خون ریزی شود. البته مقدار این ویتامین در گل کلم در مقایسه به آن چه در سبزیجات دیگر مانند اسفناج و کلم بروکسل وجود دارد زیاد محسوب نمی شود ولی به هر حال کسانی که رژیم های گیاهی دارند باید حساب مقدار ویتامین K مصرفی در طول روز را نگه دارند.
در نهایت باید به این نکته هم اشاره کرد که بدون گلوتن بودن یک ماده غذایی یا تعلق داشتن به خانواده سبزیجات به طور خودکار آن را به یک ماده سالم، مغذی، کامل ، بی ضرر یا کم کالری تبدیل نمی کند. در مورد گل کلم می توان با اطمینان بالا گفت که غذاهای تهیه شده به آن در صورتی که حاوی روغن زیادی نباشند، به احتمال بسیار زیاد کم کالری و سیر کننده و غنی از مواد مغذی هستند. ولی این مسئله همیشه درست نیست. به طور مثال غذاهای شبه فست فودی که با انواع سبزیجات تهیه می شوند به دلیل استفاده از انواع طعم دهنده و به خصوص روغن برای خوش طعم کردن آن ممکن است حتی از نسخه اصلی آن غذا هم پر کالری تر یا آسیب زا تر باشند. به خصوص اگر ادویه زیاد (مانند نمک) در آن استفاده شده باشد. بنابراین اگر هدف صرفاً پرهیز از مصرف خوراکی های غیر گیاهی نیست و در واقع داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل مد نظر است، ممکن  است بسیاری از خوراکی های جایگزین که با سبزیجات تهیه می شوند چندان هم جایگزین خوبی به حساب نیایند.
در صورتی که هدف از رعایت یک رژیم فراموش نشود و این چند نکته در انتخاب و تهیه غذاها رعایت شود، داشتن یک رژیم غذایی سالم و اضافه کردن گل کلم به آن کامل بدون ضرر و بسیار هم مفید خواهد بود.
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری