محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

مواد مغذی و کمر درد

تاریخ: ۴ اسفند ۱۳۹۹
بازدید: 195
هرچه میزان قندهای ساده در رژیم غذایی ما بیشتر باشد، احتمال اینکه به درد کمر مبتلا شویم بیشتر است. قندهای ساده وقتی وارد بدن می شوند، ذخایر عضلانی گلیکوژن را تامین می کنند و اضافی آنها در بدن به چربی تبدیل می شود.

 

درد کمر یکی از شایع ترین دردهایی است که به ویژه در جوامع امروزی حتی جوانان نیز با آن دست به گریبانند. بسیاری از اوقات یک حرکت اشتباه باعث بروز این درد می شود. البته سوءتغذیه یعنی نرسیدن مواد مغذی خاص به بدن ما می تواند آغازگر دردکمر باشد… 

در صورتی که بحث پزشکی را کنار بگذاریم، در مورد تغذیه باید بگوییم آنچه باعث کمردرد به ویژه در جوانان می شود این است که عضلات ناحیه کمر و اطراف ستون فقرات، ضعیف عمل می کنند. یعنی نمی توانند آنقدر محکم باشند که تغییرات ناگهانی حرکت را تحمل کنند. در واقع موادغذایی ارتباط مستقیمی در توانمند کردن عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات موجود در ناحیه کمر دارند که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

پروتئینها

پروتئینها نقش بسیار موثری در تقویت و قدرتمندی عضلات ایفا می کنند. افرادی که از منابع پروتئین مانند لبنیات، گوشت و به ویژه حبوبات یعنی پروتئینهای گیاهی استفاده نمی کنند، توانمندی عضلات شان بسیار پایین است.

فیتوکمیکالها

فیتوکمیکالها رنگدانههایی به رنگ بنفش، قرمز و زرد هستند که خداوند در میوهها و سبزیجات قرار داده و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. مطالعات نشان داده اند که هرچه آنتی اکسیدان بیشتری دریافت شود، عملکرد عضلات بهتر خواهد بود زیرا عضلات عمدتا برای سوختشان از اسیدهای چرب استفاده می کنند و به همین دلیل که لزوم مصرف آنتی اکسیدانها افزایش پیدا می کند.

ویتامینها

یادمان نرود ویتامین C و A در عملکرد بهتر عضلات و پیشگیری از اسپاسم ناگهانی آنها نقش بسیار مهمی دارند. ویتامین C در مرکبات و فلفل دلمه ای به مقدار فراوانی یافت می شود و پیش ساز ویتامین A در انواع سبزیها و میوههای زرد، نارنجی و قرمز رنگ وجود دارد پس حتما آنها را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید.

چربیها

نوع چربی ای که مصرف می کنیم در پیشگیری یا تشدید دردکمر موثر است. هر چقدر اسیدچرب رژیم غذایی ما اشباع تر باشد، عضلات ما نسبت به اکسیداسیون حساس تر و نسبت به حرکات ناگهانی ضعیف تر عمل می کنند.

به همین دلیل توصیه می شود که در رژیم غذایی روزانه ترجیحا به جای مصرف گوشتهای پرچربی مانند گاو و گوسفند بیشتر از گوشتهای سفید استفاده کنید تا از بروز این اسپاسمهای ناگهانی جلوگیری کنند. غذاهای فرآوری شده نیز از آنجا که همگی (حتی تن ماهی) حاوی روغن و اسیدهای چرب اشباع هستند، می توانند سبب ضعیف شدن عضلات شوند و بهتر است مصرف شان را به حداقل ممکن برسانیم.

پتاسیم و منیزیم

برخی عناصر می توانند سبب ریلکس شدن عضلات شوند. به عنوان نمونه وقتی عضله منقبض می شود، این مواد مغذی عضله را مجددا به حالت اول بازمی گردانند. این مواد مغذی پتاسیم و منیزیم هستند. افرادی که از منابع پتاسیم مانند مرکبات، قارچ و سیب زمینی استفاده می کنند کمتر دچار گرفتگی عضله می شوند. خیلی مواقع وجود منیزیم امری مهم در رژیم غذایی شناخته می شود زیرا جلوی اسپاسم ناگهانی عضلات در ناحیه پشت و کمر را می گیرد و جالب است بدانید تمامی سبزیجات به خصوص اسفناج و جعفری از منابع منیزیم هستند.

امگا3

منابع امگا3 می توانند نقش مهمی در پیشگیری از درد کمر داشته باشند زیرا امگا3 یک اسیدچرب ضدالتهاب است. گاهی التهاب عصب و عضلات سبب درد می شود و مصرف منابع امگا3 می تواند در پیشگیری و کاهش درد کمر نقش ایفا کند. البته امگا3 تنها در ماهی وجود ندارد بلکه تمامی سبزیجات سبز مانند سبزی خوردن که کنار سفره داریم، کاهو، گردو و سایر مغزهای گیاهی نیز از منابع خوب این اسید چرب هستند.

قندها

هرچه میزان قندهای ساده در رژیم غذایی ما بیشتر باشد، احتمال اینکه به درد کمر مبتلا شویم بیشتر است. قندهای ساده وقتی وارد بدن می شوند، ذخایر عضلانی گلیکوژن را تامین می کنند و اضافی آنها در بدن به چربی تبدیل می شود. یعنی به جای اینکه عضلات ما منبع پروتئین باشد مقدار زیادی چربی درون آن را می گیرد و چربی می تواند قدرت عضلانی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود عضله در شرایط مختلف رفلکسهای خوبی از خود نشان ندهد. از اینجاست که گفته می شود مصرف قندهای ساده در مقادیر بالا مضر است. 

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری