محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

مکمل های غذایی (Supplements)

تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۹
بازدید: 362

بسیاری از افراد در ایالات متحده به طور روزانه از مکمل های غذایی استفاده می کننداین مکمل ها شامل ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی، پروتئین ها، اسیدهای آمینه و آنزیم ها می باشندمکمل های غذایی به صورت قرص، کپسول، پودرهای مکمل یا مایعات نوشیدنی استفاده می شوندمکمل های رایج شامل ویتامین D، و B، مواد معدنی مانند کلسیم و آهن، کوآنزیم ها شامل کوکیوتن (CoQ10)، گیاهان دارویی شامل اکیناسا (Echinacea) یا سرخارگل و سیر (Garlic)، محصولات خاص مانند گلوکزآمین (Glucosamine)، پروبیوتیک ها (Probiotics) و روغن ماهی (Fish Oil) می باشند.

برچسب شناسه مکمل های دارویی: تمام محصولات مکمل دارای برچسب مکمل های غذایی یا همان شناسه می باشندشناسه شامل نوع مواد موجود در مکمل، مقدار موجود اجزاء ترکیبی در هر دوز مکمل و همچنین لیست سایر مواد افزودنی می باشد.

تاثیرگذاری مکمل ها: برای برخی از افراد، با وجود مصرف مواد مغذی، به دلایلی نظیر سوء هضم یا عدم جذب کامل مواد غذایی، نیاز مبرم به مصرف مکمل های غذایی در رژیم روزانه وجود داردبه عنوان مثال، کلسیم و ویتامین در حفظ سلامت استخوانها و پیشگیری از پوکی استخوان نقش اساسی برعهده دارند، یا مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری خطر بروز برخی از ناهنجاری های جنینی را به میزان زیادی کاهش می دهدهمچنین مصرف کپسول روغن ماهی (Fish Oil) ممکن است به پیشگیری یا کنترل بیماری های قلبی کمک نماید.

ایمنی و خطرات مصرف مکمل ها: بسیاری از مکمل های غذایی شامل مواد فعال موثری هستند که تاثیرات مفید یا گاهی مضر بر ارگان های بدن دارنداز این رو همواره باید عوارض دارویی ناخواسته ناشی از مصرف نامناسب مکمل های غذایی را در نظر داشتنکته قابل توجه آن است که مکمل های غذایی هرگز نمی توانند منبع کامل و کافی برای بسیاری از مواد غذایی ضروری موجود در یک رژیم سالم یا جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک شما باشندهمچنین مصرف هم زمان مکمل های گوناگون همراه با برخی داروها تحت شرایط ویژه ممکن است سبب تداخل دارویی شود که در بسیاری از موارد خطرناک می باشددر ادامه به ذکر نمونه هایی از تداخلات بین مکمل ها و داروها می پردازیم:

  • ویتامین می تواند اثر رقیق کننده داروی وارفارین (یا Coumadin) را کم کندبیمارانی که نیاز به مصرف روزانه وارفارین دارند، باید به برچسب دارویی هر مکمل غذایی که می خواهند مصرف کنند از نظر وجود ویتامین توجه ویژه نمایند و در این مورد با پزشک معالج خود یا دکتر داروساز مشورت نمایند.

  • مصرف هم زمان وارفارین یا آسپرین همراه با Ginkgo یا ویتامین می تواند میزان رقیق شدن خون را افزایش دهد و بیمار را در معرض خطر خونریزی های داخلی قرار دهد.

  • مکمل St. John’s Wort می تواند سبب بالا رفتن میزان تجزیه بسیاری از داروها و در نتیجه کاهش اثر آنها شود (به عنوان مثال بسیاری از داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد HIV، داروهای صرع و قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری).

  • مکمل های آنتی اکسیدان مانند ویتامین و می توانند اثر برخی از داروهای شیمی درمانی را کم کنند.

  • برخی از داروهای مکمل باید دو تا سه هفته قبل از انجام اعمال جراحی قطع شوند.

  • مصرف برخی مکمل ها مانند آهن و کلسیم می توانند جذب برخی داروها (مانند آنتی بیوتیک هارا دچار اختلال نمایند و باید بین مصرف آنها فاصله زمانی مناسب وجود داشته باشددر این زمینه از پزشک معالج خود یا دکتر داروساز کمک بخواهید.

  • برخی از مکمل های دارویی می توانند باعث مسمومیت یا عوارض دارویی شوندبه عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین می تواند سبب آسیب کبدی، سردرد، کاهش مقاومت استخوانی یا ناهنجاری های دوران جنینی شودمصرف بیش از حد آهن می تواند سبب تهوع، استفراغ یا آسیب کبدی شود.

توجه به این نکته ضروری است که برچسب مکمل های غذایی می تواند حاوی انواع مختلفی از ادعاهای مربوط به بهبود سلامت یا پیشگیری از بیماریها باشد در حالی که روی برچسب الزاما قید شده است که صحت این ادعاها توسط FDA بررسی و تایید نشده استبنابراین ادعاهای ذکرشده بر روی برچسب مستند علمی ندارند.

مکمل های دارویی برخلاف داروهای نسخه ای، نیازمند دریافت تاییدیه FDA برای ورود به بازار فروش نمی باشنداز این رو مصرف کنندگان مکمل های غذایی – دارویی باید توجه ویژه به مصرف یا عدم مصرف این مکمل ها نمایند و از مشاوره با پزشک معالج یا دکتر داروساز بهره ببرند.

دکتر محبوبه مشایخی

داروساز

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری