محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

همه چیز درباره ی آبهای بطری شده

تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
بازدید: 223

آب های بسته بندی شده یا در اصطلاح آب های بطری شده در صنایع معمولا با هدف حفظ بهداشت و سلامت تولید و عرضه می شوند . استفاده از فرآیندهای صنعتی و بسته بندی و عرضه بهداشتی این آب ها می تواند با ایجاد سهولت دسترسی ایمنی آنها را بالا ببرد .
به خصوص در شرایطی که امکان دسترسی به منابع مطمئن آب آشامیدنی وجود ندارد.این فرآیند مانع از ایجاد و انتقال بیماری هایی می شود که اب آشامیدنی آلوده باعث بروز و انتقال آنهاست. برای بسیاری از انواع آلودگی های میکربی ، انگلی و قارچی آب بستر مناسبی برای رشد و نمو است و مصرف آب آلوده به این میکربها باعث شیوع بیماری های واگیر داری می شود که سلامت انسان را تهدید می کنند.

اگرچه ارتقای ایمنی اب از اهداف اولیه بسته بندی آب بوده اما علل دیگری مانند بدون بو بودن و طعم خوب، دسترسی آسان و مطمئن، در برخی از شرایط به صرف بودن و …   مردم را به مصرف آب های بطری شده ترغیب می کند.

آب های بطری شده دو نوع هستند یا آب معدنی هستند و یا آب شرب معمولی که هیچ فرآوری بر آنها صورت نمی گیرد و تنها آب معمولی بسته بندی می شود.

استاندارد اب معدنی چیست؟

بر اساس استاندارد آبهای معدنی در ایران آب معدنی به آبی با شرایط زیر گفته می شود

الف- بوسيله محتواي املاح معدني خاص، عناصر كمياب و ديگر تركيبات مشخص مي گردد

. ب- از منابع طبيعي مانند چشمه و نقاط حفاري شده از سفره هاي آب زير زميني بدست مي آيد، و كليه اقدامات احتياطي براي جلوگيري از هرگونه آلودگي يا تأثيرات خارجي روي كيفيت آن بايد انجام گيرد.

ج- تركيبات آن در فصول مختلف سال از ثبات نسبي برخوردار است

. د- تحت شرايطي كه ويژگيهاي آن تغيير نكند جمع آوري مي شود.

ه- در نزديكترين محل ممكن به سرچشمه آب، تحت شرايط بهداشتي خاص بسته بندي مي شود.

و- هيچگونه فرآيند پالايش (٣) به جز فرايندهايي كه در بند ٢-٨ اين استاندارد تعيين شده است در مـورد آن بكار نمي رود.

انواع آب معدنی 

آب های معدنی که معمولا از چشمه های طبیعی در مناطق مختلف به دست می آید ؛ با توجه به ترکیب شیمیایی زمین سرچشمه واجد ترکیبات متفاوتی است. بنابر این برای آشنایی با خواص مختلف این اب ها می بایست به ترکیب شیمیایی آن توجه کرد.

براساس میزان و غلظت املاح موجود در آب هر منطقه طیف متفاوتی از آبهای معدنی در ایران وجود دارد. طعم و مزه آب معدني طبيعي برحسب شرايط محلي و وجود گاز و املاح مختلف آن ممكن اسـت متفاوت باشد.

مهمترین املاحی که در آب های معدنی وجود دارند و می توانند در ارتقای سلامت یا تهدید سلامت به نوبه ی خود نقش داشته باشند شامل: کلسیم، سدیم، منیزیم، فلوراید ، کلرور و پتاسیم هستند.ریز مغذی هایی که در بدن به مقادیر کم مورد نیازند و کمبود یا مصرف زیاد آنها می تواند موجب بروز بیماری های مختلفی شود.

تحقیقات مختلفی بر مفید یا مضر بودن آب های معدنی برای سلامت انسان صورت گرفته که با توجه به ترکیب مختلف آبهای مورد مطالعه و همچنین جمعیت مورد مطالعه نتایج مختلفی به دست آمده است.

در باره مصرف ابهای معدنی به این نکات توجه کنید

آنچه مهم است توجه به این نکته است که دریافت زیاد یا کم ریز مغذی های یاد شده عوارض خاص خود را دارند و اینکه آنها را از چه منبع غذایی دریافت می کنیم چندان فرقی نمی کند برای مثال در مورد فلوئور که درصورت مصرف مقادیر مجاز مشخص شده نیاز روزانه RDA به استحکام و سلامت دندانها کمک می کند و در صورت مصرف کمتریا بیشتر از مقدار مجاز توصیه شده باعث پوسیدگی دندان یا ایجاد فلوئورزیس یا سیاه شدن دندانها می شود.

باید توجه داشت که چون منشاء آبهای معدنی اعماق زمین است و با عبور از لایه های مختلف املاح این لایه ها در آن جذب می شوند میبایست مراقب وجود املاح مضری مانند نيترات، نيتريت، سرب، كادميوم و جيوه بود. مسئولیتی که به عهده ی سازمانهای نظارتی مانند اداره استاندارد و اداره نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت است.

به خاطر داشته باشیم 

  • · در صورتی که به منابع مطمئن آب آشامیدنی دسترسی دارید ترجیحا از این آبها استفاده کنید.
  • · در صورتی که می خواهید از بهداشت آب مطمئن باشید و آب بطری شده خریداری می کنید تاریخ تولید و مصرف انرا به دقت کنترل کنید و مراقب باشید که علائم استاندارد کشور و پروانه و مجوز وزارت بهداشت را داشته باشد.
  • · در صورتی که به بیماری خاصی مرتبط با ریز مغذیها و املاح مبتلا هستید در انتخاب نوع آب معدنی دقت کنید .معمولا و بر اساس استاندارد روی بطری های آب برچسبی وجود دارد که ترکیبات آن را نشان می دهد.به این برچسب ها دقت کنید.
  • · برخی از انواع آب معدنی را کودکان زیر 7 سال نباید مصرف کنند . این مورد بر اساس استاندارد روی بطری باید درج شود.
  • · توجه داشته باشید که به دلیل جنس بطری های بسته بندی آب ؛بطری ها  نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داشته باشند.از فروشگاه هایی که آب های بطری را بیرون از مغازه و در معرض نور خورشید می گذارند آب را خریداری نکنید.
  • · اگرچه در کشور آب ها در بطری شیشه ای بسته بندی نمی شوند اما اگر به چنین موردی برخوردید این نوع بسته بندی را انتخاب کنید.
  • · آخرین توصیه این است که در انتخاب بین آب معدنی و سایر نوشابه ها و نوشیدنیهای صنعتی و فرآوری شده؛ برای رفع عطش حتما آب معدنی را انتخاب کنید تا انتخاب سالمتری به نفع سلامتتان کرده باشد.
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری