محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

ویتامین B12

دسته‌بندی: سلامت
تاریخ: 16 فروردین 1400
بازدید: 32
ویتامین B12 یا کوبالامین که در کبد ذخیره می شود یک کوفاکتور برای دو کوانزیم است.متیل – کوبالامین انتقال گروه متیل از یک کوفاکتور اسید فولیک برای تشکیل میتیونین را تسریع می کند.سپس این کوفاکتور فولات بدون متیل در واکنش های تک کربنی برای سنتز اسید نوکلئیک شرکت می کند.به همین دلیل است که بعضی از عوارض ناشی از کمبود ویتامین B12 و فولیک در بدن شبیه به هم هستند.
کوآنزیم B12 یعنی دی اکسی آدنوزیل کوبالامین تجزیه ی اسید های چرب و اسید های آمینه را تسریع می کند.
عوارض ناشی از کمبود:عوارض ناشی از کمبود این ویتامین بستگی به مرحله ی آن دارد.مرحله ی I یا کمبود اولیه مرحله ایست که در آن میزان  holoTC II موجود در پلاسما کمتر از 60 پیکو گرم( 10 به توان 12-) در میلی لیتر است.هولو ترانس کوبالامین فرم فعال ویتامین B12 در خون و شاخصی برای اندازه گیری این ویتامین و کمبود آن است.در مرحله ی II میزان این ویتامین کمتر از 300 پیکو گرم در میلی لیتر و holoTC II کمتر از 40 پیکو گرم در میلی لیتر می رسد.در مرحله ی سوم مقدار ویتامین به کمتر از 200 و holoTC II به کمتر از 40pg/ml  است.در این مرحله هسته های بعضی از سلولهای نوتروفیل تکثیر شده و میزان همو سیستئین و اسید متیل مالونیک سرم و ادرار افزایش می یابد.در مرحله ی IV که شدید ترین نوع کمبود است در کنار این مشکلات نوعی کم خونی که در آن تعداد گلبولهای قرمز و اندازه ی آنها به طور غیر طبیعی  افزایش می یابد نیز رخ می دهد.
در مرحله ی سوم قبل از کمخونی , تخریب جبران نا پذیر میلین  نخاع ,مغز, اعصاب بینایی و اعصاب محیطی باعث پیشرفت بیماری های عصبی می شود.زوال عقلی, تمرکز ضعیف و افسردگی می تواند از نشانه های اولیه باشد.
معده یک نوع گلیکو پروتئین ویژه ترشح می کند که به ویتامین B12متصل شده و زمینه ی جذب آن را در سلولهای گیرنده ی روده فراهم می آورد.ترشح ناکافی این ماده که یک عارضه ی خود ایمنی است می تواند منجر به کم خونی حاد شود.در سالخوردگان زخم های مزمن معده غالبا با جذب نا مناسب این ویتامین و کمبود آن مرتبط است.از انجائی که ویتامین جذب شده به داخل صفرا ترشح می شود و مجددا جذب می شود ممکن است 20 سال طول بکشد تا عوارض ناشی ازمصرف کم این ویتامین مثلا در گیاه خواران متعصب, بروز کند.اما عوارض ناشی از اختلال در جذب این ویتامین در عرض چند ماه خود را نشان می دهد زیرا مشکل از داخل بدن است نه رژیم غذایی.      
مقدار توصیه شده
:مقدار مورد نیاز بدن به این ویتامین در سنین مختلف متفاوت است.از بدو تولد تا 6 ماهگی این مقدار 0.3 میکرو گرم در روز است. برای 6 تا 12 ماهگی مصرف 0.5, برای 1 تا 3 ساله ها 0.7, برای 4 تا 6 ساله ها 1 ,برای 7 تا 10 ساله ها 1.4 و برای نوجوانان و بزرگسالان 2 میکرو گرم در روز لازم است.در دوران بارداری این رقم به 2.2 و در دوران شیردهی به 2.6 میکرو گرم در روز می رسد. به زنان باردار و شیرده و گیاه خواران توصیه می شود با استفاده از مکمل ها ,ویتامین B12 کافی را بدست آورند.
منابع غذایی
:این ویتامین تنها در غذاهایی با منشا حیوانی یافت می شود .منابع عالی آن(>10میکرو گرم در 100 گرم) گوشت قرمز و صدف های خوراکی هستند.منابع خوب ( 10-1 میکرو گرم در 100 گرم ) زرده ی تخم مرغ ,گوشت مرغ, ماهی, پنیر های تخمیری و شیر خشک است .شیر و فرآورده های آن کمتر از 1 میکرو گرم در 100 گرم ویتامین B12 دارند.
مسمومیت:
تا کنون هیچگونه عوارض سویی از مصرف بیش از 100میکرو گرم در روز این ویتامین مشاهده نشده است.تزریق عضلانی 100 میکرو گرم از این ویتامین برای بزرگسالانی که نمی توانند ویتامین کافی از طریق روده هایشان جذب کنند یا دچار کم خونی حاد یا مشکلات دیگر هستند توصیه می شود.
تحقیقات اخیر:فقدان ویتامین B12 ممکن است باعث ایجاد نقص در طناب عصبی جنین در زنان بارداری شود که دچار سو تغذیه یا سو جذب هستند.کمبود این ویتامین ممکن است در کشورهای در حال توسعه بیشتر   به علت سو تغذیه بسیار شایع باشد
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری