محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

چرا احساس سیری میکنیم؟ آیا معده مسئول احساس سیری است؟

تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۹
بازدید: 237

وقتی ما بعد از خوردن یک وعده غذایی میگیم که سیر شدیم احتمالا تصورمون بر اینه که چون معده ما پر شده احساس سیری میکنیم، اما نتایج تحقیقی در دانشگاه کالیفرنیا نشون میده که معده دستور سیر شدن رو به مغز ارسال نمیکنه. بررسی علت ایجاد احساس سیری دانشمندان رو به نتایج شگفت انگیزی رسوند!
نتایج این تحقیق نشون داد که مسئول ارسال احساس سیری به مغز بر خلاف تصورات قبلی ما روده کوچکه، روده کوچک از طریق عصب واگ پیغام سیر شدن رو به غده هیپوتالاموس مغز میفرسته و در نتیجه دست از خوردن میکشیم. حالا فهمیدن  این نکته چه اهمیتی داره؟
در ادامه به بررسی این مساله میپردازیم:

قسمتی از عصب واگ شامل نورون های گیرنده حسی هست که به اعمال دستگاه گوارش نظارت میکنه و سیگنال هایی رو از دستگاه گوارش به مغز ارسال میکنه. مجموعه عصب واگ نقش بسیار مهمی رو در کنترل دریافت غذا توسط ما با بررسی محتوای معده و روده انجام میده و سیگنال های خودش رو به مغز ارسال میکنه و مغز بر اساس سیگنال های دریافتی از طریق عصب واگ اشتها رو کنترل میکنه.

با اینکه غذا نقش مهمی در بقای انسان داره ولی ما هنوز به طور دقیق نمیدونستیم که این مکانیسم چطور احساس گرسنگی رو متوقف میکنه. یکی از علت هایی که فهمیدن دقیق این مکانیسم بسیار سخته به این علت هست که هزاران نورون حسی اطلاعات رو از معده و روده به صورت های مختلف جمع آوری میکنن و به مغز انتقال میدن و به همین علت تشخیص دقیق اینکه کدوم نورون مسئول انتقال سیگنال های مربوط به احساس سیری هست بسیار مشکله.
با این حال دانشمندان توانستند نقشه راه های عصبی انواع مختلف اعصاب واگ را از هر دو جهت ملکولی و آناتومیکالی تهیه کنند که این نقشه به دانشمندان اجازه داد تا به صورت انتخابی انواع مختلف اعصاب واگ را تحریک کنند و تاثیرشون رو بر اشتها بررسی کنند.
دانشمندان انواع اعصابی که به معده و روده متصل میشوند را بر اساس شکل آناتومی آنها و انتهای نورون ها به سه دسته تقسیم کردند که هر گروه کار متفاوتی را انجام میدهد، در حال حاضر نقش دو گروه از نورون ها مشخص شده که گروهی مربوط به دستور جذب مواد غذایی که در واقع وقتی جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن به اندازه کافی انجام شده باشد این سلول ها سینگال های احساس سیری را برای مغز ارسال میکنند و مغز موجب دست کشیدن فرد از غذا خوردن میشود، گروه دیگر مربوط به عضلات روده و معده است که سیگنال های کشش عضله ها را به مغز ارسال و بازخورد آن را دریافت میکند و در حرکات دستگاه گوارش نقش دارند، در حال حاضر به طور دقیق نقش گروه سوم عصب ها مشخص نیست اما دانشمندان این احتمال را میدهند که این گروه نیز نقشی در ارتباط با حرکات گوارشی داشته باشند.

بررسی های بیشتر دانشمندان بر روی این سه دسته نورون به آنها این امکان را داد تا نقش گیرنده های عصبی و نورون های قسمت های مختلف دستگاه گوارش را بر روی اشتها و سیر شدن بررسی کنند.
با بررسی های بیشتر مشخص شد بر خلاف اطلاعات قبلی، نورون هایی که اطلاعات خود را از روده دریافت میکنند تاثیر بسیار قوی تری نسبت به انواع آن که از معده اطلاعات دریافت میکنند بر روی اشتها و احساس سیری دارند.
گیرنده های مکانیکی روده بر اثر وارد شدن غذا به روده از طریق اعصاب واگ سیگنالهایی را به مغز ارسال میکند و بر اساس این سیگنال ها مغز احساس سیری را به فرد القا میکند و در نتیجه دست از غذا خوردن میکشد.
در واقع این تحقیق نشان داد که چرا عمل جراحی کوچک کردن معده موجب کاهش اشتها و لاغری فرد میشود که این موضوع یکی از سوالات پاسخ داده نشده برای محققان بود.

دانشمندان نهایتا با مطالعات بیشتر دریافتند که تاثیر کشش روده بر روی کاهش اشتها بسیار موثر تر از غنی سازی رژیم غذایی با مواد مغذی برای تحریک گیرنده های مواد مغذی برای تحریک کاهش اشتها میباشد.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری