محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

چرا شکلات تلخ بخوریم؟

تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
بازدید: 248
 برای بهره مندی از فواید شکلات بهتر است که آن را  بصورت  تلخ با درصد بالا  انتخاب کنید، چون میزان چربی در این شکلات‌ها کمتر و میزان آنتی‌اکسیدان‌ها در آن‌ها بیشتر است. 
مطالعات علمی نشان داده‌اند که شکلات به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی ویژه‌ای مانند کافئین، تئوبرومین، تیروزین و تریپتوفان در کنار طعم خوبش خلق‌وخو را تقویت می‌کند. برای بهره مندی از فواید شکلات بهتر است که آن را  بصورت  تلخ با درصد بالا  انتخاب کنید، چون میزان چربی در این شکلات‌ها کمتر و میزان آنتی‌اکسیدان‌ها در آن‌ها بیشتر است. در اینجا به 5 فایده شکلات تلخ اشاره میکنیم:

تقویت خلق‌وخو : طعم، بو و بافت شکلات ، مناطقی از مغز را که مسئول حس خوب هستند تحریک می‌کنند. همچنین شکلات حاوی نوعی اسید آمینه ی ضروری به ‌نام تریپتوفان است که ترشح نوعی ضدافسردگی طبیعی به‌نام سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد.

کمک به سلامت قلب : خوردن شکلات تلخ می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، خون را رقیق کند و از همین طریق خطر سکته مغزی را پایین بیاورد و اثرات ضدالتهابی مهمی هم داشته باشد. این فواید همگی به وجود ترکیبات شیمیایی مهمی به‌نام فلاونوئیدها در شکلات تلخ برمیگردد. همچنین فلاونوئیدها، بدن را به ساختن اکسید نیتریک بیشتر هم تحریک می‌کنند که در گشاد کردن و ریلکس کردن عروق خونی نقش دارد. این روند می‌تواند به کاهش فشار خون منجر شود.

محافظت از رگ‌های خونی : فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ از اکسید شدن کلسترول LDL  جلوگیری می‌کنند و درنتیجه مانع از رسوب کردن این عناصر در رگ‌های خونی می‌شوند. ویژگی دیگر فلاونوئیدها این است که حاوی بیش از 50درصد از نوعی چربی اشباع به ‌نام اسید استئاریک هستند. این چربی خاص در کره کاکائو وجود دارد و نه‌ تنها کلسترول بد را بالا نمی‌برد، ‌بلکه حتی می‌تواند سطح کلسترول محافظت‌کننده از بدن را هم افزایش بدهد.

تسکین سرفه : شکلات حاوی نوعی ترکیب شیمیایی به‌نام تئوبرومین است که بر عصب واگ (vagus) تاثیر می‌گذارد و سرفه را مهار می‌کند. که این عصب ، پیام‌هایی را از سیستم عصبی مرکزی به مغز انتقال می‌دهد.

 فواید برای مغز:  نوعی ترکیب شیمیایی به‌نام اپی‌کاتچین که در شکلات تلخ و چای سبز وجود دارد از مغزدر مقابل تشکیل پروتئین‌های چسبنده یا پلاک‌های آمیلوئیدی که در ابتلا به آلزایمر نقش دارند محافظت میکند.

همه ما می‌دانیم که زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی سرشار از قند و چربی می‌تواند ما را به چاقی و مشکلات مختلف بسیاری مبتلا کند، اما خبر خوش برای دوستداران شکلات تلخ این است که مقدار کمی از این خوراکی هم واقعا می‌تواند فواید قابل توجهی داشته باشید و نیازی به زیاده‌روی در مصرف آن نیست.
هرچه شکلات تلخ‌تر و تیره‌تر (70 درصد به بالا) باشد، میزان فلاونوئید بیشتری در خودش گنجانده است. همچنین می‌توانید فلاونوئید دریافتی خود را از طریق رژیم غذایی و با مصرف ترکیباتی مانند کلم بروکلی، پیاز، میوه و چای افزایش بدهید. مصرف  فلاونوئید به‌طور منظم می‌تواند از بدن در مقابل بعضی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی محافظت کند. به یاد داشته باشید که شکلات‌های شیری فلاونوئید ناچیزی دارند .همچنین در نظر داشته باشید که شاخص گلایسمی شکلات تلخ تقریبا پایین است و باعث افزایش سریع در مقادیر قند خون نمیشود. پس می توان مقدار کمی از آن را بعنوان یک میان وعده درنظر گرفت. کافئین موجود در ان نیز موجب افزایش تمرکز و انرژی بطور موقت میشود.

www.netdoctor.co.uk

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری