محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

کم خونی و بارداری

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 249

برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن در دوران بارداری علاوه بر توصیه به مصرف منظم و روزانه مکمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری تا سه ماه پس از زایمان نکات تغذیه ای زیر را توصیه می شود:
– از منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت، مرغ، ماهی، جگر، حبوبات و سبزیهای سبز تیره مثل جعفری در برنامه غذایی روزانه استفاده نمایید.
– از انواع مغزها مثل گردو، بادام، پسته و انواع خشکبار مثل برگه ها، توت خشک، کشمش و خرما که منابع خوبی از آهن هستند بعنوان میان وعده استفاده کنید.
– مصرف منابع غذایی ویتامین C مثل سبزی های تازه و سالاد (شامل گوجه فرنگی، کلم، گل کلم، فــلــفل دلمه ای) و همچنین چاشنی هایی مثل آب لیمو و آب نارنج تازه را که جذب آهن را افزایش می دهند به همراه غذا توصیه می شود.
– برای جذب بهتر آهن غذا، باید از مصرف چای، قهوه و دم کرده های گیاهی یک ساعت قبل از غذا و حداقل دو ساعت پس از غذا خودداری کرد. همچنین از مصرف چای پررنگ خودداری شود.
– برای کاهش اختلالات گوارشی و جذب بهتر آهن بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و یا شب قبل از خواب است.
رقیق شدن خون که به تدریج طی دوران بارداری ایجاد می شود سطح هموگلوبین را به محدوده کم خونی  می رساند که این امر طبیعی است. از علل کم خونی دوران بارداری مصرف نکردن منابع غذایی آهن، از دست دادن خون طی دوران قاعدگی (قبل از بارداری) و بارداری های مکرر خصوصا” با فاصله کم می باشد.
علت کم خونی در دوران بارداری به ندرت می تواند کمبود فولیک اسید و یا کمبود ویتامین B12 (آنمی مگالوبلاستیک) باشد. در صورتی که علت کم خونی ، کمبود فولیک اسید تشخیص داده شود مصرف منابع غذایی غنی از این ویتامین و عمل به توصیه های تغذیه ای ارائه شده در مبحث مکمل اسید فولیک را برای مادران پیشنهاد کنید.
اگر کم خونی با تجویز مکمل آهن اصلاح نشد باید کمبود فولیک اسید و کمبود ویتامین B12 را به عنوان علت کم خونی در نظر گرفت.
در درمان کم خونی فقر آهن علاوه بر توصیه های تغذیه ای فوق باید در مورد مصرف روزانه و منظم مکمل آهن از خانم باردار سوال و بر مصرف آن تاکید کرد.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری