محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

کنترل اشتها با مصرف گردو

تاریخ: ۵ بهمن ۱۳۹۹
بازدید: 247
گردو علاوه بر داشتن مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی با تقویت احساس سیری، مانع پرخوری می‌شود. در یک مطالعه تصویربرداری مغز، محققان نشان داده‌اند مصرف گردو، ناحیه‌ای از مغز را که مرتبط با تنظیم گرسنگی و هوس ها می باشد، فعال می‌کند. این یافته‌ها که بصورت آنلاین در ژورنال Diabetes, Obesity and Metabolism  منتشر شدند، برای اولین‌بار تاثیر عصب‌شناختی را که این خشکبار برروی مغز دارد، آشکار کرد.
نویسنده اول این مطالعه در این باره می گوید: ما اغلب درباره‌ی تاثیر ماده‌ای که می‌خوریم بر عملکرد مغزمان، فکر نمی‌کنیم. می‌دانیم افراد پس از مصرف گردو، احساس سیرتر بودن را گزارش می‌کنند، ولی مشاهده تغییر فعالیت در مناطقی از مغز که مرتبط با دریافت غذا هستند شگفت آور بود.

برای تعیین دقیق اینکه چگونه گردو باعث سرکوبی هوس ها می‌شود، در یک مطالعه از تصویربرداری به روش MRI برای مشاهده تاثیر مصرف گردو بر فعالیت مغز استفاده کردند.
دانشمندان، 10 داوطلب مبتلا به چاقی را برای گذراندن دو دوره 5 روزه انتخاب کردند. محیط بررسی داوطلبان بصورت کنترل‌شده بود و به محققان این اجازه را می‌داد تا نظارت دقیقی بر دریافت مواد مغذی توسط داوطلبان داشته ‌باشند.

طی یک دوره 5روزه، داوطلبان خوراکی دارای 48 گرم گردو مصرف کردند. این مقدار گردو توسط دستورالعمل‌های غذایی انجمن دیابت آمریکا (ADA)، توصیه شد. طی دوره‌ی 5 روزه دوم ، داوطلبان خوراکی حاوی دارونما با مقادیر مشابه مواد مغذی مرحله اول و طعم دقیقا مشابه خوراکی گردویی دریافت کردند. ترتیب مصرف خوراکی در دو دوره بصورت تصادفی بود یعنی برخی داوطلبان خوراکی گردویی را ابتدا مصرف می‌کردند و برخی دیگر، دارونما را ابتدا مصرف می‌کردند و هیچ‌یک از داوطلبان و محققان نمی‌دانستند که طی کدام دوره، خوراکی گردویی مصرف شده است.
مشابه مطالعات قبلی، داوطلبان احساس گرسنگی کمتری در طی دوره ای که خوراکی گردویی مصرف می‌کردند اعلام کردند. آزمایش‌های MRI که در روز پنجم مطالعه انجام شدند، تصویر واضحی را از دلیل این مورد دراختیار محققان قرار دادند.

زمانیکه داوطلبان داخل دستگاه تصویربرداری قرار داشتند، به آن‌ها تصاویری از غذاهای بسیارمطلوب مانند همبرگرها و دسرها، موارد خنثی مانند گل‌ها و سنگ‌ها و غذاهای کمترمطلوب مانند سبزیجات نشان داده می‌شد. زمانیکه به داوطلبان، پس از اینکه رژیم غذایی پنج‌روزه ی غنی از گردو داشتند در مقایسه با زمانیکه این رژیم را نداشتند، تصاویری از غذاهای بسیارمطلوب نشان داده می‌شد، تصویربرداری MRI، افزایش فعالیت را در قسمتی‌از مغز که اینسولای‌ راست نامیده می‌شود، نشان داد. این قسمت از مغز، احتملا در کنترل شناختی و اهمیت بخشیدن  دخیل است بدین معنی که داوطلبان توجه بیشتری به انتخاب‌های غذایی و برگزیدن گزینه‌های سالمتر  بر گزینه‌های ناسالم‌تر داشتند.

برنامه‌ی بعدی محققان این است که مقادیر و یا دوزهای متفاوت گردو را آزمایش کنند تا ببینند آیا میزان گردوی بیشتر، منجر به فعال شدن بیشتر مغز خواهد‌شد و یا پس از مصرف مقدار معینی، اثر خاصی برفعالیت مغز نخواهد داشت. مطالعات آینده، می‌تواند نهایتا به درمان‌های جدیدی برای چاقی منجر شود.

www.eurekalert.org

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری