محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

یوگا و تاثیرات آن

تاریخ: ۸ دی ۱۳۹۹
بازدید: 219

یوگا چیست؟ (بخش اول)

در این مقاله به معرفی یوگا و تاثیرات آن می پردازیم. یوگا تنها رشته مقدسی است که انسان می تواند با انجام آن به درون خویش سفر کند و خویشتن خویش را بشناسد.

انسان به دلیل شأن والای مقام انسان بودن دائماً در حال جستجو در دو مسیر درون و بیرون، نتیجه ی جستجوی بیرونی تکاملی است که در زندگی اجتماعی از آن بهره می بریم و نتیجه کنکاش وادی درون شکل گیری مکاتب باطنی و فلسفی، آفرینش صور گوناگون معنی در اعصار مختلف می باشد.

یکی از قدیمی ترین این رویکردها «یوگا» می باشد. یوگا آگاهی خالی از آگاهی است، ترکیب و متعادل کردن جسم و روح، افساری بر نفس و ذهن است همچنین ورود به سرزمین درون. یوگا آشتی جهان بیرون شما با جهان درون شماست.

به دلیل عملگرائی خاص یوگا، این رشته در تمامی مذاهب، ممالک و مکان های جغرافیایی جا باز کرده است. باعث انضباط فکری می‌شود و به دلیل انجام حرکات تنفسی صحیح، انضباط جسمی می آورد و انضباط جسمی باعث سلامت کامل جسم و روح می شود.

یوگا پیش گیرنده و درمان کننده بسیاری از بیماری های روحی و جسمی انسان است. انرژی های آشفته و پریشان را از ذهن خارج می کند و موجب انضباط فکری گردیده و اثرات آرامش بخشی برای درمان انسان به همراه دارد.

تاریخچه یوگا و تاثیرات آن

یوگا از کلمه یوگ گرفته شده است. واژه یوگ در نوشته های مختلف به مفاهیم گوناگون به کار رفته است و از این میان معانی مانند اتصال، به هم بستن، وصل، یوغ، طریقه، اتحاد و اتصال، تمرکز فکر و مکاشفه از سایر مفاهیم متداول تر است.

کلمه یوگ از فعل یوج (YOJ) مشتق می شود به معنی به هم بستن و مهار کردن حیوان سرکش و مجازاً به معنای رام کردن نفس انسان می باشد. هدف از یوگا اتحاد روح آدمی با روح اعلی یکی شدن آنها است.

در زبان فارسی یوگا از ریشه یوغ به قیدی گفته می شود که به گردن دو گاو شخم زن می بندند تا اتحادی بین آنها در حرکت پدید آید که در یوگا به معنای اتحاد جنبه های مثبت و منفی، اتحاد درون و بیرون، عملکرد هماهنگ قوای فردی و اتحاد قوای ذهنی (chitta shakti) با قوای حیاتی تن و حواس که منجر به تلخیص انرژی، توسعه آگاهی و در نهایت اتحاد با آگاهی متعادل خواهد شد. گویی فقط در اتحاد با آگاهی متعادل، یوگا بدرستی تجربه خواهد شد.

دنیای یوگا دنیای ناشناخته جسم و روح انسان است و انسان با ورود به دنیای یوگا پا به دنیای جدیدی می گذارد که مستلزم شناخت سیر تحول یوگا در اعصار مختلف می باشد.

به لحاظ تاریخی می توان سیر تحولات یوگا را در پنج مرحله بررسی کرد:

  1. دوران ولائی (Vedic Yoga ) ( 4000 الی 2000 ق . م )
  2. دوران پیش از کلاسیک (Preclassical Yoga ) ( 2000 تا 3000 ق . م )
  3. دوران کلاسیک ( Classical Yoga) ( 3000 ق . م تا 1000 میلادی )
  4. دوران بعد از کلاسیک (Post Classical Yoga ) ( 1000 تا 1750 میلادی )
  5. دوران جدید ( از 1750 میلادی تاکنون )

اعصار یوگایی

در متون کهن یوگا و برخی فلسفه های باستانی، اعتقاد به وجود چهار عنصر یا دوران مستقل در حیات مادی و معنوی بشر در کره زمین وجود دارد که به صورت سمبلیک این اعصار را به نام چهار فلز ( طلا ، نقره ، مس و آهن) نامگذاری کرده اند. هدف یوگا و تاثیرات آن هماهنگ کردن سیستم های مختلف بدن است تا در پرتو آن شادابی و تندرستی حاصل آید.

با شروع تمرینات یوگا به مرور زمان به نتایج زیر دست می یابید:

  1. افزایش انعطاف پذیری مفاصل، عضلات و اندام ها
  2. بهینه کردن انجام عمل تنفس
  3. افزایش قدرت بدنی
  4. کاهش استرس کاهش و افزایش آرامش
  5. آرامش خلق و خو وتعادل در رفتار و افکار
  6. به سلامت رسیدن بدن بطور جامع و کلی

در مقاله بعدی به فواید یوگا و اثرات مثبت آن بر سلامت خواهیم پرداخت.

فهیمه عرفانیان

کارشناس تربیت بدنی

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری