محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

آیا ماده سرطان زای آزبست در لوازم آرایشی وجود دارد ؟

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 207

وبگاه “بیزنس اینسایدر” هفته پیش گزارش داد آزبست ( پنبه کوهی یا پنبه نسوز ) که ماده یی معدنی و طبیعی، اما شدیدا سرطان زاست و از مواد سیلیسی با الیاف نسبتا بلند تشکیل شده، اخیرا ماده سرطان زای آزبست در لوازم آرایشی پودری برای سایه چشم و حتی در پاره یی از جعبه های آرایشی کودکان نیز کشف شده است.

در این رابطه مجله “فراست سلامت محیط زیست” ماه پیش اعلام کرد پژوهشگران “گروه کاری محیط زیست” طی بررسی لوازم آرایش حاوی پودر تالک (هیدرات سیلیکات منیزیم) “Talc”، به این نتیجه رسیدند که یک عدد در هر 7 عدد اقلام مورد آزمون، حاوی میزان قابل اندازه گیری الیاف آزبست بوده است. هر چند تعداد کل اقلام در این آزمون نسبتا کم بوده، ولی نتایج به دست آمده با نتایج پژوهش های “اداره غذا و دارو”ی امریکا هماهنگ است. تالک که معمولا از معدن استخراج می شود غالبا دارای رگه های آزبست است که به سادگی می تواند با تالک مخلوط شود.

طبق گزارش “مرکز پیشگیری و کنترل امراض”، پژوهش های گسترده در دهه های اخیر بوضوح نشان می دهد اثرات آلودگی به آزبست شامل خدشه دار شدن ریه و ضخیم نمودن بافت های ریوی که می تواند به مشکلات تنفسی و کاهش عملکرد ریه بیانجامد، می شود. همچنین، آزبست در رابطه با ازدیاد خطر چندین نوع سرطان، شامل سرطان ریه و نوعی تومور (غده سرطانی) نادر به نام “مسو تلی یوما” که می تواند ریه و قلب و سایر اندام ها را درگیر کند، شناخته شده است.

“نیکا لایبا” سرپرست “گروه کاری محیط زیست” می گوید شدت سرطان زایی آزبست به حدی ست که هیچ میزان حداقل ایمن برای آلودگی به آزبست وجود ندارد. لذا لوازم آرایش آلوده به آزبست می تواند عواقب سهمگینی برای سلامت عمومی ایجاد کند. لوازم آرایش پودری آلوده به آزبست، به خاطر منتشر شدن در هوا می تواند به سادگی وارد ریه شود. در این رابطه کودکان به ویژه در معرض خطر مضاعف قرار دارند زیرا ریه و سایر اندام های آن ها در حال رشد است.

دکتر “ران گوردن” پژوهشگر آسیب شناسی در بیمارستان “مانت ساینای” که مطالعات فراوانی در مورد خطرات آزبست انجام داده می گوید شواهد فراوانی در پرونده های پزشکی این نوع بیماران مستند شده و نشان می دهد این بیماری ها مستقیما مربوط به استفاده از لوازم آرایش آلوده است. وی اضافه می کند ”من معتقدم این موضوعی حساس و کلیدی ست. البته همه افراد آلوده به آزبست، سرطان نمی گیرند، و همچنین علت ایجاد کلیه غده های سرطانی، لوازم آرایش نیست. اما من معتقدم لوازم آرایش آلوده به آزبست یکی از عوامل ایجاد تومر است. اغلب این بیماران که تحت معالجه من بوده اند ظاهرا در تماس با سایر آلودگی های سرطان زا نبوده اند”.

طبق قوانین و مقررات اداره غذا و دارو، شرکت هایی که از تالک در لوازم آرایش استفاده می کنند ملزم به انجام آزمون جهت تعیین آلودگی به آزبست در لوازم آرایشی، و یا ملزم به هشدار دادن روی برچسب این فرآورده ها در مورد آلودگی احتمالی به آزبست نیستند. خانم “لایبا” می گوید “مسلما هیچ شرکتی حاضر نیست در فهرست اجزاء فرآورده اش بنویسد ’تالک با چاشنی آزبست’”!

 

 

 

علاوه بر این، چنانچه مشخص شود لوازم آرایش معینی آلوده به آزبست است، وزارت غذا و دارو حتی مجاز به صدور دستور جهت جمع آوری فرآورده های مزبور در بازار نیست. تولید کنندگان مربوطه می توانند فقط به صورت داوطلبانه دست به چنین اقدامی بزنند. در هر حال از نظر قانونی، مصرف کنندگان از وجود احتمالی آزبست در فراورده های عرضه شده کاملا در تاریکی قرار دارند.

طبق وبگاه آزبست، ایسلند در سال 1983 اولین کشوری بود که استفاده از کلیه انواع آزبست را کاملا قدغن کرد. سپس استرالیا (2003)، اتحادیه اروپا (2005)، انگلستان (2006)، ترکیه (2010) و کانادا (2018) دست به اقدام مشابه زدند. سازمان بهداشت جهانی از سال 2005 سعی در تدوین “برنامه عملی جهانی” جهت قدغن نمودن استفاده از آزبست نموده است. در حال حاضر امریکا تنها کشور پیشرفته صنعتی در غرب است که هنوز تصمیم به وضع قوانین جامع برای ایمنی مردم در قبال آزبست ندارد.

متخصصین و سازمان های بهداشت عمومی و نهادهای محیط زیستی و انجمن های حمایت از مصرف کننده، تلاش می کنند با ایجاد قوانین کنترل کیفیت دقیق در فرایند تولید لوازم آرایش، از عرضه اجناس آلوده به آزبست در لوازم آرایشی در بازار جلوگیری کنند. همچنین تولید کنندگان این فرآورده ها را ملزم به اطلاع رسانی شفاف و دقیق روی بر چسب فرآورده ها نمایند.

تا آن زمان، خانم “لایبا” و دکتر “گوردن” توصیه می کنند در صورت امکان از استفاده از لوازم آرایش حاوی پودر تالک اکیدا خودداری کنید، و یا از شرکت هایی خریداری کنید که دارای برنامه های مستند دقیق و منظم آزمون فرآورده هایشان هستند. همچنین باید خاطر نشان ساخت که نوع بدون تالک اکثر لوازم آرایش انتخاب شده در این بررسی، در بازار عرضه می شود که مطمئنا گزینه ایمن تری از نظر احتمال آلودگی به آزبست خواهد بود.

تهیه و تنظیم: دکتر یوسف جلالی

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری