محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

انرژی، پروتئین و کربوییدرات در بارداری

دسته‌بندی: سلامت
تاریخ: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 204
میزان انرژی
انرژی مصرفی مادر باردار علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز مادر و افزایش کار قلب و عروق،صرف رشد جنین ،جفت و رحم می شود. به منظور تامین افزایش وزن کافی، ذخیره چربی و پیشگیری از سوخت پروتئین ، نیاز به انرژی در سه ماهه دوم و سوم بارداری به طور متوسط 300 کیلوکالری در روز افزایش می یابد بنابراین مقدار غذای مصرفی در سه ماهه دوم و سوم باید بیشتر از سه ماهه اول باشد تا کالری مورد نیاز خانم باردار تامین شود. در موارد چند قلویی، شیردهی همزمان با بارداری، کم وزنی پیش از بارداری و افزایش وزن ناکافی در دوران بارداری انرژی و ریزمغذی های بیشتری مورد نیاز می باشد. در این صورت از انواع مواد غذایی به مقدار بیشتری باید مصرف شود. در دوران بارداری نیز تقسیم بندی انرژی  مشابه پیش از بارداری است: یعنی 20%-15 %  انرژی موردنیاز می بایستی از پروتئین ها ،60-55 % از کربوهیدرات ها و کمتر از 30 % از چربی ها تامین شود.
پروتئین:
در دوران بارداری سوخت و ساز کل پروتئین بدن افزایش می یابد و مقداری از پروتئین صرف رشد و نمو جنین، تشکیل جفت، خون، مایع آمنیوتیک و حفظ بافتهای بدن مادر در این دوران می شود. پروتئین مورد نیاز روزانه در دوران بارداری 15 گرم بیشتر از میزان نیاز  زنان قبل از بارداری بر اساس مقدار توصیه شده روزانه RDA))   مواد مغذی می باشد.حدودا 70 -60 گرم پروتئین در روز مورد نیاز زن باردار می باشد. در چند قلوزایی نیاز به پروتئین بیشتــر از مقــدار فوق خواهد بود.

کربوهیدرات:
    نقش اصلی کربوهیدرات ها تامین انرژی برای سلول های بدن به ویژه مغز و سیستم عصبی، گلبول های قرمز و سفیدخون و مدولای کلیه است. در بارداری جنین از گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می کند. انتقال گلوکز از مادر به جنین حدود g/day 26-17 تخمین زده شده است. تا پایان بارداری همه این گلوکز توسط مغز جنین مصرف می شود. میزان نیاز به کربوهیدرات ها در بارداری (بر اساس RDA) حدود g 175 در روز است.

چربی:
    چربی منبع بزرگ انرژی برای بدن است و به جذب ویتامین های محلول در چربی و کاروتنوئیدها کمک می کند. در مغز در حال تکامل جنین و شیرخوار (طی 2 سال اول زندگی) به مقدار زیادی DHA (دوکوزا هگزانوئید اسید) یا ماده اولیه اسید چرب امگا 3 (3) تجمع می یابد. در صورت داشتن رژیم غذایی حاوی 3 و6 نیازی به مصرف اضافه این دو اسید چرب به شکل مکمل نیست
انواع ماهی( تن ،آزاد ، قزل آلا) ، روغن ماهی ،  لوبیای سویا، گردو ، جوانه گندم و روغن کلزا ،از منابع غنی 3 و انواع روغن های گیاهی(ذرت، سویا، آفتابگردان از منابع غنی W6 هستند.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری