محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

این سبزیجات فرنگی

تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
بازدید: 244
در سال های اخیر و با گسترش روابط تجاری در کشورهای مختلف امکان دسترسی ما به غذاها و مواد غذایی سایر کشورها فراهم شده است. به همین دلیل امروزه در بازار های سنتی سبزی هایی را می بینیم که قبلا آنها را نمی شناختیم.
توصیه متخصصان تغذیه مصرف روزانه 5 تا 9 واحد میوه و سبزی در روز است. سبزی ها گروهی از مواد غذایی هستند که بسیاری از موا مغذی طبیعی تامین کننده سلامت را در اختیار ما می گذارند.تنوع موجود مواد غذایی این گروه سفره را رنگین و مغذی می کند. در سال های اخیر و با گسترش روابط تجاری در کشورهای مختلف امکان دسترسی ما به غذاها و مواد غذایی سایر کشورها فراهم شدهاست. به همین دلیل امروزه در بازار های سنتی سبزی هایی را می بینیم که قبلا آنها را نمی شناختیم. سبزی هایی مانند کلم بروکلی، مارچوبه، تره فرنگی و… که در ترکیب خود ویتامین ها و املاحی را دارند که به سلامت ما کمک می کنند. برخی از این سبزی ها را از نزدیکتر می شناسیم.

مارچوبه

مارچوبه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا چند متر می رسد و دارای شاخه های نسبتا چوبی و صاف می باشد . مارچوبه بصورت وحشی در اکثر نقاط دنیا می روید این گیاه از قدیم الایام مورد استفاده بشر بوده است و حتی در اهرام ثلاثه مصر نقاشی هایی وجود دارد که مارچوبه را نشان می دهد .

مارچوبه را می توان بصورت مختلف مصرف کرد . باید مارچوبه را با کمی آب و حرارات کم در ظرف های ضد زنگ پخت و تقریبا نیمه خام آنرا برداشت . آب مارچوبه را دور نریزید و از آن برای سوپ استفاده کنید زیرا دارای ویتامین و املاح می باشد . وقتی که مارچوبه می خرید دقت کنید تازه باشد . شاخه های مارچوبه تازه راست و نرم بوده و نوک آن نباید باز شده باشد و اگر فلسهای نوک آن باز باشد نشانه این است که گیاه مدت زیادی مانده و کهنه شده است .

ترکیبات شیمیایی:

مارچوبه دارای آسپاراژین ف کونی فرین ، اینوزیت ، تانن ، اسید گالیک ، آسپاراگوس، و اسید سوکسینیک است. دانه آن دارای 15 درصد مواد روغنی است که این روغن زرد مایل به قرمز است . درصد مواد موجود در مارچوبه بصورت زیر است :

آب: 90 گرم

پروتئین: 2/5 گرم

چربی: 0/2 گرم

مواد نشاسته ای: 4/2 گرم

کلسیم: 22 میلی گرم

فسفر: 60 میلی گرم

آهن: 1/1 میلی گرم

سدیم: 2 میلی گرم

پتاسیم: 275 میلی گرم

ویتامین آ: 900 واحد

ویتامین ب 1: 0/2 میلی گرم

ویتامین ب 2: 0/2 میلی گرم

ویتامین ب 3: 1/5 میلی گرم

ویتامین ث: 35 میلی گرم

نگهداری و استفاده از مارچوبه:

برای نگاهدری مارچوبه آنرا در پارچه های مرطوب ببندید و در یخچال قرار دهید زیرا گرما و خشکی آنرا از بین میبرد . مارچوبه را می توان در سالاد ریخت و یا از آن سوپ تهیه کرد . مورد دیگر استفاده از مارچوبه غیر از پختن آن بصورت دم کرده آن است .دم کرده مارچوبه را به این صورت تهیه کنید :چند شاخه مارچوبه را در داخل یک لیتر آبجوش بریزید و مقدری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید مدت پنج دقیقه دم بکشد . از این دم کرده بمقدر دو تا سه فنجان در روز برای تسکین و آرامش قلب استفاده کنید .مضرات : مارچوبه را نباید آنهایی که مبتلا به ورم مجاری ادرار هستند و یا اشخاص عصبی مصرف کنند . مارچوبه همچنین برای مبتلایان به رماتیسم و سنگ کلیه خوب نیست .

خواص کلم بروکلی

کلروفیل موجود در کلم بروکلی همان ماده شیمیایی عامل ایجاد رنگ سبز تیره این کلم است که اتفاقا در واقع ماده ضد سرطان بسیار مهمی نیز هست. به علاوه کلم بروکلی شما را در برابر بیماریهای خونی حمایت کرده استخوانهایتان را قوی تر می سازد. بر اساس مطالعه وسیعی که در دانشگاه نیویورک انجام شده هر چه بیشتر کلم بروکلی (و حتی کلم بروکسل) خورده شود، خطر سرطان روده و رکتوم (انتهای روده ی بزرگ) در مردان کمتر می شود. بروکلی با کاهش شیوع سرطانهای حلق دهان معده پروستات معده مثانه مرتبط است. کلید ضد سرطان بودن کلم بروکلی مواد شیمیایی جنگنده علیه سرطانی است که در آن وجود دارند. کلروفیل موجود در کلم بروکلی به سرکوب سلولهای جهش یافته ای که منجر به ایجاد سرطان می شود کمک می کند. همچنین کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی از بتاکاروتن و ویتامین ث می باشد که از سرکوب کننده های معروف سرطان هستند.

ضد کم خونی

کلم بروکلی سرشار از مواد معدنی با ارزش است. از این میان می توان از اسید فولیک که یک ماده ضد کم خونی است نام برد. همچنین اسید فولیک بر ضد بیماریهای خونی دیگر نیز عمل می کند. کلسیم فراوان موجود در کلم بروکلی استخوانها و دندانها را قوی می سازد. این مسأله به جلوگیری از استئوپروز (پوکی استخوان) کمک می کند.

چه مقدار

نصف فنجان کلم بروکلی برای هر وعده میزان مناسبی است.. بخارپز کردن سریع کلم بروکلی در حدی که تنها کمی نرم شود (رنگ سبز تیره خود را حفظ کند) میزان پخت مناسبی برای حفظ ویتامین های با ارزش، مواد معدنی و کلروفیل ضدسرطان این سبزی است.

کلم دکمه ای یا بروکسل

کلم بروکسل گیاهی کند رشد و از خانواده کلم ها است . در فصل مناسب در بیشتر نقاط دنیا قابل کشت است .

ارزش غذائی و فواید کلم بروکسل :

برخلاف سایر گیاهان سبز , کلم بروکسل سرشار از پروتئین است . گرچه پروتئین کلم بروکسل کامل نیست و فاقد اسیدهای آمینه ضروری است , اما مصرف آن با حبوبات طیف پروتئینی دریافتی را کامل می کند . پژوهشهای اخیر دانشمندان نشان می دهد که گیاهان خانواده کلم ها از تشکیل بعضی از سرطان ها در بدن جلوگیری می کند .

مواد مغذی کلم بروکسل :

نصف فنجان کلم بروکسل پخته شده حاوی :

30 کالری

200 گرم پروتئین

7 گرم کربوهیدرات

2 گرم فیبر غذائی

247 میلی گرم پتاسیم

48 میلی گرم ویتامینc

47 میگرو گرم فولیت

561 (Iu)ویتامین A

 نگهداری و مصرف کلم بروکسل یا دکمه ای

بروکسل زیاد از حد پخته نشود . برگهای اطراف سر زودتر از وسط آن پخته می شوند . کلم های بزرگ را نصف کرده یا قاچ کنید . بیشتر از 7 تا 10 دقیقه پخت نشود .

بهترین روش برای نگهداری کلم فریز کردن آنست . مانند سایر کلم ها قبل از فریز کردن آنها را در ظرف آبجوش مدتی نگهدارید .

کلم های سالم و سفت را انتخاب کنید . برگهای زرد و ضعیف اطراف سر را جدا کرده و سر را در آب سرد بشوئید . سرها را به نسبت کوچکی و بزرگی به مدت 3 تا 5 دقیقه در آب جوش نگهدارید . سپس آنها را در یک ظرف آب یخ بریزید و 5 دقیقه نگهدارید .سرها را آبکشی کرده در کیسه های پلاستیکی بگذارید . به مدت یکسال در فریزر نگهدارید .

  دستور تهیه غذابا کلم بروکسل

گره های کلم بروکسل را در کره خردل ابتدا سرخ کرده و بعد در کمی آب بجوشانید . این بهترین روش پختن بروکسل است .کلم ها را می توان به هر خورشتی اضافه کرد.این بستگی به ذائقه فرد دارد.

نیم کیلوگرم بروکسل کوچک , سفت و سبز رنگ.

نصف قاشق چایخوری نمک

نصف فنجان آب

2 قاشق غذاخوری کره خردل یا مارجرین

2 قاشق غذاخوری خردل Dijon

مقداری نمک وفلفل

سر کلم را به دو یا چهار قسمت تقسیم کنید و یا بصورت ضربدر با چاقو قاچ کنید . کلم ها و مقداری نمک در یک دیگچه ریخته بجوشانید . بعد از مدتی سر دیگچه را بسته , شعله را کم کنید تا به آرامی بپزد . هر از چند گاهی دیگچه را تکان بدهید . بعد از 8 تا 10 دقیقه آبکشی کنید . در یک ماهیتابه کره را گرم کنید . خردل را به آن اضافه کرده بهم بزنید تا مخلوط شود . بعد از 30 ثانیه بهم زدن کلم بروکسل را در ماهیتابه محتوی مخلوط کرده و خردل بریزید . نمک و فلفل اضافه کنید .غذا برای 3 تا 4 نفر آماده است .

آرتیشو

آرتیشو گیاه بومی مناطق مرکزی مدیترانه است که در ایران به آن کنگر فرنگی می گویند.. رومی ها حدود 2000 سال پیش این گیاه را پرورش می دادند و بعنوان سبزی در سالاد استفاده می کردند. آرتیشو در قرن شانزدهم در انگلستان و فرانسه برده شد و سپس در قرن نوزدهم در آمریکا کشت شد .

برای خرید آرتیشو دقت کنید که برگها با نشده و سفت و سبز باشد . هنگامیکه برگهای آرتیشو قهوه ای است نشان دهنده کهنه بودن آن می باشد . فصل آرتیشو معمولا ماههای فرودرین و دریبهشت ( آپریل و می )است .

ترکیبات شیمیایی:

برگهای خوردنی آرتیشو درای اینولین ، اینولاز و ماده ای تلخ به نام سینارین است . سینارین خاصیت زیاد کننده ترشحات صفرارا دارد .

در صد گرم آرتیشو پخته مواد زیر موجود است :

انرژی 14 کالری

پروتئین 1/5 گرم

آب 86 گرم

مواد چرب 0/1 گرم

مواد نشاسته ای 5 گرم

کلسیم 22 میلی گرم

فسفر 40 میلی گرم

آهن 0/6 میلی گرم

سدیم 30 میلی گرم

پتاسیم 0 25 میلی گرم

ویتامین آ 40 واحد بین المللی

ویتامین ب 1 0/04 میلی گرم

ویتامین ب 2 0/02 میلی گرم

ویتامین ب 3 0/6 میلی گرم

ویتامین ث 5/2 میلی گرم

سوپ مارچوبه

مواد لازم:

پنج لیوان آب گوشت

سه لیوان شیر

پنجاه گرم کره

دو قاشق سوپ خوری آرد برنج

پانصد گرم مارچوبه

دو-سه تا زرده تخم مرغ

نمک به مقدار کافی

آرد برنج و کره را با حرارت ملایم سرخ می کنیم و آب گوشت را اندک اندک به آن اضافه می کنیم تا کاملا در آب گوشت حل شود. قسمت های سفت تر مارچوبه را در یک قابلمه جدا می گذاریم با آب و نمک بپزد، چرخ می کنیم می گذاریم با شیر خوب مخلوط شود و به آب گوشت اضافه می کنیم و می گذاریم غلیظ شود. زرده های تخم مرغ را حسابی هم می زنیم و به سوپ اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا سوپ یکنواخت شود. نوک مارچوبه ها که لطیف ترند را توی یک قابلمه جدا می گذاریم با آب و نمک بپزد و به سوپ اضافه می کنیم. بعد سوپ را می ریزیم توی .
سوپ خوری و روی میز سرو می کنیم.

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری