محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

با تغذیه خوب از یبوست پیشگیری کنیم

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
بازدید: 260

تغذیه نامناسب میتواند یکی از علت های ابتلا به یبوست باشد. البته گاهی یبوست های شدید که با تغییر در تغذیه درمان نمی شوند ممکن است خود یک علامت برای بیماری دیگر باشند که نیاز به مراجعه پزشک و یافتن علت اصلی آن دارد ولی اغلب یبوست ها با تغییرات تغذیه ای و تغییر شیوه زندگی قابل درمانند .

حتما تا کنون از فیبر های غذایی شنیده اید فیبر های غذایی که در انواع سبزی ها مثل کاهو ،خیار، کرفس ،هویج، سبزیهای سبز مثل اسفناج ،انواع کلم ها ، سبزی خوردن ،برگ مو و همچنین میوه های فصل وجود دارند بدلیل داشتن فیبر جریان مدفوع را تسهیل میکنند و اگر روزانه در رژیم غذاییمان به اندازه کافی سبزی و میوه مصرف کنیم کمتر دچار یبوست میشویم .

اگر شما از کسانی هستید که از این مشکل رنج میبرید این توصیه ها را بکار ببندید.

صبح بعد از بیدار شدن یک یا دولیوان آب بخورید و انجام فعالیت های صبحگاهی نرمش ها و ورزش های معمول را آغاز کنید حد اقل بیست دقیقه ورزش شما را شادابتر کرده و میل به صرف صبحانه را در شما افزایش میدهد . اگر عادت به دفع شما صبح ها بعد از صرف صبحانه است نوشیدن آب جریان یافتن آب در دستگاه گوارش و صرف صبحانه فشار کافی را برای دفع راحت فراهم میکند.

دستگاه گوارش خود را برای اجابت در ساعت معینی که در منزل هستید عادت دهید . اگر صبح زود بلند شوید دو یا سه لیوان آب بخورید و بعد از انجام نرمش های صبحگاهی صبحانه بخورید امکان دفع فراهم میشود. بعضی ها این عادت را بعد از صرف نهار دارند ولی نکته مهم این است که اگر به دلایلی مجبور شوید مدفوع خود را نگهدارید مدفوع با ماندن در روده بزرگ آبش را از دست میدهد و دفع را با مشکل مواجه میکند. بنابراین بهتر است با اطلاع از عادت دفع خود شرایط را در نظر بگیرید و حتما در زمان نیاز به دفع این کار را انجام دهید.

نوشیدن آب و فعالیت های صبحگاهی را با سایر افراد خانواده و کودکان انجام دهید تا این عادت خوب را همه فرا گیرند

اگر کارتان بیشتر نشستنی است هر پانزده دقیقه بلند شوید و کمی راه بروید نشستن زیاد امکان ابتلا به یبوست را بیشتر میکند بهمین دلیل بعضی از افراد بعد از سفر های طولانی با ماشین یا هواپیما دچار یبوست میشوند.

در طول روز نوشیدن آب را فراموش نکنید بهتر است روزانه هشت تا ده لیوان آب بنوشید.

روزانه نیم ساعت پیاده روی کنید

در وعده های نهار و شام ابتدا سالاد بخورید . سالاد ها را هر بار با تنوع بیشتر از انواع مختلف سبزی تهیه کنید به جای سسهای صنعتی از روغن زیتون و سرکه یا آبلیمو و یا آب غوره با توجه به سلیقه تان استفاده کنید.

اگر یک وعده غذایی را در خارج از خانه صرف میکنید و به سالاد های بیرون از منزل بدلیل بهداشتی اطمینان ندارید هر روز صبح برای خودتان یک ظرف سالاد تهیه کنید و با خود به محل کارتان ببرید اگر وزن بدنتان هم بالاست این سالاد با اضافه کردن مواد مغذی مانند تن ماهی ، یا کمی گوشت پخته مرغ یا مغز گردو و پنیر یا کشمش و برگه های میوه با توجه به سلیقه تان جای یک وعده غذایی ظهر مصرف شود در این صورت شما بعد از نهار شاداب و سرحال باقی میمانید و خستگی بعد از مصرف غذای سنگین خموده و خسته تان نمی کند .

میزان مصرف برنج و نان خود را کم کنید و به جای آن یک یا دو میوه در طول روز مصرف کنید.

از قرص های ملین بدون نظر پزشک استفاده نکنید گاهی اوقات این قرص ها با تحریک دستگاه گوارش و تخلیه کامل روده ها زمینه را برای یک دوره یبوست پی در پی آماده میکنند.

اگر به دلایل مختلف امکان مصرف سبزی و میوه را ندارید و یا بدلیل بهم خوردن تغذیه مطلوب یا سفر دچار یبوست شده اید از دانه های حجم دهنده مدفوع مانند اسفرزه( پسلیوم) همراه با آب استفاده کنید و حتما آب بیشتری بعد از مصرف بنوشید.

استفاده از پودر سبوس قابل اعتماد که از داروخانه تهیه میکنید را نیز میتوانید با آب ،ماست ، همراه با سالاد یا اضافه کردن به سوپ مصرف کنید برن یا سبوس با فیبر بالا و اسفرزه به عنوان حجم دهنده مطلوب برای کسانیکه بدلیل رژیم غذایی کاهش وزن مقدار غذای خود را کم میکنند مفید است ولی حتما باید با حد اقل دو لیوان آب یا سایر مایعات مصرف شود

این مواد با جذب آب حجم مدفوع را زیاد و دفع را راحت تر میکنند

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری