محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

شرایط نگهداری عسل

دسته‌بندی: سلامت
تاریخ: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 223

سعی کنید عسل تازه تهیه کنید. چه عسل­های بسته­ بندی شده و چه عسل­هایی که به طور مستقیم از کندوداران می­خرید، در صورت تازه بودن ماندگاری کیفی بیشتری خواهند داشت. عسل­ خالص و با کیفیت معمولاً دچار فساد میکروبی نخواهند شد. عسل به دلیل غلظت­ بالای قند، یکی از مواد غذایی است که به طور طبیعی محیط مناسبی برای رشد اغلب میکروارگانیسم­ها نخواهد بود. همچنین عسل­های با کیفیت، دارای ترکیبات ضد میکروبی می­باشند. برخی میکروب­ های قند دوست در صورت عدم رعایت شرایط نگهداری عسل و بسته بندی ممکن است باعث فساد آن شوند.

شرایط نگهداری عسل

ظرف نگهداری عسل

بهترین ظرف برای نگهداری عسل ظروف شیشه­ای با درب­های محکم و نفودناپذیر به هواست. برای این منظور می­توانید از ظروف سرامیکی یا حتی پلاستیکی هم استفاده کنید اما توجه داشته باشید ظروف فلزی به هیچ وجه برای این منظور مناسب نیستند چرا که فلزات می­توانند به مرور زمان سبب اکسیداسیون عسل شوند. با این حال استفاده از قاشق­های فلزی برای برداشتن عسل بلامانع است چرا که عسل تنها چند ثانیه با سطح فلزی در تماس است. ظرف نگهداری عسل قبلاً نباید برای مواد غذائی با بوی شدید مانند ترشی ها یا مرباها استفاده شده باشد.  

هیچ گاه عسل را در نقاط گرم آشپزخانه یا منزل نگهداری نکنید. عسل در دماهای 21-10 درجه سانتی گراد تازه خواهد ماند. همچنین محل نگهداری عسل نباید دارای نوسانات دمائی باشد چرا که عسل تیره شده و عطر و طعم ویژه­ی خود را از دست می­دهد.

عسل را در معرض نور خورشید مثلاً در پشت پنجره نگهداری نکنید. کابینت ­هایی که خیلی باز و بسته نمی شوند برای نگهداری عسل مناسب خواهند بود.

برای بهینه کردن شرایط نگه داری عسل از نفوذ ناپذیری درب ظرف نگهداری آن اطمینان حاصل کنید و سعی کنید میزان ورود هوا به داخل ظرف را به حداقل برسانید. طعم عسل می­تواند با حضور هوا تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین زمانی که عسل در زمان طولانی در معرض هوا قرار بگیرد، می­تواند رطوبت هوا را جذب کند که با تغییر رنگ و طعم عسل همراه خواهد بود.

شکرک زدن عسل

کریستالیزه شدن عسل چیست؟

– قندهای تشکیل دهنده­ی عسل عمدتاً از نوع فروکتوز و گلوکز می­باشند و عسل دارای حدود%  70 قند و 20% آب می­باشد. گلوکز حلالیت کمی در آب دارد و به مرور زمان از حالت محلول به حالت کریستالی در می آید و این کریستال­ها به تدریج رشد می­کنند و تمامی عسل را فرا می­گیرند.

– برای نگهداری عسل لازم نیست آن را در دمای یخچال قرار دهید. عسل زمانی که در یخچال قرار می­گیرد سریعتر کریستالیزه می­شود یا اصطلاحاً شکرک می­زند. البته در دمای محیط نیز ممکن است این اتفاق بیفتد اما این روند در مدت زمان­ طولانی تری ( از چند هفته تا چند سال بسته به نوع عسل ) رخ می دهد. تصور عمومی بر این است که عسلی که شکرک زده تقلبی است یا فاسد شده است. اما این یک فرآیند طبیعی است که در عسل های خام، خالص و عسل­هایی که حرارت ندیده­اند اتفاق می­افتد.

– اگر ظاهر این عسل کریستالیزه شده را دوست ندارید ظرف عسل را (ترجیحاً شیشه­ای) در یک ظرف آب گرم قرار دهید و به صورت غیر مستقیم حرارت داده و سریع آن را هم بزنید. از حرارت دهی مستقیم و شدید آن بپرهیزید چرا که سبب تیرگی رنگ، از دست رفتن طعم و تشکیل ترکیبات مضر نظیر هیدروکسی متیل فورفورال می­شود. 

– عسل کریستالیزه را به هیچ وجه در ماکروویو قرار ندهید.

امیدواریم با مطاله مقاله ” شرایط نگهداری عسل ” در وبسایت مجله پزشکی سلامتی سیب بتوانید با نگهدار آن در سلامت کامل به سر ببرید.

دکتر مریم قادری

برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری