محصول به سبد خرید اضافه شد
0
محصولات لاغری و چاقی| وارد شوید| ثبت نام کنید

چرا برخی افراد همیشه گرسنه هستند؟

دسته‌بندی: مطالب آموزشی
تاریخ: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
بازدید: 288
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کسانی که افت شدید قند خون پس از چند ساعت پس از وعده غذایی را تجربه می‌کنند، احساس گرسنگی بیشتری داشته و در نتیجه مقدار کالری بسیاری بیشتری نسبت به دیگران می‌خورند. گرسنگی بیش از حد در برخی افراد می‌تواند مهم‌ترین عامل در جلوگیری از کاهش وزن و حفظ رژیم غذایی باشد.
محققین برای بررسی این مسئله داده‌های مختلف و جزئیات مربوط به سطح قند خون 1070 نفر را جمع آوری کردند. این داده‌ها مربوط به سطح قند خون پس از یک وعده صبحانه استاندارد و وعده‌های دلخواه دیگر در طول دو هفته است. صبحانه استاندارد شامل کربوهیدرات، پروتئین، فیبر خوراکی و چربی می‌شد. تحقیقات قبلی در مورد سطح قند خون عمدتاً شامل نحوه افزایش و کاهش سطح قند خون پس از مصرف یک وعده غذایی است و از این نظر تحقیقات اخیر که بیشتر بر تحلیل داده‌های به دست آمده و مقایسه عملکرد افراد مختلف باهم تمرکز کرده است متفاوت است. در این تحقیقات و پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها مشخص شد که برخی افراد کاهش شدید قند خون را در 2 تا 4 ساعت پس از رسیدن قند خون به اوج خود تجربه می‌کنند. در این افراد سطح قند خون با سرعت زیادی افت کرده و پیش از آن که در یک حد متوسط و معمول به تعادل برسد، از سطح استاندارد عبور کرده که نتیجه آن ایجاد احساس گرسنگی است.
در میان افرادی که بدن آن‌ها چنین واکنشی داشت، برخی گرسنگی بیشتری تجربه کردند. این افراد نسبت به دیگران 9 درصد گرسنه‌تر بودند و حدود نیم ساعت کمتر از دیگران برای مصرف وعده بعدی صبر کردند. البته مقدار وعده بعدی در این افراد با افرادی که بدن آن‌ها واکنش معمول داشت، یکسان بود. ولی از آن جا کوتاه شدن فاصله زمانی میان وعده‌ها نهایتاً باعث افزایش دریافت کالری می‌شود، به‌طور کلی این افراد مستعد افزایش وزن در نظر گرفته می‌شوند. داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که زودتر گرسنه می‌شوند به‌طور متوسط در فاصله زمانی 3 تا 4 ساعت 75 کالری بیشتر از افراد دیگر مصرف کرده و در طول روز 312 کالری بیشتر دریافت می‌کنند و این یعنی افزایش تقریباً 10 کیلوگرم در طول یک سال!
دانشمندان مدت‌ها در مورد نحوه رفتار سطح قند خون در افراد مختلف و میزان نقش آن در افزایش وزن مردد بودند و اکنون این تحقیقات نشان می‌دهد این مسئله بسیار بیشتر از آن چه تصور می‌شد در کاهش و افزایش وزن تأثیر دارد. این تحقیقات نشان می‌دهد بررسی و پیش بینی سطح قند خون تخمین دقیق‌تری در مورد میزان گرسنگی و در نتیجه کالری دریافتی می‌تواند به دست دهد.
کاهش شدید سطح قند خون همچنین می‌تواند عامل اصلی شکست حفظ وزن کاهش یافته در افراد باشد. بسیاری از افراد در یک دوره رژیم وزن خود را با موفقیت کاهش می‌دهند ولی در طول زمان به‌تدریج این وزن کاهش یافته را باز پس می‌گیرند که دلیل آن می‌توان عملکرد متفاوت بدن آن‌ها در مقایسه با دیگران و دریافت کالری اضافی در طولانی مدت باشد.
نکته جالب دیگر که با بررسی داده‌ها مشخص شد آن است که واکنش بدن و سطح قند خون ارتباط خاصی با سن، وزن بدن یا شاخص توده بدنی (BMI) ندارد. البته داده‌ها نشان می‌دهد که شدت افت قند خون در مردان کمی بیشتر از زنان است.
نتایج همچنین نشان می‌دهند که وضعیت سطح قند خون وابسته به مواد غذایی مصرف شده، متابولیسم و سطح فعالیت روزانه دارد.
اکنون با اطلاع از عملکرد بدن و عوامل اصلی دریافت کالری بیشتر می‌توان به دنبال راه چاره بود. مثلاً این مشکل می‌تواند با انتخاب غذاهای متنوع که باعث کاهش گرسنگی و حفظ سیری به مدت طولانی‌تر می‌شود رفع شود.
برچسب‌ها:

slim

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

فروشگاه اینترنتی قرص لاغری، مرکز خرید انواع قرص های لاغری